Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD 7990 eller nVidia 780?

Anbefalte innlegg

Akkurat nå sitter jeg på en 5970 kort kjøpt i 2010. Har hatt blanda opplevelser med kortet, spesielt når drivere blir opp til 1 eller 2 uker forsinket og du får ikke utnytta kraften til kortet til å spille nye spill (Ala Crysis 2 og Witcher 2 lanseringen).

Dessuten kortet bråker veldig mye når du spiller, temperaturen går helt opp til 90+ grader osv. Men yttelsen er jo veldig bra, når drivere er på plass og fungerer.

Spørsmålet er: Om jeg skal oppgradere skjermkortet, hva bør jeg velge da? AMD's dobbeltkjernets 7990 eller nVidias 780?

Fra tester jeg har sett på nett så ytter 7990 bedre med gjennomstnitt på 20 frames, mens 780 har PhysX støtte... Men hvilken er best value for money?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt 780 all the way, med tanke på at det er et enkeltkort, og at du da slipper alle problemer crossfire kan medføre.

Tror definitivt 780 er best value for money av de to kortene for øyeblikket.

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Sjekk denne testen der de ikke bare viser FPS, men også Frame Time Variance. Kan jo trekke frem Far Cry 3 som eksempel:

farcry-avg.png

Her ser altså 7990 ut som det beste alternativet, med rundt 20% fler hardware FPS. Hvis vi så ser på FTV:

farcry-variance.png

Tomshardware skriver at alt over 5ms resulterer i at en del merker hakkingen, og dermed foretrekker andre kort. Dette viser tydelig problemene som kan oppstå med 2-kjernekort eller SLI/CFX oppsett. Overdrevet kan dette forklares som at det hjelper ikke ha 50fps hvis du får alle de det siste halve sekundet, mens det andre halvsekundet ser du på samme bilde.

Den samme trenden sees igjen i mange av testene, selv om dette er en av de værre eksemplene jeg kunne valgt.

--

Som ole a over her sier, gå for GTX 780. Jeg ville ventet noen uker for å se tester av kort som har uoriginale kjølere.

Lenke til kommentar

Ville helt klart gått for 780.

Selv om 7990 yter en del bedre, er det alltid bedre å gå for enkeltkjerne kort grunnet drivere, kompatibilitet og microstutter. 780 er også 40% billigere, men bare 25% svakere, samtidig som at det er nesten 15 dBA stillere under load.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg så ville jeg ha kjøpt ett 780. Ikke noe poeng å gå får dobbelkjernekort når det finnes kraftigere enkeltkjernekort.

Dessuten, skal du sammenligne så bør du sammenligne 780 mot 7970, ikke ett dobbeltkjernekort.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for enkeltkort uansett. Flerkortsoppsett har mer ustabil ytelse, og det er ikke alle steder du får så god ytelsesøkning. Og så har du microstuttering, som er hovedgrunnen til at jeg ikke liker konseptet.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg ville sagt 780 all the way, med tanke på at det er et enkeltkort, og at du da slipper alle problemer crossfire kan medføre.

Tror definitivt 780 er best value for money av de to kortene for øyeblikket.

er ikke 780 3-4000 kroner biligere enn 7990 også da?
Lenke til kommentar

Hvilken oppløsning skal du spille i, og er det krav om 120 hz?

Stort sett bare full HD (1920x1080), jeg er klar over at når det gjelder enkeltkjerner så dominerer nVidia i de fleste tilfeller. Men nå er det snakk om å kjøpe et kort som kan dra alt på max de neste 4-5 åra.

Har 5970 med referanse kjøler på den og syns at denne referanse kjøleren er særdeles fæl. nVidia sin kjøler ser bra ut, men imponerer ikke, vil vente å se hva Asus og de andre kommer opp med. Så blir det kanskje å bygge en helt ny PC og donere den gamle til lille søstra siden hun skal flytte ut for å gå på høgskolen i høsten.... :hmm:

Setter stor pris på alle råd og tilbakemeldingene.

Endret av ZingFreelancer
Lenke til kommentar
Men nå er det snakk om å kjøpe et kort som kan dra alt på max de neste 4-5 åra.

Det er ingenting som heter "et fremtidsrettet kort som drar alt på maks de neste 4-5 årene". Akkurat som arni90 sier, så finner du det aldri. Fordi sannheten er at det vil være utdatert etter et par år uansett. En ting som noen gjør er også å klargjøre maskinen sin for SLI/CFX og planlegge å kjøpe enda et skjermkort i fremtiden for å forbedre ytelsen. Men da er det ofte bare billigere å kjøpe en nyere generasjons enkeltkjernekort. Kjøp det som gir mest for pengene, når du trenger det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at SLI fungerer Mye bedre mhp. stuttering etc i forhold til CFX i denne generasjonen. Men for de som ikkje har testet sli med 6 serien og nyere med nvidia, så er det svært lite problemer med det.

Så må le litt av de som sier at de ikkje vil kjøpe sli bare pga det er så mye problemer med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at SLI fungerer Mye bedre mhp. stuttering etc i forhold til CFX i denne generasjonen. Men for de som ikkje har testet sli med 6 serien og nyere med nvidia, så er det svært lite problemer med det.

Så må le litt av de som sier at de ikkje vil kjøpe sli bare pga det er så mye problemer med det.

du som har "2 kings"

opplever du noe stuttering? og hva spiller du for det meste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...