kjikvadrat Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Her kjem fyrst Politiet sine krav til eit passfoto: ============ Det er viktig at - Fotoet er, riktig eksponert og i fotokvalitet - Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger - Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder - Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter - Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en hvit bakgrunn - Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge - Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter - Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår - Både hake, panne og begge kinn skal være synlige - Munnen må være lukket - Briller må tas av ved fotografering - Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.) Unntak - Man kan av religiøse eller andre spesielle grunner, for eksempel ved sykdom, bruke hodeplagg, så lenge det er sannsynlig at man vil bruke tilsvarende hodeplagg i kontroller senere. Hodeplagg må ikke dekke noen deler av ansiktet eller mer av hodet enn nødvendig. - Tynne diskré hårbøyler eller hårbånd som er trukket godt tilbake fra ansiktet. De skal ikke være godt synlig på bildet - Hårspenner kan brukes, såfremt de ikke dekker deler av ansiktet. ============= Bildet: Kva trur de? Vil det godkjennast? Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Er litt usikker på den bakgrunnen. Jeg lot politiet selv ta bilde av meg. Det ser helt jævlig ut, men det er godkjent. Briefer ikke så ofte med passet, så det er ikke så viktig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Det er nok for mye struktur i bakgrunnen, og jeg tror nok at du har gått litt for tett innpå også. Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Pipeveggen var det beste eg fann "Tett innpå" er ein illusjon av manken. Eg klarte ikkje samla håret skikkeleg! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hvorfor inntil veggen ? Gå unna skal være en nøytral bakgrunn Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) De siste gangene jeg har vært på passkontoret produseres bildene med "automater" ved skranken. Hvorfor bruke tid på å "produsere" egne bilder til pass? Endret 24. mai 2013 av flageborg Lenke til kommentar
macthomas Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg tar endel passbilder hver dag, og dette bildet er nok ikke godkjent. Gå til din lokale fotoforretning eller til politistasjon! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg tar endel passbilder hver dag, og dette bildet er nok ikke godkjent. Det hadde vært fint om du kunne si hvilke ting som er galt. Slikt er alltids greit å vite. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Det hadde vært fint om du kunne si hvilke ting som er galt. Slikt er alltids greit å vite. Nå har jeg kun tatt passbilder 3 ganger selv så skal vel ikke påberope meg expert uttalelser her, men sånn jeg ser det så er ikke den bakgrunnen nøytral den skal være nitrist studiobakgrunn type nøytral. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Nå har jeg kun tatt passbilder 3 ganger selv så skal vel ikke påberope meg expert uttalelser her, men sånn jeg ser det så er ikke den bakgrunnen nøytral den skal være nitrist studiobakgrunn type nøytral. Akkurat det med bakgrunnen ser jeg. Men hva med beskjæringen; jeg synes den ble for tett; eller den OK? I tillegg så vil det jo være mulig å gjenkjenne personen på dette bildet; det er jo ikke vanlig med passbilder Lenke til kommentar
Danek Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Nei. Passbilder SKAL være fargefoto. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Nei. Passbilder SKAL være fargefoto. Neida sort-hvit er godkjent, les kravene øverst. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Neida sort-hvit er godkjent, les kravene øverst. Ikke pr 2011. Må være fargefoto, punktum. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Sist jeg fikk nytt pass (for snaut to år siden i Oslo), fikk jeg beskjed på passkontoret at de bare brukte bilder de selv tok, det ble faktisk ikke så galt, kostet ikke noe, så vidt jeg husker. Det var i sort/hvitt. Dagens regler står her: https://www.politi.no/tjenester/pass/passfoto/ Endret 24. mai 2013 av JorunT Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Ikke pr 2011. Må være fargefoto, punktum. Listen postet av trådstarter er fra politiets egne sider (politi.no), og er oppdatert 03.05.2013 Lenke til kommentar
Danek Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Kanskje de opererer med forskjellige retningslinjer fra distrikt til distrikt. Jeg fikk i alle fall klar beskjed om at det måtte være fargefoto. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Ikke pr 2011. Må være fargefoto, punktum. Jeg fikk nytt pass i fjor (2012) - og da var kravet sort/hvitt. Det er mange som forlanger "pass-foto" i farger; f.eks. til visumsøknader. Men for et norsk pass, så skal bildet være sort/hvitt, såvidt jeg har skjønt. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Akkurat det med bakgrunnen ser jeg. Men hva med beskjæringen; jeg synes den ble for tett; eller den OK? I tillegg så vil det jo være mulig å gjenkjenne personen på dette bildet; det er jo ikke vanlig med passbilder Tror beskjæringen er helt rett her! De har en tendens til å være litt tettere enn et vanlig portrett ;D At det er mulig å kjenne igjen personen er dog et stort problem... Tidligere har det ikke vært noe krav at folk skal ta av brillene heller, bare at det ikke skulle være synlige refleksjoner. Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Eg var fyrst innom lensmannskontoret, men eg måtte søkja om å få tatt passfoto, men eg trengte det på dagen. Eg skulle nytta det til eit internasjonalt førarkort, ikkje til pass. Eg sendte e-post til den amerikanske ambassaden i Noreg, og dei fortel at Califorina vedkjenner eg gyldige førarkort frå andre land, så no er heile problemet vekke. Kvifor betala for noko eg fint (med litt trening, ser det ut til, hehe) klarer sjølv? Biletet over tok eg med iPhone 4, og fiksa eksponeringa i adobe camera raw Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Eg var fyrst innom lensmannskontoret, men eg måtte søkja om å få tatt passfoto, men eg trengte det på dagen. Eg skulle nytta det til eit internasjonalt førarkort, ikkje til pass. Eg sendte e-post til den amerikanske ambassaden i Noreg, og dei fortel at Califorina vedkjenner eg gyldige førarkort frå andre land, så no er heile problemet vekke. Kvifor betala for noko eg fint (med litt trening, ser det ut til, hehe) klarer sjølv? Biletet over tok eg med iPhone 4, og fiksa eksponeringa i adobe camera raw Tråden handler om pass, ikke førerkort. Det kan vel hende ikke alle politi- eller lensmannskontorer har eget utstyr for fotografering av passbilde, men da jeg fornyet passet i april, tenkte jeg ikke på at det fantes noe alternativ. Bildet er i svart/hvit og viser en fyr jeg ikke ville møtt i en mørk bakgate. Likevel duger det til formålet, og gudkjelov er det ikke mange som får se det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå