Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One

Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

• PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160

Anbefalte innlegg

Anngående 30 vs 60FPS diskusjonen er ikke den generelle frameraten som har alt og si, men ting som den seperate karakter/objekt animasjons frameraten og input prosesseringen spiller også en stor rolle. F.eks føles Killzone spillene ganske bra i 30FPS, mens andre spill ikke gjør det i det hele tatt. Hvor "fast paced" spillet er eller hvor raskt "kameraet" trenger å flytte på seg spiller også en rolle.

Et større problem med 30FPS spill er at altfor mange ikke kjører i konstant 30FPS, men ofte faller markant under dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste her har faktisk sagt det siden lenge før konsollene ble sluppet, men det er fremdeles interessant for det.

Absolutt, men det virker som at hensikta med tråden er å finne ut kva for ein som er "best". Mange av innlegga bærer og preg av at folk vil vise at deira konsoll er best, istadenfor å diskutere rundt tema som funksjonar osv.

Lenke til kommentar

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=758977

http://www.eurogamer.net/articles/di...mance-analysis

Framerate comparison: http://www.youtube.com/watch?v=2eAmBQVsN6E

CUTSCENE
Xbox One
Lowest FPS: 27fps
Highest FPS: 30fps
Average FPS: 29.98fps

PS4
Lowest FPS: 32fps
Highest FPS: 60fps
Average FPS: 53.36fps

GAMEPLAY
Xbox One
Lowest FPS: 24fps
Highest FPS: 30fps
Average FPS: 29.84fps

PS4
Lowest FPS: 33fps
Highest FPS: 60fps
Average FPS: 50.98fps

First up, let's compare the two versions of the game running exact like-for-like footage via engine-driven cut-scenes. On Xbox One, we see a lock at 30fps, with occasional dropped frames shifting results lower. Activity is far more interesting on the PS4 side though, with frame-rate varying from anything between 32fps to 60fps across our sample, with elements such as TressFX, depth of field and transparent alpha effects hitting frame-rate in a cumulative manner. Note in particular how scenes that switch between the TressFX-enabled Lara and the rest of the cast can see sudden switches in performance.

For what it's worth though, comparing PS4 and Xbox One when the Microsoft platform dips under 30fps is perhaps the best indication we have of relative performance, and can see some significant differences - up to 20fps in some scenes. However, even with the 30fps cap in place (in theory limiting output), sometimes Xbox One moves closer to its sibling's performance level, when the PS4 engine is really under load.

From synchronous rendering in engine-driven cut-scenes, we move on to actual gameplay, where we capture action from the same areas of each version. Clearly the results here won't represent exact like-for-like testing, but they do give us a better indication of how each version actually plays. There's a 71 per cent frame throughput boost on PS4 in these tests that owes much to the unlock, but a remarkable variation of 33-60fps across the run of play. For its part, Xbox One is clearly more consistent, but a lowest reported frame-rate dip of 24fps isn't great.

The overall feeling we get from the game is that two different developers handed in two different performance levels, and decisions were made on how best to work with the results. With the PlayStation 4 averaging at 50fps and often hitting 60fps, frame-rate was left unlocked, producing the markedly higher results you see in the tables above.

For Xbox One, we can only speculate, but we suspect that a lower overall performance resulted in even more noticeable judder were the game to remain unlocked - which would look really unattractive compared to the capped 30fps frame-rate we see in the final game. What's curious from our perspective is that United Front Games on Xbox One would have benefited from a reasonably straightforward porting process from the original PC DirectX 11 code since both platforms use the same API, while Nixxes would have needed to translate the original PC version across to the PS4's LibGNM API - not exactly a walk in the park based on this presentation from Ubisoft Reflections, who are handling the PS4 version of The Crew, ported across from the PC DirectX 11 codebase. Another development source we reached out to suggests that the DX11 'driver' for the Xbox One still requires a lot of work.

Lenke til kommentar

Har man begge, er det ingen tvil om hvilken versjon man bør gå for ihvertfall.

Eg har det på PC, ingen interesse i å kjøpe det til konsoll. Langt dårligere grafisk. Konsoll spill blir de spillene som faktisk ikke er på pcen.

PC er jo helt urelevant i forhold til denne tråden. Jeg begriper ikke hvorfor folk må bringe opp PC under konsoll delen av forumet i en PS4 vs Xbox One tråd.

Det andre jeg heller ikke forstår er de som må inn i denne tråden og informere om at det ikke er noe vits i å diskutere foreksempel ytelse på de forskjellige konsollene. Det er jo høyest aktuelt, da det er en faktor som åpenbart skiller de to konsollene. Hvis dere mener det ikke er vits i å diskutere dette, så heller ikke les tråden.

Over til temaet synes jeg overraskende nok xbone holder seg temmelig stabil på 30FPS, og dette er jo et godt tegn. Det ville vært ille å lide seg gjennom framedrops ned i 20-22, men her ser det ut til å gå bra.

Stabil 60 FPS ville selvfølgelig vært å foretrekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lang tid det vil ta før XBO må sette ned prisen. Det er tross alt en spill konsoll mer en noe annet. En spill konsoll som gjør en svakere jobb en konkurrenten til noen lapper rimeligere...

Nå har ikke Xbox one akkurat solgt dårlig, så tviler de setter ned prisen med mindre PS4 virkelig drar ifra.

Nei er sant det. Er nok veldig mange som kjøper det merket dem har hatt og liker. Og ting som ytelse osv er noe dem enten ikke tenker over eller bryr seg om.

Lenke til kommentar

PS4 som jeg har størst troen på! Har noen noen gode argumenter i mot PS4?

Færre spill. Jeg skjønner i grunn hvorfor ikke Sony stresset med å få ut Playstation 4. Microsoft hadde helt klart planer om å vente, men lanserte Xbox som et resultat av at Sony stresset med å få ut sin konsoll. Med så få spill ved lansering, og i tillegg utsettelse av Driveclub og Watch Dogs burde de ihvertfall ha ventet til Infamous var lanseringsklart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Færre spill. Jeg skjønner i grunn hvorfor ikke Sony stresset med å få ut Playstation 4. Microsoft hadde helt klart planer om å vente, men lanserte Xbox som et resultat av at Sony stresset med å få ut sin konsoll. Med så få spill ved lansering, og i tillegg utsettelse av Driveclub og Watch Dogs burde de ihvertfall ha ventet til Infamous var lanseringsklart.

Den har nok flere spill.

Du skjønner ikke det? Hva med at de nå kanskje klarer å levere ut nok konsoller til de neste gode spillene kommer. Hvis de skulle ventet til infamous var lanseringsklart ville det jo tatt enda flere måneder å få levert ut konsoller nok til markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den har nok flere spill.

Du skjønner ikke det? Hva med at de nå kanskje klarer å levere ut nok konsoller til de neste gode spillene kommer. Hvis de skulle ventet til infamous var lanseringsklart ville det jo tatt enda flere måneder å få levert ut konsoller nok til markedet.

Hva så? At flere får lyst PS4 på grunn av flere spill å velge mellom er en bra ting for Sony.

Lenke til kommentar

Har man begge, er det ingen tvil om hvilken versjon man bør gå for ihvertfall.

Eg har det på PC, ingen interesse i å kjøpe det til konsoll. Langt dårligere grafisk. Konsoll spill blir de spillene som faktisk ikke er på pcen.

Har selv en meget habil PC som gruser både One og PS4 opp i mente, men spill som Tomb Raider gjør seg bedre på storskjermen i stua med god lyd sammenlignet med PC`en på gjesterommet, så jeg får heller tåle at grafikken ikke er on-par.

Men så har jeg fullført det på PS3 tidligere også da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...