AwsmPineapple Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Har planer om å kjøpe meg GTX 780 fra Zotac i nærmeste fremtid (god garanti), men jeg vet ikke helt om strømforsyningen min takler det. Pc specs: Intel i5 - 2500k H100i vannkjøling 3 x corsair 120SP (vifter, har vel ikke så mye å si) Gigabyte geforce GTX 560ti OC Chieftec 650w OCZ agility 120 GB Seagate barracuda 2 TB Maximus V Formula hovedkontor (E-ATX) 4 x 4GB Corsair vengeance RAM Spørsmålet mitt er om det er mulig å bytte ut 560en min med et 780 kort, uten å bytte strømforsyning? Eller burde jeg oppgradere strømforsyningen, isåfall hvor stor? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Jeg ville oppgradert PSUen - den du har nå har du sikkert hatt noen år, kan jeg tenke meg... I antall W så holder den, men byggekvaliteten kan være så som så, særlig når du begynner å legge last på den. Denne begynner å bli et standardsvar fra meg nå: CORSAIR AX 860W http://www.dustinhom...es-modular-psu/ Endret 24. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Så det er ikke noe problem tror du Da blir det "mini-titan" på meg! (780k) Takk for hjelpen Lenke til kommentar
AwsmPineapple Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Jeg ville oppgradert PSUen - den du har nå har du sikkert hatt noen år, kan jeg tenke meg... I antall W så holder den, men byggekvaliteten kan være så som så, særlig når du begynner å legge last på den. Denne begynner å bli et standardsvar fra meg nå: CORSAIR AX 860W http://www.dustinhom...es-modular-psu/ Kjøpe PSU ifjord sommer. Det er denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601838 Tror du ikke at den holder? Edit: Hva slags symptomer vil jeg da ende opp med hvis strømforsyningen ikke er sterk nok? Endret 24. mai 2013 av AwsmPineapple Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Kjøpe PSU ifjord sommer. Det er denne: http://www.komplett....aspx?sku=601838 Tror du ikke at den holder? Edit: Hva slags symptomer vil jeg da ende opp med hvis strømforsyningen ikke er sterk nok? Som sagt, antall Watt er nok nok, men det kommer an på kvaliteten på de interne komponentene i PSUen (selv har jeg alltid punget ut mye mer enn strengt tatt nødvendig for mine PSUer for å få garantert kvalitet) - nå har jeg aldri hatt en Chieftec-PSU selv, og jeg vet heller ikke hvem som har lagd innmaten, men det går nok bra å bruke den du har. Jeg personlig ville ikke kjøpt den der; får få Watt og bare 80+ Bronze. Jeg har fulgt tommelfingerregelen "PSUen skal koste mer enn 1kr. pr. Watt" - gjerne nærmere 2kr. Har aldri sett hensikten med å prøve å spare penger på PSUen; det er tross alt den som skal drive det hele. Worst case scenario? Hvis PSUen ikke er i nærheten av å være kraftig nok, eller bare bestemte seg for å takke for seg av varierte årsaker (kan skje hvilken som helst PSU, uansett pris): trykk på power-knappen og *poff* sikringen i PSUen/kursen i huset går og du får røyk ut av den. Jeg hadde en gang en PC P&C TurboCool 1200W som etter bare 13 måneder takket for seg, og tok med seg sikringen i huset samtidig - og denne PSUen kostet ~4500kr. og hadde 7 års garanti, og var på daværende tidspunkt ansett for å være noe av det beste som var på markedet. Er PSUen i grenseland kan du få BSODs og/eller random restarts/shutdowns. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Innmaten i Chieftec Nitro 650W er den samme som i f.eks noen Corsairs tidlige TX-modeller, eksempelvis 750 og 850W altså av Channel Well. (Bare at Nitroen er modulær). Det er ikke noe feil på den PSUen, den drar et 780-kort helt fint. Jeg hadde en gang en PC P&C TurboCool 1200W som etter bare 13 måneder takket for seg, og tok med seg sikringen i huset samtidig - og denne PSUen kostet ~4500kr. og hadde 7 års garanti, og var på daværende tidspunkt ansett for å være noe av det beste som var på markedet. På den annen side, så har jeg sett en del andre som har den samme PSUen, og hatt disse i mange år uten problemer. TurboCool-serien bråker fælt, men er solide fordi de opprinnelige er bygget for serverbruk. Jeg har en Corsair HX750 som snart er 4 år gammel og den tøffer i vei uten problemer. Den er også ansett som å være en god PSU. Og det synes jeg den er, så lenge som jeg har hatt den. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hele systemet vil ikke dra mer en 440-500 watt. Så 650 Watt er med grei margin, men selfølgelig er det en fordel om strømforyningen har lavere belastning, så slipper den å være mindre energieffektiv og bråkete. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hele systemet vil ikke dra mer en 440-500 watt. Så 650 Watt er med grei margin, men selfølgelig er det en fordel om strømforyningen har lavere belastning, så slipper den å være mindre energieffektiv og bråkete. Det drar ikke så mye en gang. hw.no sin test viste at hele systemet drar 337 Watt fra stikkontakten. Anandtech kommer ut med 405 Watt. Forskjellen er her at Anandtech kjører et strømkrevende og overklokka i7-3960X (2011 sokkel), mens hw.no kjører en uklokka i7 3930K. Det forklarer fort vekk forskjellen. Trådstarter har en plattform som selv overklokka vil ligge godt under Anandtech sine målinger. I tillegg er dette målt i stikkkontakten, så man må ta hensyn til PSU-en effektivitet - for enkelthet sier vi 90 %, og da blir tallene 303 og 364 Watt. TS sin PSU vil altså belastes med rundt 50 % på full last. Dette er margin så det holder. Personlig hadde jeg kjørt en slik rigg uten bekymring på en av mine Silver Power SP-S460FL 460W. Jeg tror ikke den hadde hatt antydninger til protest (men så er det egentlig Seasonic da). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå