perbr Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hei! Fikk beskjed fra Telenor om at de ikke kan levere bredbånd til boligen min pga mangel på kapasitet. Så spm mitt er: Hvis jeg bestiller fasttelefon som de jo er pliktig til å levere - vil de da også måtte oppgradere kapasiteten slik at de også vil kunne levere bredbånd? Eller er det mulighet for dem å levere fasttelefon over en gammel linje som ikke er god nok for bredbånd - slik at jeg kun får en ekstra utgift som jeg jo egentlig ikke er så interessert i? Bruker for tiden ICE som funker ok, men kvota på 8gb er jo alt for lite for Netflix og annen nett-tv. Per Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Mangel på kapasitet kan bety to ting: -Linjen er for lang til at de kan levere den laveste hastigheten av adsl abonement. -Det er ikke fysisk plass til flere adsl abonnement i sentrlen. Det er ikke slik at det blir plass til fler adsl abonnement i sentralen dersom du bestiller fasttelefon. Telenor kan levere fasttelefoni på en linje som ikke er god nok for bredbånd. Dersom det er kapasitet pga. for lang linje så kan du kanskje få bredbånd fra broadnet: http://broadnet.no/no/broadnet_privat/ 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Du kan sjekke linjelengde og noen andre parametre her. http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ De plikter å levere telefon, men ikke DSL. Linjen kan være delt aksess (to abonnenter på samme linje), for lang, eller man mangler ledig kapasitet i sentral. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Forøvrig ikke lenger plitig til å levere fasttelefon. Post- og teletilsynet har utvidet definisjonen til å gjelde all telefoni. Det vil si at har du mobildekning, kan du ikke kreve fasttelefoni (PSTN/ISDN), som nå fases ut gradvis. 1 Lenke til kommentar
perbr Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Gikk inn på KapaksWeb og søkte opp min adresse - fikk da følgende melding: Statuskode: 422 SØKET MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Dersom du har en nabo som har adsl, så kan du utføre søket på naboens adresse/telefonnummer for å se om det blir et annet resultat. Oppdater gjerne tråden med resultatet av valideringen på naboen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Statuskode 422 betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan få adsl, men dette krever litt ekstra fra bredbåndsleverandøren for å finne det ut. Dette ekstra yter ikke Telenor. Mitt råd er at du ringer broadnet eller http://www.bredbandsguiden.no/ og sier at du har en "utfordring" til dem og at du øsker å bestille adsl. Henvis til at kapaks gir statuskode 422 på din adresse/telefonnummer. Endret 24. mai 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
perbr Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Hvis jeg søker på naboen så får jeg følgende (håper jeg tar med nok info her); Linje etter ISDN Resultat av validering: (11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid. Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen. Merknader: Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM. Mulig produktklasse: ADSL 14432/800 Aktiv linje Resultat av validering: (11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid. Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen. Merknader: Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM. Mulig produktklasse: ADSL 14432/800 Ny linje Resultat av validering: (442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Ny linje hos naboen har kode 442 mens ny linje hos deg har kode 422(?). Jeg tror dette er utjevningskabel-"problematikk". Forsøk å bestille adsl hos bredbåndsguiden, evt. ring dem og spør om de kan hjelpe deg med å bestille adsl. Endret 24. mai 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå