Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One

Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

• PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160

Anbefalte innlegg

så du kjøper fortsatt, film, tv og musikk fysisk, null nix digitalt?

get with the program... det er framtiden, digitalt

digitalt og DRM hadde gangnet oss alle, ingen brukt salg, billig salg eller bytting, mer penger til de som fortjener det til å lage nye bra spill, har ikke du råd til det, buhu for deg

Mer penger til de som "fortjener" det i bytte mot dine rettigheter som forbruker? Du kan sikkert spørre Microsoft om de har en egen konto du kan donere penger til om du tror de tjener for lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du også Thomas forstår at tiden er ute for den utdaterte modellen med fysisk media, for Xbox one ble digitalt utsatt på grunn av hylekoret(noe jeg mener var en ren feil av Microsoft), men det kommer igjen neste generasjon. Og da vil det vil være færre som ikke kan se fordelene ved heldigitalt.

Petterpann her er ett godt eksempel på de personene som ikke forstår det, han tror det ikke er DRM på fysisk media. Han er jo ikke alene som vi så, men det kan ikke være så mange igjen av de.

Joda, men problemet med dette (og som veldig mange også mener) er at konsoller også blir å føles utdaterte når dette skjer. Det er ikke noe poeng i å kjøpe en relativt svak konsoll om den skal fungere helt nøyaktig som en moderne PC med Steam og Origin. Jeg så hundrevis av blogger på Youtube, og de fleste argumenterte med at konsoller blir død og begravet uten bytting/deling/salg/utlån av fysiske spill, fordi fordelene forsvinner.

Edit:

Kanskje det ble hykleri fordi tiden ikke var inne? Sony og EA har sagt at fysisk vil være relevant lenge, og Michael Pachter sier at minst 15-20 år til vil være et godt estimat.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Jeg tror du også Thomas forstår at tiden er ute for den utdaterte modellen med fysisk media, for Xbox one ble digitalt utsatt på grunn av hylekoret(noe jeg mener var en ren feil av Microsoft), men det kommer igjen neste generasjon. Og da vil det vil være færre som ikke kan se fordelene ved heldigitalt.

Petterpann her er ett godt eksempel på de personene som ikke forstår det, han tror det ikke er DRM på fysisk media. Han er jo ikke alene som vi så, men det kan ikke være så mange igjen av de.

Hva er poenget med en konsoll uten fysisk media? Etter det jeg har forstått er konsoller til for å dekke det fleksible behovet spillerne har. Om fysisk dør ut, så kan jeg like gjerne kjøpe Valve sin Steam-box, eller bare en PC? Den er kanskje noe dyrere, men når spill koster 20 kr på Steam, mot konsollspillene som koster 300 kr, så tar man det fort igjen.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med en konsoll uten fysisk media? Etter det jeg har forstått er konsoller til for å dekke det fleksible behovet spillerne har. Om fysisk dør ut, så kan jeg like gjerne kjøpe Valve sin Steam-box, eller bare en PC? Den er kanskje noe dyrere, men når spill koster 20 kr på Steam, mot konsollspillene som koster 300 kr, så tar man det fort igjen.

Ease of use, skreddersydd programvare, sett inn kabelen og spill, enkelt å sette opp i stua. Samme grunnen til at NAS selger kontra å bare kjøpe en PC og bruke som server.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Om du tror det er fremtiden, så kjøp digitalt. Alt du gjør er å leie lisenser som forsvinner den dagen selskapet drar ut pluggen.

Om Steam eller Origin ønsker det, så kan de legge ned på dagen. Det samme kan online-tjenstene til Sony og Microsoft.

det er synsing fra din side og ikke relevant som argument.

du har vel også VHS, DVD og minidisk under tven så du kan spille tidligere formater du har kjøpt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Mer penger til de som "fortjener" det i bytte mot dine rettigheter som forbruker? Du kan sikkert spørre Microsoft om de har en egen konto du kan donere penger til om du tror de tjener for lite.

hvis du ikke vil skjønne logikken i salg og fortjeneste så er ikke det mitt problem, uansett så er det ikke bare MS eller sony som tjener penger ved et spillsalg

Lenke til kommentar

det er synsing fra din side og ikke relevant som argument.

du har vel også VHS, DVD og minidisk under tven så du kan spille tidligere formater du har kjøpt?

Spiller det noe rolle? Viktigheten er at hvis man vil kjøpe brukt VHS i dag, så fungerer det som det gjorde den gang. Såvidt jeg vet finnes det uhyre mange LP-samlere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

men uansett, du velger å ikke se det fra en annen siden en den du never hele tiden som argument, noe som blir synsing, tror du virkelig hvis så mange hadde måttet gå over til digitalt, og hvis de har kjøpsmodellen idag... så om 5år kunne ikke folk laste ned spillet lenger? DET hadde blitt voldsom suttring og langt ifra bra for den gitte aktøren.

uansett så handler det her bare om hvem som gjør det først, alle konsollene kommer til å ende opp slik.

og jeg regner med at det blir en leie tjeneste alla spotify, det ser vi nå med hva sony gjør med Bc på til PS3

Lenke til kommentar

Spiller det noe rolle? Viktigheten er at hvis man vil kjøpe brukt VHS i dag, så fungerer det som det gjorde den gang. Såvidt jeg vet finnes det uhyre mange LP-samlere.

Det virker som du sitter med den tankegangen at om Microsoft hadde gjennomført sin visjon, at det ikke ville vært mulig å få spilt spillene du hadde kjøpt uten internett-tilgang ved slutten av Xboxens levetid, den dagen Microsoft valge å stenge f.eks XBL til denne Xboxen, hvorfor tror du egentlig dette? Hva får deg til å tro at Microsoft ikke kunne løst dette på en måte slik de nå har bevist at de kan gjøre? Hvorfor virker tankegangen om at Microsoft kunne kommet med en patch for å fjerne disse restriksjonene så fjern for deg? Tror du virkelig Microsoft hadde gjort Xboxen om til en murstein den dagen de ikke ønsket å supporte den mer?

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Hvorfor skal jeg være mer klar om 20 år til å miste mine rettigheter til å gjøre som jeg vil med det jeg kjøper? Om ikke folk finner seg i det, så er det ikke fremtiden. Microsoft trodde det var fremtiden, men ingen ville ha det. Og det har ingenting med netthastigheter å gjøre. Flere av de som hatet DRM-en til Microsoft hadde lynraske linjer, så det var aldri poenget.

Jeg ville GJERNE ha det, og jeg er langt fra alene.

Ja, og det de la ut på Xbox.com om hvordan det ble å fungere var bare latterlig dårlig, og heldigvis var de fleste enige om dette.

Siden var lekker, rett på sak og hadde masse faktainformasjon. Men hvis man har Sony-briller på seg kan jo teksten bli litt blurry..?

Om digital deling blir en realitet så er det ingen hemmelighet at utgivere vil tape en haug med penger.

Men for all del, de må gjerne innføre dette, så trenger jeg aldri mer å betale for spill.

Hvorfor skulle utgivere tape en haug med penger? Og hvorfor blir plutselig alle spillene gratis for deg?

Ellers kan det være greit å huske at Microsoft er et selskap som lever av å selge spillprodukter til spillere. Hvis de brenner alle broer til kundegruppen sin ved å stenge en tjeneste, bricke konsoller eller lign. så er de i praksis ferdig i markedet. Du kan ta deg cyanid på at de vil lage en end of life-løsning som alle kan være fornøyde med. Jeg ser for meg at de lar deg laste ned spillene DRM-fritt så du kan ha de lagret på konsollen og spille de for evig, uten onlinesjekk. MS har selv hintet til at det var en mulig løsning.

Lenke til kommentar

Ellers kan det være greit å huske at Microsoft er et selskap som lever av å selge spillprodukter til spillere. Hvis de brenner alle broer til kundegruppen sin ved å stenge en tjeneste, bricke konsoller eller lign. så er de i praksis ferdig i markedet. Du kan ta deg cyanid på at de vil lage en end of life-løsning som alle kan være fornøyde med. Jeg ser for meg at de lar deg laste ned spillene DRM-fritt så du kan ha de lagret på konsollen og spille de for evig, uten onlinesjekk. MS har selv hintet til at det var en mulig løsning.

Jeg vil påstå det er en smule naivt av deg. Microsoft har jo kuttet support for XP, filmer på Zune og flere ting tidligere i historien. Hva gjør deg så enormt bråsikker på at de skal være så enormt snille denne gangen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

altså det er jo egentlig ikke MS som bestemmer det, de bestemmer over spill osv de selv har git ut.

hvis EA eller Ubisoft vil fjerne spillene sine fra XBlive så kan ikke MS gjøre noe med det.

filmer på zune kan være rettighetskonflikter.

det er ofte musikk, filmer forsvinner fra spotify eller netflix

og kutte støtte til XP er nok mange grunner på hvorfor

på en annen side så har jeg sikkert 100. x360 spill jeg kommer neppe til å spille de igjen, kan ikke huske at jeg har tatt fram et spill senere for å spille de igjen.

jeg kommer til å gi bort alle sammen.. tror fler å fler tenker slik.

for min del bryr jeg meg fint lite om jeg kan spille DS3 eller Ghosts om 10år

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Support for XP, ja, men OSet fungerer jo helt fint. At MS ikke orker å ha en supportavdeling i drift for et OS som kom ut for 12 år siden er vel ikke akkurat et sjokk.
Jeg er bråsikker fordi Microsoft ikke er stokk dumme. De vil ta vare på kundene sine og ikke gjøre 100 millioner konsollkjøpere forbanna. Det er egentlig ganske innlysende ;)

Lenke til kommentar

Jeg er bråsikker fordi Microsoft ikke er stokk dumme. De vil ta vare på kundene sine og ikke gjøre 100 millioner konsollkjøpere forbanna. Det er egentlig ganske innlysende ;)

Om 20 år er det ikke 100 millioner XBONE-brukere. De er stokk dumme hvis de lager et system de må vedlikeholde, betale på og støtte i all overskuelig framtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over hvor skakkjørt Microsoft har gjort seg i kampen mot PS4. Først prøver de å frarøve oss eierskapet til de fysiske spillene vi kjøper, dropper indiespill, og prioriterer heller TV og multimediafunksjoner over spill. I tillegg prøvde de å kreve at vi skulle sjekke inn hver 24. time, som om vi var kriminelle.

Så greier de å lage en stygg, stor og relativt svak VHS-lignende boks, som har en ekstern strømforsyning som er like stor som en halv PS4, som i tillegg er DYRERE. Skjermkortet er langt nede i budsjettklassen om man sammenligner med PC-skjermkort, mens PS4 sitt er i øvre middelklasse. Man kan si hva man vil, men det er ingenting som skriker neste generasjon med Xbox One. Selv CoD Ghosts sin 8 år gamle grafikkmotor må kjøres i 720p, mens PS4 klarer 1080p. Det samme gjelder Assassins Creed Black Flag. For guds skyld, spillet var ment til PS3 og Xbox 360. Xbone klarer ikke full HD her heller. Dette har forekommet i alle multiplattformspill til nå. Ikke klarer de å legge seg flate, eller komme med noe som kan kompensere for dårligere maskinvare. Neida, svaret er POWER OF THE CLOUD, som selvfølgelig er en god skrøne. Men om det hadde fungert, så ville uansett konsollen ha krevd nettilkobling 24/7, og da er vi tilbake til start. Da kunne jeg like gjerne betalt for en streamingtjeneste som OnLive.

Og hvorfor tar det meg 30 sekunder å installere Black Flag på PS4, mens det tar over 10 minutter på Xbox One? Hvorfor er det slik på nesten alle spill?

Sony fortsetter å gi oss gratisspill for PS+, mens Microsoft bruker det som en betalingsvegg for at vi skal ha tilgang til applikasjonene som er gratis å bruke på alle andre systemer.

Deretter fjerner de alt dette til fordel for å bli bedre mot kundene sine. Det måtte selvfølgelig et helvettes kalas til for å få det fikset, men allikevel.

Så kommer de eksklusive spillene som er proppet full av makrotransaksjoner. Det holder ikke å betale 500 kr for spillet, nei. Vil du kjøre den beste bilen i Forza 5, så pung ut med kontanter. Vi har nemlig laget spillet slik at du må kjøre 500 race for å få råd til den. For å gjøre det verre er antall biler og baner halvert fra Forza 4. Det samme gjelder forøvrig Ryse. Latterlig.

Jeg kan godt fortsette, men det gidder jeg ikke. Det overrasker meg faktisk at denne konsollen ikke selger på nivået med Wii U. Det eneste som redder Xbox One er en veldig godt etablert fase med fanboys som ville kjøpt den, uansett hva.

Heilt enig! Er stort sett bare fans av MS som kan bortforklare eller vri dette om til noko positivt.

Hadde dog eit ørlite håp om at XO ville bli ein konsoll å vurdere på lik linje med PS4 etter at det meste vart snudd om på. Men med såpass svakere hardware og desse mikrotransaksjonane MS har pressa på for å vurdere om det kan være ein forretningsmodell for framtida, har di allereie påkalla såpass vrede fra Xbox-fans at eg blir forundra over di som forsatt forsvarer dritten MS prøver å prakke på oss spillere.

Mikrotransaksjoner hører hjemme i F2P-spill. Slik MS holder på er di i ferd med å misse mange kunder, meg innkludert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om 20 år er det ikke 100 millioner XBONE-brukere. De er stokk dumme hvis de lager et system de må vedlikeholde, betale på og støtte i all overskuelig framtid.

Nei, det er jo åpenbart at når konsollgenerasjonen er over må grep gjøres. Forslaget har vært at man får laste ned spillene man har kjøpt DRM-fritt og uten onlinesjekk. Dermed kan man spille det utover evigheten..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er jo bare svada han skriver... har ikke lagt merke til mikrotransaksjoner i Ryse.

og når skal dere forstå at det ikke er MS som har noe med det å gjøre, men utviklerene av spillet.

MS lager HW og OS som andre kan bruke som plattform.

mikrotransakjsoner er ikke play to win og kommer aldri til å bli det, du har et valg så slutt å suttre over det

Nei, det er jo åpenbart at når konsollgenerasjonen er over må grep gjøres. Forslaget har vært at man får laste ned spillene man har kjøpt DRM-fritt og uten onlinesjekk. Dermed kan man spille det utover evigheten..

det er bare å gi opp, de leser bare det de vil

Lenke til kommentar

det er jo bare svada han skriver... har ikke lagt merke til mikrotransaksjoner i Ryse.

og når skal dere forstå at det ikke er MS som har noe med det å gjøre, men utviklerene av spillet.

MS lager HW og OS som andre kan bruke som plattform.

mikrotransakjsoner er ikke play to win og kommer aldri til å bli det, du har et valg så slutt å suttre over det

http://www.vg247.com/2013/11/26/xbox-one-microsoft-still-learning-with-microtransactions/

Dette skulle vel forklare godt nok at MS har alt å gjere med mikrotransaksjoner i Ryse, Killer Instinct og Forza Motorsport 5.

Eit lite utdrag:

"Spencer said Microsoft will monitor and learn from which of these strategies fans embrace – and which they eschew as too expensive."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

greit nok det, står fortsatt ikke at MS har påtvingt dette i spill, de skal se hva som blir pop.

uansett så er det et valg på lik linje med DLC og man blir ikke plaget av det når man spiller, så ser ikke problemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...