Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One

Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

• PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160

Anbefalte innlegg

Kommer an på hva du legger i vesentlig forskjell. Om en konsoll hadde vært dobbelt eller fire ganger så kraftig, så tviler jeg på at det ville være i nærheten av dobbelt eller fire ganger så pent spill.

Selv synes jeg det meste ser så bra ut nå at jeg har vanskelig for å se forskjell på det som er bra og det som er enda bedre. :p

Tror også det er veldig opp til utviklerne hvor mye krefter de vil bruke på å gjøre et spill pent på de respektive konsollene, og hvor godt de kjenner maskinen. Vi får nok se mye penere spill etter hvert, og hvis PS4 er kraftigere så vil det nok vise seg i lengden, i stedet for nå i begynnelsen av konsollenes levetid.

Edit: Du snek inn en wall of tekst mens jeg skrev. xP

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er så forskjell på maskinene hvorfor ser vi ikke spill som er vesentlig penere på PS4? Synes det her er meget snodig.

Jeg nekter ikke for at PS4 kan være mye kraftigere, fint om den er det da det betyr penere spill.

Men hvorfor ser vi ikke PS4 spill som er vesentlig penere en hva som er på XBO?

Fordi forskjellene vil komme om fire år når maskinene presser spillene. Du kan ikke sammenligne grafikken på de første spillene til dagens konsoller med de spillene som har kommet ut på slutten.

Lenke til kommentar

Fordi forskjellene vil komme om fire år når maskinene presser spillene. Du kan ikke sammenligne grafikken på de første spillene til dagens konsoller med de spillene som har kommet ut på slutten.

Nå viste det seg å være utviklings tiden Adrian Chmielarz snakket om og ikke at PS4 var 50% kraftigere. Men ja det er som du skriver, utover tiden så vil en se forskjeller når utviklere får skikkelig grep på arkitekturen og hvordan dem skal presse maksimalt ut av maskinen.

Det hadde vært interessant å se hva fks Naughty Dog hadde fått til på X360 om det var plattformen dem jobben eksklusivt på.

Og det er litt interessant det Chmielarz skriver, at av X360 og PS3 så er X360 kraftigste på papiret. Men det er den svakeste av maskinene som har dem peneste spillene. Dette er jo hvordan utvikler verktøyene er og hvordan arkitekturen på maskinen er.

Og dette er en av grunnene til at en skal ikke se på en liste tall og erklære at maskin X er bedre, alt kommer ned til utvikler verktøy og enda viktigere hvordan arkitekturen er bygget opp og hvordan utviklere kan tappe potensialet der.

Det hjelper også ekstremt å ha gode utviklere som jobber med eksklusive spill til plattformen, noe PS3 og PS4 vil ha.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Men hvorfor ser vi ikke PS4 spill som er vesentlig penere en hva som er på XBO?

Fordi det meste vi har sett så langt kjører på pc uansett. Fordi vi ikke har sett et eneste ferdig spill enda. Ei heller multiplat så det går an å gjøre en sammenligning. Hvordan i all verden bestemmer man om spill A er "50% penere" eller "ikke penere" enn spill B? Forskjellen vil vi ikke vite før konsollene kommer ut og vi kan sammenligne det samme spillet på begge konsollene. Det er ikke sikkert det nødvendigvis blir noe forskjell i grafikk, men heller i fps.

PS: som sagt tidligere: forskjellen etter oppklokking er 36,6%, ikke 50%

Lenke til kommentar

PS 4 og Xbox One har grafikkkort i prossesoren? Eller har jeg tenkt helt feil?

Hva slags specs er det de har?

Noe annet jeg kom over er jo at de som lager spill til begge konsollene sier at PS 4 er 50% raskere det er jo bra å vite :)

Både PS4 og Xbox One har en APU, med andre ord er skjermkortet og prosessoren på én og samme brikke. Skjermkortet til PS4 er 50% raskere, samt at konsollen har GDDR5-minne, imotsetning til DDR3 på One.

Prosessorene er identiske, bortsett fra at Xbox One sin visstnok har 10% høyere klokkefrekvens. Ytelsen på prosessorene kan sammenlignes med Intel Q9450, skjermkortene med 7850 og 7790.

• Liker 1
Lenke til kommentar

GDDR5 er mye raskere enn DDR3, men har til gjengjeld mye høyere latens. Xbox One har 32MB eDRAM som vil øke hastigheten noe, men ikke helt på nivå med PS4 sitt GDDR5. GDDR5 brukes normalt bare på skjermkort grunnet latens og pris, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer som minne for prosessoren også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvor mye latens er det vi snakker om da eventult? Jeg skal selv ha en PS 4 ettersom i mine øyner er den den raskeste, beste konsollen iform i hva du før av dine penger du bruker.

gleder meg som en unge det gjør jeg, men hva kan jeg sammenligne skjermkortene med?

Lenke til kommentar

Men hvor mye latens er det vi snakker om da eventult? Jeg skal selv ha en PS 4 ettersom i mine øyner er den den raskeste, beste konsollen iform i hva du før av dine penger du bruker.

gleder meg som en unge det gjør jeg, men hva kan jeg sammenligne skjermkortene med?

Akkurat hvor mye høyere latens minnet til PS4 har vet jeg dessverre ikke, men det er nok en god del høyere. Men jeg tror ikke det vil bli et stort problem, ellers hadde nok ikke Sony valgt GDDR5.

Skjermkortet i PS4 kan sammenlignes med HD 7850/7870, Xbox One 7790. :)

At det er så høy latency er da motbevist for lengst siden?

Det er velkjent at GDDR5 har mye høyere latens, men jeg tviler på at det vil bli et stort problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

GDDR5 er mye raskere enn DDR3, men har til gjengjeld mye høyere latens. Xbox One har 32MB eDRAM som vil øke hastigheten noe, men ikke helt på nivå med PS4 sitt GDDR5. GDDR5 brukes normalt bare på skjermkort grunnet latens og pris, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer som minne for prosessoren også.

Bandwidth is at a premium in the Xbox One owing to the slower DDR3 memory employed in the console, which does not compare favourably to the 8GB unified pool of GDDR5 in the PlayStation 4. The 32MB of "embedded static RAM" within the Xbox One processor aims to make up the difference, and was previously thought to sustain a peak theoretical throughput of 102GB/s - useful, but still some way behind the 176GB/s found in PlayStation 4's RAM set-up. Now that close-to-final silicon is available, Microsoft has revised its own figures upwards significantly, telling developers that 192GB/s is now theoretically possible.

Ser ikke ut som xone henger bak ps4 her akkurat.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Som allerede sagt fem ganger: det var før oppklokking.

Var det ikke CPUen som ble overklokket? Hvordan kan det ha innvirkning på en APU, når shader clocken og TFLOPS er lik som den var på XONE?

Han snakker her bare om GPU brikken.

Men har ikke fulgt med, husker ikke om det var bare CPUen eller om også GPuen ble overklokket og

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Sier meg enig her. Konsollen har blitt mye bedre etter alle 180ene og launch line-upen, men de viser likevel klart og tydelig at Xbonens førsteprioritet er amerikanerne.

Hvorfor bør de ikke prioriterte der Microsoft har gjort det helt klart best denne generasjonen. De vil jo holde på det viktige markedet.

PS er jo størst i Europa, så de har jo litt forskjellige prioriteringer bare.

Alt av stuff kommer jo først i amerika, om det er en playstation, en ipad, iphone eller hva det nå er

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Var det ikke CPUen som ble overklokket? Hvordan kan det ha innvirkning på en APU, når shader clocken og TFLOPS er lik som den var på XONE?

Han snakker her bare om GPU brikken.

Men har ikke fulgt med, husker ikke om det var bare CPUen eller om også GPuen ble overklokket og

GPUen fikk justert klokkehastigheten for noen uker siden.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-xbox-one-gpu-receives-speed-boost

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...