Movieheart Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Hei Jeg har forelsket meg litt i naturbilder tatt med lang eksponeringstid og har lyst til å prøve ut dette selv. Har skjønt såpass at det må et ND-filter til i utstyrspakken for å få dette til. Jeg prøvde meg på et enkelt filter kjøpt fra eBay til den nette sum av 6$. Dette viste seg å være tidenes bomkjøp da bildene kom ut med et rødlig skjær. Grusomt! Styrken på ND8 var også litt for lav da jeg ikke fikk lukkertid på 1 sekund en gang med blender på 22. Sistnevnte kan også ha noe med at jeg testet dette midt på dagen med fullt sollys. Jeg synes dette filteret på JapanPhoto virket spennende da du kan vri på det for å velge ønsket grad på ND-filteret. Da er du på en måte ikke låst til en bestemt styrkegrad og kan velge graden ut i fra de lysforholdene du jobber med. Jeg ønsker å kunne ta bilder ned mot 30 sekunders lukkertid og gjerne mer. Vil det filteret jeg linket til være noe å satse på? Jeg har ikke flust med penger så hvis det er bedre alternativer så må ikke disse overskride prisen på det jeg linket til noe særlig. EDIT: Jeg har muligheten til å handle fra USA da jeg kjenner noen som bor der nå. Endret 24. mai 2013 av Movieheart Lenke til kommentar
egilh Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Ett godt filter koster penger. Regn med å betale rundt 1000,- for ett godt filter. Det er ca. 100 tråder om akkurat samme spørsmål på forumet, og det er besvart ca like mange ganger. Hvis du tror du vil bruke en del filtere, så anbefales ett filter-system. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Kikk på hvordan eksponering du får i de lysforholdene du ønsker å ta bilder i, og finn ut hvor lang eksponering du ønsker. Hvert blendertrinn gir dobling av lukkertid. Gir eksponering med liten blender på dagtid for eksempel ca. 1/60 sekund skal du ha 11 blendertrinn for å komme opp på 30 sekunder - og det er mye! (11 blendertrinn slipper igjennom ca 1/2000 av lyset) ND8 er til sammenligning tre blendertrinn - gir åtte ganger så lang lukkertid, som for eksempel fra 1/60 sekund til ca. 1/8 sekund. Det er ingen gode billige løsninger - skal du ha lav pris eller vil du være fri for fargestikk? Vurder som egilh nevner et filtersystem. Et variabelt ND-filter kan lett gi fargestikk. Skyt i Raw. Endret 24. mai 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg har ikke så veldig lyst på et filtersystem da dette blir fort dyrt og mye å drasse på. Jeg er relativt fersk innen dette området så jeg er mest på utkikk etter et godt allround filter som er enkelt å ta med. Jeg er redd for at hvis jeg kjøper et system blir det bare liggende hjemme og fører til mange penger kastet ut av vinduet. Jeg er heller ikke så veldig kresen på kvaliteten så om det ikke er himmel og hva i forskjell på et system og et filter man skrur rett på objektivet gjør det meg ikke så veldig mye. Leste litt rundt på forumet her nå og det virker som LCW er et godt valg når det gjelder filtrer du skrur rett på objektivet. Hva med dette? Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Har selv Hoya 400x gråfilter for lange eksponeringer. Fungerer fint på dagtid men blir kanskje i mørkeste laget på kvelden da lyset allerede er blitt litt svakt. Endret 11. juni 2013 av ORLY? Lenke til kommentar
to88he Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Variabelt ND filter anbefales ikke hvis du skal bruke det sammen med vidvinkel. Da vil du få mørke og lyse partier om hverandre. Dette er hvertfall min erfaring. Kjøpte selv et variabelt ND filter fra japanphoto og det endte med at jeg leverte det tilbake. Det fungerte veldig dårlig på 40D og 10-22. Ville tro at det samme gjelder på fullformat og med et 16-17mm objektiv i den vide enden. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Kom over en artikkel skrevet av Peter Hill på redbubble.com (Link) Han anbefalte ikke noe spesifikt, men han la ut en god del eksempelbilder tatt med dette filteret. Virker som om det er det jeg kommer til å gå for. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg hadde personlig heller valgt ett filter fra B+W. Relativt rimelig fra maxsaver.net og bedre enn Hoya. 1 Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Hvilken styrke ville du ha valgt da? Hva tilsvarer sånn ca. det jeg linket til i min forrige post? Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Kjøpte et ND16 filter på fotovideo og er veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Hvor mye rødstikk/fargefeil et ND filter gir vil variere fra kamera til kamera. Grunnen er de forskjellige IR filtrene som sitter foran sensor. Dessverre er det ingen av verken filter eller kamera produsenter som har laget en oversikt over hvilken ND-filter/kamera kombinasjon som fungerer eller ikke. Mange av filterprodusentene bruker fremdeles ND filter formulaen som de en gang startet med for Analog film da IR/rødstikk ikke var like mye problem. Bruk et Greycard/Fargekart og skyt et test bilde for hvert motiv så er det letter å rette opp fargefeil fra filteret. Filterprodusentene kommer stadig med nye forbedrede filtre og oppdateringer av tidligere formular. Informasjon fra folk som kjøpte filtre for ett til flere år siden er ikke nødvendigvis gjeldende i dag! 1; Cokin-Z filterholder (også Lee og Formatt) 4x4 / 100mm for ND filtre er den mest økonomiske og praktiske veien å gå når man begynner med ND filtere. 2; Variabel ND filtere er ikke den beste løsningen men kan brukes. Ikke blende ned under f/8-f/11 da dette kan gi kryssfelt/ekstrem vignetting. Kjøp filter størrelse som har større diameter Ø enn den videste vidvinkelen man har og bruk step-down ringer for å unngå vignettering. 3; Lang 30 sek. lukkertid i sollys er nesten umulig å få til uten å blende ned forbi diffraksjon og redusert bilde kvalitet. Kjøp "Big Stopper" ND filtre for den type bilder/lukkertid. Andre navn for "Big Stopper"; Lightcraftworkshop > Fader ND ULTRA MK II S Cokin (ny webside) (eies nå av Kenko-Tokina) har ikke kraftigere enn ND8, men har nylig startet med Variabel ND skru-filtre. LEE Filter "Big Stopper" Glass filter. (4x4 / 100mm passer i filterholdere fra Cokin, Formatt og Lee). Formatt/Hitech PRO STOP IR CR39 dyed substrate (resin> samme som Cokin og noen Lee filtre). Formatt har også HD Glass filtre til høyere pris, men ikke Pro Stop i glass. Regular Shutter> // >Speed With Formatt Pro Stop 10 or Lee Big Stopper. 1000th > 1 Second 500th > 2 Seconds 250th > 4 Seconds 125th > 8 Seconds 60th > 15 Seconds 30th > 30 Seconds 15th > 1 Minute 8th > 2 Minutes 1/4 > 4 Minutes 1/2 > 8 Minutes 1 Second> 16 Minutes 2 Seconds> 32 Minutes I de fleste tilfeller så lønner det seg å kjøpe filtre fra utenlandske web butikker da Norske butikker tar grov overpris. Endret 24. mai 2013 av arthon 6 Lenke til kommentar
Photon-0123 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Selv bruker jeg et Hoya 9 stop filter, og er veldig fornøyd med det. Kan lett få mange sekunder i solskinn med ikke så alt for høy blender. Er ikke så kjempedyrt heller 1 Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Jeg ser at det finnes to filtre fra B+W, en med og uten multi-coating. Begge koster mer enn Hoya. Den med multi-coating koster dobbelt så mye som Hoya. Jeg har Hoya ND400 og B+W sin uten multi-coating (henholdsvis 4 og 3 år gammelt tror jeg). Det er vanskelig å peke på noen definitive ulikheter, da jeg har brukt B+W på et videre objektiv. Den har da vært mer utsatt for glare enn Hoya ND400. De to gir omtrent samme fargeskjær. Det skal sies at forskjellene ikke har vært enorme. Desverre kan jeg ikke si hvilket filter som er best, men jeg ville anbefalt Hoya da den koster mindre og gir deg multi-coating. I tillegg ser det ut til at forfatteren av artikkelen du viste til liker den. Ta også å se på erfaringene til alle filtrene på B&H. Uansett hvilket filter du ender opp med, vil du måtte være forsiktig med direkte sollys og bruke solblender for å unngå lys fra sidene. Disse filtrene er veldig utsatt for glare. Hvis du gjør det, vil du som regel klare å fikse fargetint i bildet, dog det kan se litt unaturlig og kjedelig ut til tider. Ta en titt på dette bildet i originalstørrelse jeg hadde i en annen tråd. I tillegg har jeg et sett med lange eksponerings-bilder på Flickr. Alle de bildene unntatt det eldste er tatt med Hoya HMC ND400. Jeg legger med bildet som er tatt med B+W i nesten full størrelse (croppet). Jeg brukte et Cokin P GND på bildet, så det var en del trøbbel med glare og fargetint, som jeg fikset i etterbehandling. Hvis du syns ND 400 er litt for mye (se på lukkertidene i arthon sin post over - med ND400 får du omtrent halvparten av lukkertidene i hans eksempler), kan du se på andre modeller fra Hoya. Jeg har prøvd flere av de. Bare husk å velg de som har multi-coating (HMC). I tillegg bør du tenke på hvilken størrelse du skal ha, som arthon nevner. Det er unødvendig å kjøpe slike filtre for hvert objektiv du har. For Canon er de største diameterne på normal- og vidvinkelzoom 77 og 82mm. Det kan dog være litt teit hvis objektivet ditt har 58mm diameter. Endret 27. mai 2013 av Coneunofax Lenke til kommentar
to88he Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Kjøp et filter som passer til det objektivet ditt som har den største diameteren. 77mm er veldig vanlig hos canon. Så kjøper du "filter step down rings" billig på ebay. Koster vel bare noen få dollar per stykket. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Noen som kan driste seg til et konkret forslag fra Hoya, for å gjøre flytende vann til fløte? Hvilket vill dere anbefale til det bruksområde og ellers et alroundfilter? Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Jeg har et gråfilter fra B+W som det står "ND 1,8-6-BL 64X på. Har aldri brukt dette da det er feil mm. Men hva tilsvarer dette fra Hoya? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Det er et seks blendertrinns filter - "1.8" betyr 6*0,3, "6" betyr 6 blendertrinn og "64X" betyr 26, som viser at det 64-dobler lukkertiden. Kikk etter et seks blendertrinns filter. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Takk for svar:-) Syns syns du dette er et greit alround filter til strømmende vann ol, hva er din personlig mening, du ned mye erfaring? :-) Lenke til kommentar
egilh Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Takk for svar:-) Syns syns du dette er et greit alround filter til strømmende vann ol, hva er din personlig mening, du ned mye erfaring? :-) Hva i alle dager mener du med 'allround filter'? Ingen ND-filter kan betraktes om 'allround' i mine øyne. Ønsker du å kunne sløre vann i dagslys, ja så må du opp på 10-stops filter, da holder ikke lenger ett 6-stops filter. Begge disse fungerer f.eks. ufatterlig dårlig på noenting håndholdt i mindre enn steikende sollys. Skal du hovedsaklig forsøke på sløring av vann i mindre lys, så holder 6-stopp lenge. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Takk for svar, Jeg mener ikke noe annet med det enn at jeg tydeligvis er uvitende om bruk av ND. Håper ikke du ble for opphisset av det dumme spørsmålet- Jeg tenker i første rekke på sløring av vann, så da er kanskje 6 step det ideelle, slike bilder blir vel uannsett best om en unngår solskinn...,, blir da da 10 step for mye? I hvilke tilfellet benytter dere ND og eventuell hvor mørke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå