Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til gassgrill - er det kun Weber som gjelder


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter grill. Gass.

Trenger ikke være stor, må ha minimum to brennere, temp måler i lokk og være av litt kvalitet. Og gjerne ha sånn hvilehylle - varme hylle.

 

Så litt på tilbud på en Weber spirit E10 classic. Kr 3495. Men synes det er mye peng. Tips til andre?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Landmann sine er ganske greie, andre produsenter kan også ha greie griller - men der er det jo veldig forskjellig.

 

Fordelen ved å kjøpe weber er jo at uansett hvilken du kjøper så er den av god byggekvalitet og har gode tekniske løsninger med tilgang på reserverdeler og bra garanti - det kan du ikke garantere med en hvilken som helst <ukjent merke> grill.

 

Skal du ha noe annet enn Weber og Landmann (finnes selvsagt andre merker også som kan være bra, men disse to er kanskje de største, og de jeg har erfaring med) så bør du ta en titt på grillen og vurdere de tekniske løsningene og byggekvaliteten.

 

Det viktigste er nok uansett å unngå de billigste modellene med tynne plater og lavastein.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd så mye forskjellig, så noen anbefaling kan jeg ikke komme med. Det jeg derimot kan er å fortelle hva som irriterer meg med min grill, og som jeg vil unngå ved neste kjøp.

 

Det største problemet er den ujevne varmefordelingen. Det gjør at jeg kan grille veldig lite om gangen, for store deler av grillen blir aldri varm nok.

 

Et annet problem jeg har er byggekvaliteten. Har strammet alt som kan strammes, men allikevel står den å vakler. Avlastingsbordet på siden er heller ikke i vater, så å sette varme eller kalde (les øl) ting der er en risikosport, særlig med en overaktiv datter på 1,5 år løpende mellom beina mine.

 

I stedet for å ha 2 avlastingsbord på sidene, er det en kokeplate på ene siden. Denne er heller ikke i vater...livsfarlig.

 

Under grillen skal det henge en liten skål for å fange opp dryppende fett. Dette fungerer dårlig, og selv om noe fett havner i skålen, havner også mye utenfor.

 

Dette er en Landmann som kostet rundt 3 000 kr.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Hei Phileas.

 

Hva slags Landmann er det du har? - Har selv en slik som under som kostet ca 1500, og er selv veldig fornøyd med både varmefordeling (3 store støpejernbrennere med 50/50 rist og plate i støpejern) og drypp-oppsamling (stort brett under hele grillen) - det eneste jeg er misfornøyd med er "byggekvaliteten" på vognen i furu som minner om din beskrivelse, men denne modellen kommer også med flere vogntyper i stål som ikke har dette problemet.

 

Kjekt å vite før man skal handle neste gang (Selv om jeg egentlig sparer til en Weber Genesis ;))

 

hjemmekino-bilder++priser+av+grillene.jpg?o=94236&w=350&frame=0&ee=

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jeg har samme Landmann som over, må si meg ganske fornøyd med den. Hatt den 4-5år nå og den fungerer fortsatt bra. Eneste som jeg har merket meg med den er at man må være påpasselig med å olje støpejernsristene mellom bruk, da de kan ha lett for å ruste. Jeg fant den igjen i vår relativt nedrustet, men en runde med slipestål og 2-3 lag med lakk fikset den god som ny :) At den er ustødig kan jeg forsåvidt kjenne meg igjen, men det er bare å etterstramme skruene så er den stødig igjen.

 

Ergo, man trenger ikke kjøpe Weber for å få en god grill som holder i mange år :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har også hatt en slik, betalte under 1000 på Elkjøp. Dårlige greier, kastet den etter et par år. Ustabilt understell, selv med etterstramming av skruene flere ganger i året. Som andre påpeker, ruster grillrist og -plate veldig fort. Hullene i brennerne ruster igjen, og må bores opp. Brennerne ruster også fort, og under rengjøring gikk den ene i 2 deler. Ujevn varmefordeling, mye varmere foran enn bak (eller var det motsatt?). Tenneren sluttet å funke etter noen måneder, måtte tenne den med peislighter. Plasten i håndtaket sprakk, så det falt av.

 

Legg heller i noen kroner og kjøp noe som holder, er mitt råd. Weber er beste alternativ.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...