Gå til innhold

Overtid på kveld/natt

Anbefalte innlegg

Noen som har god kåll på overtidsregler her? Grunnet interne regler kan jeg ikke nevne bedriften jeg jobber for.

Jeg jobber for tiden bare på kveldsskiftet og det er 8t (halvtimes pause) mao 7,5t hver dag men unntak av fredag som er 6t. Mao en full arbeidsuke på kveldskift. Likevel snitter jeg 2,5t overtid hver dag alle etter klokka 22. Noen netter er jeg ikke ferdig før sola står opp. Det er ikke uvanlig at jeg jobber 12t skift. Jobben jeg har er fysisik tøff, det er mye løfting og kjøring av sidelastere og truck bl.a. Jeg har 100% etter 22, så det er ikke pengene det står på, mer hva som er lov i antall timer her.

Er det noen forskjell på antall lovlige timer jeg kan jobbe når det er sent på natta? Må jo være en forskjell fra det og midt på dagen også annet enn overtidsprosenten? Null stress med 40t i mnd hvis det er på dagtid, er derimot helt jævlig midt på natta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 10-6. Overtid

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

§ 10-11. Nattarbeid

(2) Nattarbeid er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.

(6) Arbeidstiden for arbeidstaker som arbeider mer enn tre timer om natten skal ikke overstige åtte timer i løpet av 24 timer dersom arbeidet innebærer en særlig risiko eller betydelige fysiske eller psykiske belastninger.
Lenke til kommentar

§ 10-6. Overtid

§ 10-11. Nattarbeid

Men så er det forskjellige regler og tilpassninger gjort mtp turnus/skiftarbeid, og det finnes mange arbeidsplasser som har lokale avtaler for at det skal fungere med typen arbeid som utføres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...