Gå til innhold

Eksterne disker og Linux.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg springer mye rundt og hjelper folk med alt mulig innen data, og trenger ofte filer / software jeg har hjemme, f.eks iso filer til windows plater. Det hender også jeg må inn å fjerne passord, hente filer fra korrupt maskin og andre ting.

I tillegg til dette bytter jeg hardware ofte, sitter på mange forskjellige maskiner rundt i huset, og hos venner. derfor har jeg frem til nå brukt remote desktop og en virtual deskop på min server som "main".

Jeg har 2stk ssd liggende, + en del 1tb disker i 2,5" format. Og da er tanken min at jeg kan bruke 2 stk ssd ( en til opperativsystem, en til programmer / spill) og en lagringsdisk til filer som filmer, isoer og lignende.

Jeg vet jo at dette fungerer, men nå vil jeg bruke dette som MAIN OS, og i den sammenheng har jeg noen spørsmål.

-Jeg vil bruke Ubuntu som OS. Vil den starte på stort sett alt av maskinvare jeg kaster på den, eller blir det ett mareritt av drivere hver gang den skal startes ?

-Hvor mye er ytelsen redusert av å bruke USB? Jeg skjønner at lastingen av OS og store programmer tar lenger tid, men påvirker dette spill ytelse hvis Ubuntu får den tiden den trenger til å hente driverene den trenger ?

-Er det noe hensikt i å ha SSD i disse eksterne, eller skal jeg selge de og heller gå for 3 x 1tb disker og bruke den ene til OS og programmer?

Håper noen forstår hva jeg vil. Jeg vil i korte trekk ha med meg noen disker i lomma som jeg kan starte hvor som helst, og at det skal virke mest mulig "out of the box". Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Jeg vil bruke Ubuntu som OS. Vil den starte på stort sett alt av maskinvare jeg kaster på den, eller blir det ett mareritt av drivere hver gang den skal startes ?

Vel på ubuntu live burde de fleste maskinvare som er støttet virke, (Gigabit hovedkort) og en del ATI skjermkort HD 7850 og oppover vil størst sansylig få problemer med drivere.

-Hvor mye er ytelsen redusert av å bruke USB? Jeg skjønner at lastingen av OS og store programmer tar lenger tid, men påvirker dette spill ytelse hvis Ubuntu får den tiden den trenger til å hente driverene den trenger ?

USB2 klarer ca 35 MB/s mens USB3 er nesten 10 ganger raskere. Problemet i linux støttes ikke alle USB3 enheter dermed er det ikke sikkert det vil virke.

-Er det noe hensikt i å ha SSD i disse eksterne, eller skal jeg selge de og heller gå for 3 x 1tb disker og bruke den ene til OS og programmer?

Nei, skal du ha SSD bør du minst ha USB3 eller thunderbolt, man må også ha et kabinett som støtter trim og det er ikke alle som gjør. Hvordan thunderbolt støtte er i linux vet jeg ikke. Vil heller anbefale Kingston Datatraveler HyperX 3.0 64GB er forhåndvis raskere og billigere alternativ.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei, skal du ha SSD bør du minst ha USB3 eller thunderbolt, man må også ha et kabinett som støtter trim og det er ikke alle som gjør. Hvordan thunderbolt støtte er i linux vet jeg ikke. Vil heller anbefale Kingston Datatraveler HyperX 3.0 64GB er forhåndvis raskere og billigere alternativ.

Takk for utfyllende svar. SSD diskene har jeg allerede, det var derfor jeg ville bruke det.

USB2 klarer ca 35 MB/s mens USB3 er nesten 10 ganger raskere. Problemet i linux støttes ikke alle USB3 enheter dermed er det ikke sikkert det vil virke.

Jeg skjønner at det tar tid å laste spill / programmer. Men vil det påvirke grafikk etter at ett spill faktisk har lastet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...