Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg bare gjette litt her, menne CoD har omtrent sett likt ut disse 4-5 siste året, give or take.

 

Før så var spillet i sub 720p (altså under 720p), dog oppskalert. På xbox360 og ps3, men det var 60fps konstant. CoD har alltid vært en vits på PC, med tanke på optimalisering etc.

Jeg sitter bare å lurer på om CoD motoren er optimalisert for power PPC og Cell til forrige generasjon og at det er derfor alt nå går som sirrup.

Så vidt jeg husker, så var hver core i xbox 360 på 3.2ghz, aner ikke hva de er i xbox one, men en god del lavere tipper jeg, men med mangle flere kjerner.

Nå kjører ps4 og xbox1 på samme arkitektur som PC, og det er kanskje derfor det er så ræv? Dunno. Jeg bare tenker høyt her nå. Ikke at CoD betyr så jævlig mye men.

Samme skjedde forøvrig når xbox360 og ps3 kom ut, da kjørte CoD lanseringsspillet i 60fps på den ene konsollen og 30fps på den andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

synes det har funka greit denne gen. er vel bare cod som har hatt 60fps?

sevlfølgelig er 60 bra, men det er ikke noe jeg tenker på når jeg kjøper ett spill

ikke oppløsning heller

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Som jeg skrev så er det ganske logisk å annta at spillmotoren ikke er optimalisert for én prosessor/kjerne som kun yter 1.6/1,75 ghz. Altså spillet yter nå dårlig pga det ikke er laget for flere kjerner. Den enkleste forklaringen er som regel den beste.

Dette er en vanlig misforståelse. Ingen av dagens GPUer støtter styring fra flere CPU-kjerner samtidig (men det er noe Nvidia har søkt patent på så det kan komme i fremtiden). Og selv om GPUen hadde støttet dette så hadde det ikke gitt noe høyere ytelse uansett, for det er svært kostbart å sende slike kall fra CPU og ytelsen blir derfor dårligere til flere kall som sendes. Moderne spillmotorer skal implementere beregninger i shader-programmer som jobber mest mulig uavhengig av CPU-interaksjon under rendering.

 

Internt i GPUen utføres mange tusen threads for hvert bilde som tegnes, og det er styringsprosessoren i GPUen som fordeler arbeidsoppgavene på ulike threads. Nytt av Nvidias Kepler er at et shaderprogram også kan eksplisitt opprette og styre threads, som på sikt kan eliminere alle de ørten CPU-kallene som i dag utføres per del av en 3D-modell, og vil muliggjøre langt mer detaljerte animasjoner. Vi er snart der at CPUen ber om å tegne en enkel quad, og så finner shader-programmet ut selv hvilke teksturer, meshes osv som er synlige og skal tegnes i en hel 3D-verden. (dette er nesten mulig på Kepler i dag)

 

 

Men med f.eks MSAA blir det mer informasjon per pixel eller for hver pixel med et multi-sample buffer som består av samples farge og z verdier. Med mer avanserte pixel shadere og mer teksturdata med f.eks parallax mapping blir det mer som skal kalkuleres for å bestemme pixelens endelige farge.

Korrekt. Både color samples og coverage samples(brukes til dybdesorteringen) er avgjørende for pikselens endelige fargeverdi.

Lenke til kommentar

(...)

 

Xbox One har da vært mer indie-vennlig enn PS4 lenge. En vanlig rett-ut-av-hylla-på-Elkjøp-Xbox One-konsoll kan brukes som utvikler-boks, nyheten nå er at de har justert prisen ned fra noen hundrelapper til null.

Sony gir bort PS4 devkits gratis ...det første året. Hva som skjer etter det er i det blå. Det er uansett gitt at PS4 devkittet koster mer enn en vanlig konsoll og de gir neppe bort ubegrenset med devkits i all overskuelig framtid.

Blir interessant å se om X1 får en like oversvømt "appstore" som man i dag finner på mobiler når "alle" kan lage spill gratis. Utvilsomt et bra tiltak, men det har store fallgruver om det ikke blir en streng kontroll på hva som får bli lagt ut.

Lenke til kommentar

Dette er en vanlig misforståelse. Ingen av dagens GPUer støtter styring fra flere CPU-kjerner samtidig (men det er noe Nvidia har søkt patent på så det kan komme i fremtiden). Og selv om GPUen hadde støttet dette så hadde det ikke gitt noe høyere ytelse uansett, for det er svært kostbart å sende slike kall fra CPU og ytelsen blir derfor dårligere til flere kall som sendes. Moderne spillmotorer skal implementere beregninger i shader-programmer som jobber mest mulig uavhengig av CPU-interaksjon under rendering.

 

Internt i GPUen utføres mange tusen threads for hvert bilde som tegnes, og det er styringsprosessoren i GPUen som fordeler arbeidsoppgavene på ulike threads. Nytt av Nvidias Kepler er at et shaderprogram også kan eksplisitt opprette og styre threads, som på sikt kan eliminere alle de ørten CPU-kallene som i dag utføres per del av en 3D-modell, og vil muliggjøre langt mer detaljerte animasjoner. Vi er snart der at CPUen ber om å tegne en enkel quad, og så finner shader-programmet ut selv hvilke teksturer, meshes osv som er synlige og skal tegnes i en hel 3D-verden. (dette er nesten mulig på Kepler i dag)

Hvorfor så mye snakk om GPU'er? Og Nvidia? Når kom Nvidia inn i bildet?

Det er jo ikke slik at spillmotorer ikke bruker kraften som ligger i CPU'en?

 

Ptex er på full fart inn i spillmotorene, så regner med det er denne teknologien du tenker på når du nevner det siste der.

 

Men hvordan dette skal forbedre animasjonene skjønner jeg ikke. Det gjør det enklere ja, ettersom man ikke lengre trenger og tenke på stretching og UV-mapping, men animasjonen i seg selv blir jo ikke akkurat bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Er det noen planer om en Spotify-app til noen av konsollene? Om man først skal ha musikk når man spiller hadde jo det vært optimalt. Spesielt med X1 sin snap-funksjon.

 

Ellers, musikk på konsoll? Jæh. Har mobil og Mac som gjør jobben uten problemer.

 

det hadde vært genialt! men siden MS har sin egen "spotify" så tviler jeg på at de tillater spotify der dessverre

Lenke til kommentar

Hvis vi ser bort i fra ytelse i spill, spill titler og hardware osv, hvilke features har hver enkelt konsoll som gjør at folk vil ha den ene eller den andre?

 

Har siden ps1 vært Sony fanboy. Men etterhvert som jeg har blitt eldre og stiftet familie etc så har interesser og behov forandret seg. Dvs det er ikke kun spill spill spill en konsoll under TV benken skal kunne tilby meg. Så nå heller jeg kanskje mer og mer mot xbox one som skal støtte både dlna, mp3 og CD avspilling. Hadde ett WTF?! øyeblikk da jeg leste at ps4 ikke kan dette....

Samt at den greia med at xb1 visstnok skal kunne ta i mot signal fra kabel TV virker interessant. Er derimot veldig i tvil om at dette noensinne vil kunne bli en realitet i Norge....noen som vet hva dette dreier seg om for oss i Norge?

Lenke til kommentar

Vel, nå er de i mine øyne spillkonsoller, og det er spill som er hovedfokuset mitt med å kjøpe en ny konsoll. Alle andre features er bare nyttig bonus i mine øyne. Har jo allerede maskiner som kan gjøre alt annet, så trenger ikke en ny maskin av de grunner.

 

Har jo i det siste benyttet PS3 en god del til Netflix, men det kommer jo uansett også på de nye, uten et snev av tvil. Ser jo litt film på Blu-Ray også, noe som var et viktig ellement i valget mellom PS3 og Xbox 360. Nå kan begge spille av det.

 

Skal uansett ikke på noen måte skryte på meg å ha overveid valget mitt "i sju lange og sju breie", eller veid så mye for og imot. Har ikke hatt behov for å forsvare valget mitt, slik som mange virker å ha. Jeg tenker å kjøpe begge hvis jeg har pengene og ser behovet, hvis ikke så har jeg valgt PS4, mest egentlig bare fordi.

 

Kan jo nevne begrunnelser som at Sony med PS3 har hatt større utvalg av spill som har appellert til meg, og tror mange av dem vil bli å se på PS4. Og at siden jeg allerede har en Vita, så synes jeg remote play funksjonen virker fiffig, og nyttig for situasjoner hvor andre trenger tv'n.

 

Jeg er også, i likhet med deg, veldig skuffet over manglende støtte for DLNA og mp3, da jeg benyttet med av DLNA-funksjon en del på PS3, og hadde håpet de nå kom til å forbedre det med støtte for flere formater, som .mkv og FLAC. Hadde ikke forventet at utviklingen der skulle gå i motsatt retning, men gidder ikke avbestille av den grunn. Tror det kommer senere.

 

Som sagt valget falt der mest bare fordi, og ser ingenting galt i det. Og det kan jeg stå for. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor så mye snakk om GPU'er? Og Nvidia? Når kom Nvidia inn i bildet?

Det er jo ikke slik at spillmotorer ikke bruker kraften som ligger i CPU'en?

 

Ptex er på full fart inn i spillmotorene, så regner med det er denne teknologien du tenker på når du nevner det siste der.

 

Men hvordan dette skal forbedre animasjonene skjønner jeg ikke. Det gjør det enklere ja, ettersom man ikke lengre trenger og tenke på stretching og UV-mapping, men animasjonen i seg selv blir jo ikke akkurat bedre av den grunn.

Hmm, jeg må tydeligvis ta det på et langt mindre teknisk nivå for at det skal gå inn...

 

Nvidias GPU-teknologi er langt mer avansert og derfor er det relevant, men det er en dyp teknisk diskusjon.

 

For å si ting veldig enkelt; hver gang CPUen trenger å sende et Direct3D/OpenGL kall til GPUen så må den stoppe tegningen og ta imot instruksen. Til flere slike kall du trenger for å tegne et objekt i spillet, til mindre av regnekraften i GPUen får du utnyttet. Hvor mye av CPU-kraften du bruker er irrelevant så lenge CPUen ikke forsinker GPUen. For å utnytte GPU-kraften best mulig bør derfor grafikken implementeres med mest mulig med shader-programmer som kjøres på GPUen. Er du med på den?

Lenke til kommentar

Hvorfor er du så sikker på at Sony ikke vil fortsette med å låne bort devkits gratis? Tror tilogmed de ser at de har fått mye positiv PR pga indie-satsingen, og selv om de alltids kan vise seg som tidenes idioter så tviler jeg på at vi vil se en forandring der.

Er ikke sikker på det i det hele tatt, jeg sa det var i det blå. Ingen av konsollene er på markedet enda så vi må forholde oss til det produsentene har sagt. MS sier alle XbOne kan være en utviklerkonsoll, og nå sier de også at registreringen er gratis. Sony sier de sender ut devkits til utviklere som er gratis det første året. De sier spesifikt at det er noe som tilbys det første året, hva som skjer etter det, hvem vet? Det kan være en betalingsløsning eller en fortsettelse av gratis-løsningen.

 

 

Sony kjører på :closedeyes:

 

BYZEvKoCQAApLKa.jpg

Ser ikke ut som noe Sony eller Activision ville produsert og spredt rundt. Ingen firmalogoer f.eks og budskapet er dårlig formulert og litt i hardeste laget til et globalt konsern. I call bullshit på grafikken og førsteklasse-engelsken, tilbudet kan godt stemme.

 

 

Er det noen planer om en Spotify-app til noen av konsollene? Om man først skal ha musikk når man spiller hadde jo det vært optimalt. Spesielt med X1 sin snap-funksjon.

 

Ellers, musikk på konsoll? Jæh. Har mobil og Mac som gjør jobben uten problemer.

Hell fuckin' no! Både Sony og MS har sine egne streaming-tilbud som begge koster penger. De vil neppe slippe til Spotify eller Wimp i direkte konkurranse med sitt eget tilbud. For meg er det meh uansett, har en Squeezebox touch tilkobla anlegget i stua for Wimp, i tillegg til at både XBMC på HTPCen kan streame musikk, og det er Wimp på CanalDigital-boksen.

 

 

Blir interessant å se om X1 får en like oversvømt "appstore" som man i dag finner på mobiler når "alle" kan lage spill gratis. Utvilsomt et bra tiltak, men det har store fallgruver om det ikke blir en streng kontroll på hva som får bli lagt ut.

Alle og alle, man må registrere seg som en utvikler og MS vil nok ha noe kontroll på hva som legges ut, i hver fall i etterkant. Dessuten kreves det nok litt mer ressurser for å utvikle et spill som folk vil ha til Xbox One enn til små mobile enheter.

 

 

Hvis vi ser bort i fra ytelse i spill, spill titler og hardware osv, hvilke features har hver enkelt konsoll som gjør at folk vil ha den ene eller den andre?

 

Har siden ps1 vært Sony fanboy. Men etterhvert som jeg har blitt eldre og stiftet familie etc så har interesser og behov forandret seg. Dvs det er ikke kun spill spill spill en konsoll under TV benken skal kunne tilby meg. Så nå heller jeg kanskje mer og mer mot xbox one som skal støtte både dlna, mp3 og CD avspilling. Hadde ett WTF?! øyeblikk da jeg leste at ps4 ikke kan dette....

Samt at den greia med at xb1 visstnok skal kunne ta i mot signal fra kabel TV virker interessant. Er derimot veldig i tvil om at dette noensinne vil kunne bli en realitet i Norge....noen som vet hva dette dreier seg om for oss i Norge?

Xbox One skal ikke på noen måte ta imot signaler, det er et ormebol av forskjellige standarder, cam-moduler og jazz bom bø. Det den derimot har er en HDMI-inngang. Slik at Xbox One har mulighet til å legge sin grafikk over det en annen enhet viser på skjermen. Det kan være hva som helst på HDMI, så ikke bare en kabel- eller satellitt-boks, men omså en PS3 eller HTPC eller you name it.

 

F.eks: Du sitter å ser på TV. Plutselig finner en kompis ut at han vil spille Battlefield med deg, og vips så hopper invitasjonen opp på skjermen, "over" TV-sendingen. Så kan du svare eller chatte med han, samtidig som TVbildet vises på deler av skjermen. Det samme gjelder for en rekke andre tjenester, som f.eks vær, TV-guide, enkelte programmer har kanskje mer informasjon som kan vises via Xboxen, som avstemming i det aktuelle programmet eller.. Tja, sky's the limit!

 

I tillegg har Xbox One mulighet til å styre andre enheter via IR, så du kan bruke Xbox One controlleren til alt, som å justere volum og velge kanal, osv. Alt i alt en ganske elegant løsning som fungerer uansett hvilken kabel eller satelittboks du bruker, og overalt i verden. Eneste krav er at den har HDMI. Dette drukna nok litt i alt maset fra kvisete fanboys som ville høre om COD dessverre, men MS har mye bra på gang med boksen i tillegg til en imponerende lineup av spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...