Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One

Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

• PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160

Anbefalte innlegg

Da er vi tilbake til der vi alltid har vært. Samme mengde minne, men Sony har raskere mindre.

Sony har større båndbredde (mer data per sekund), mens MS sin ram har lavere latency. Er slik jeg har forstått det etter artiklene jeg har kommet over.

Blir spennende å se hvilke resultater det vil si i praksis. Hvilke fordeler/ulemper det har, og om det i det hele tatt begrenser noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, latency-greiene er bare tull.

DDR3 ram har lavere latency/timings kontra GDDR5. Det er jo et faktum. Men GDDR5 har jo lynrask båndbredde kontra DDR3.

Men nå som alt er "unified" på en chip, så trur jeg latency/timings ikke er så viktig. Man trenger jo ikke lese skrive raskt for å sende noe fra GPU til CPU slik man trenger på en PC. Da er det nok bedre at man klarer å dytte mer data rundt. Dog det er kun min "tanke" rundt det, det blir jo spennende å se når vi får noen benchmarks senere når konsollene er ute.

Endret av oophus_3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DDR3 ram har lavere latency/timings kontra GDDR5. Det er jo et faktum.

Uten at jeg skal påstå å være en ekspert på området, slik du tydeligvis er, så er det minnekontrolleren som bestemmer det. Slik at når gddr5 minnet deles med en egen bus(onion) til cpu med en egen minnektroller og fokus på lav latency.

Slik forsto i allefall jeg en artikkel jeg leste.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Uten at jeg skal påstå å være en ekspert på området, slik du tydeligvis er, så er det minnekontrolleren som bestemmer det. Slik at når gddr5 minnet deles med en egen bus(onion) til cpu med en egen minnektroller og fokus på lav latency.

Slik forsto i allefall jeg en artikkel jeg leste.

Jeg er ingen ekspert, men det ligger jo mye informasjon rundt det på nettet. Det er en stund siden jeg leste forskjellene mellom GDDR5 og DDR3. Jeg mener det kom fra tomshardware.com, så hvis det er av interesse så skal jeg gjøre et lite søk og sitere det her inne?

EDIT: Jeg fant noe annet som jeg ikke har lest før, som sier noe av det samme i hvertfall, og det virker da som om karen har peil.

The principle differences are:

•DDR3 runs at a higher voltage that GDDR5 (typically 1.25-1.65V versus ~1V)

•DDR3 uses a 64-bit memory controller per channel ( so, 128-bit bus for dual channel, 256-bit for quad channel), whereas GDDR5 is paired with controllers of a nominal 32-bit (16 bit each for input and output), but whereas the CPU's memory contoller is 64-bit per channel, a GPU can utilise any number of 32-bit I/O's (at the cost of die size) depending upon application ( 2 for 64-bit bus, 4 for 128-bit, 6 for 192-bit, 8 for 256-bit, 12 for 384-bit etc...). The GDDR5 setup also allows for doubling or asymetric memory configurations. Normally (using this generation of cards as example) GDDR5 memory uses 2Gbit memory chips for each 32-bit I/O (I.e for a 256-bit bus/2GB card: 8 x 32-bit I/O each connected by a circuit to a 2Gbit IC = 8 x 2Gbit = 16Gbit = 2GB), but GDDR5 can also operate in what is known as clamshell mode, where the 32-bit I/O instead of being connected to one IC is split between two (one on each side of the PCB) allowing for a doubling up of memory capacity. Mixing the arrangement of 32-bit memory controllers, memory IC density, and memory circuit splitting allows of asymetric configurations ( 192-bit, 2GB VRAM for example)

•Physically, a GDDR5 controller/IC doubles the I/O of DDR3 - With DDR, I/O handles an input (written to memory), or output (read from memory) but not both on the same cycle. GDDR handles input and output on the same cycle.

The memory is also fundamentally set up specifically for the application it uses:

System memory (DDR3) benefits from low latency (tight timings) at the expense of bandwidth, GDDR5's case is the opposite. Timings for GDDR5 would seems unbelieveably slow in relation to DDR3, but the speed of VRAM is blazing fast in comparison with desktop RAM- this has resulted from the relative workloads that a CPU and GPU undertake. Latency isn't much of an issue with GPU's since their parallel nature allows them to move to other calculation when latency cycles cause a stall in the current workload/thread. The performance of a graphics card for instance is greatly affected (as a percentage) by altering the internal bandwidth, yet altering the external bandwidth (the PCI-Express bus, say lowering from x16 to x8 or x4 lanes) has a minimal effect. This is because there is a great deal of I/O (textures for examples) that get swapped in and out of VRAM continuously- the nature of a GPU is many parallel computations, whereas a CPU computes in a basically linear way.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Forklaringen er nok at alt som setter Xbox One i et bedre lys enn PS4, er tull.

Jeg heller mer mot å kjøpe Xbox One, så ja. Jeg har kommet med negative og positive nyheter og kommentarer om begge konsollene, og hver gang skal fanboys reagere slik. Herregud.

Og les linken til Urgelol eller google det. Jeg har ikke kommet med lange og/eller utdypende kommentarer her nå siden jeg ikke har hatt pc på en måned og det blir ca en smertefull uke til uten PCen min. Det er et helvetes slit å skrive utdypende med telefonen eller tabletten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

PS3 var vel kraftigere enn Xbox 360 denne generasjonen. Allikevel hadde Xbox noen spill som så bedre ut enn PS3 sine, og motsatt. Tipper det har lite å si.

Dette skyldes jo for det meste to arktikturer som var ganske så forskjellig. Om spill ble skrevet for ps3 only så var de meget gode og kanskje bedre grafisk en xbox 360 spill. Om spill ble skrevet til xbox 360 eller pc så var xbox 360 bedre en ps3. Nå er arkitekturene såpass like at det å sammenligne specs er litt enklere. Multiplattform spill bør være en tanke bedre på ps4 denne sesongen, men tror ikke framtidige xbox one eiere trenger å bekymre seg, spillene er da like morsomme selv om at noen få effekter er satt lavere.

Jeg er ingen ekspert, men det ligger jo mye informasjon rundt det på nettet. Det er en stund siden jeg leste forskjellene mellom GDDR5 og DDR3. Jeg mener det kom fra tomshardware.com, så hvis det er av interesse så skal jeg gjøre et lite søk og sitere det her inne?

EDIT: Jeg fant noe annet som jeg ikke har lest før, som sier noe av det samme i hvertfall, og det virker da som om karen har peil.

Joda, men det var da ikke snakk om at det var en dedikert bus fra gddr5 til cpu. Dette er relativt ny info.

Infoen din er sikkert rett, men virker ikke ha noe relevans til oppsettet i ps4.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

PS3 var vel kraftigere enn Xbox 360 denne generasjonen. Allikevel hadde Xbox noen spill som så bedre ut enn PS3 sine, og motsatt. Tipper det har lite å si.

Noen? Så og si alle muliplatform ser vel fra like bra ut eller bedre på 360, gjør de ikke? Dessuten, 360 har bedre minne og gpu enn ps3. Det er ikke svart-hvit.

Endret av formkake
Lenke til kommentar

Åh, du mener holdningen der de hører på feedback fra den mest useriøse av alle kilder: Internet rage fra en bitteliten, men høylytt gruppe smågutter? Det sinnssyke er jo at de faktisk har hørt, så DRM er ut, indieutviklere har det bedre på Xbox One enn PS4, osv osv. De hører på hva folket sier, endrer produktet og gjør det som er i sin makt for å levere en best mulig spillekonsoll. Ja, det er virkelig kvalmt og arrogant du!

De leverer dette fordi de så at den idiotiske planen sin gikk i vasken, og Microsoft elsker penger mer en noe annet.

Hadde indieutviklere det bra før hele internett klagde svetten ut av seg? NOPE

Så si meg hva som ikke er arrogant over det.

Jeg vil ikke begynne med den holdningen de har om du ikke eier et brukbart nett, for det håper jeg du forstå selv er en arrogant og motbydelig holdning ovenfor fans og potensielle kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...