Studenten! Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hei Dersom jeg bor i et hus som min søster eier; altså ingen av foreldrene mine, men min søster alene; regnes det da som "hjemme" i lånekassens forstand, slik at jeg neppe vil få stipend? Eller er det kun det som formelt står oppgitt som eiendom eiet/leiet av foreldre som er å regne som "hjem"? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Om ting ikke har endret seg, så er foreldrehjemmet ditt Lånekassen sin definisjon på hjemme. Det trenger ikke nødvendigvis å bety at du får borteboerstipend av den grunn, da det må være en grunn til at du ikke bor med dine foreldre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Om ting ikke har endret seg, så er foreldrehjemmet ditt Lånekassen sin definisjon på hjemme. Det trenger ikke nødvendigvis å bety at du får borteboerstipend av den grunn, da det må være en grunn til at du ikke bor med dine foreldre. Jeg tipper TS er interessert i reglene for høyere utdanning. 1 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg lurer på hva reglene er for høyere utdanning, ja... For studenter, altså Lenke til kommentar
Zash Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Fra lånekassen sine sider: Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du er borteboer. Bor du i sammen med foreldrene dine har du ikke rett til stipend. Du får da ikke et omgjøringslån, men det samme beløpet utbetalt som ordinært lån som ikke blir gjort om til stipend. Du kan heller ikke få omgjøringslån hvis du bor i egen boenhet i dine foreldrers hus eller betaler husleie hjemme. Er huset til foreldrene dine delt inn i fem eller flere og klart avskilte boenheter, og du bor i egen boenhet, kan du få omgjøringslån. Ser ut som at det kan funke å bo hos din søster, og fortsatt få omgjort lånet til stipend! 1 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Har det noe å si dersom også foreldrene mine flytter inn hos min søster? Altså at hele familien bor i samme hus, men at søsteren min er oppført som eier - ikke foreldrene mine...? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Ja, det har noe å si. Forskriften sier følgende: § 26-2. Søker som bor sammen med foreldrene Søker som bor sammen med foreldrene, får ikke lån gjort om til utdanningsstipend. Søker blir ansett for å bo sammen med foreldrene når: a) søker bor i samme hus som foreldrene. Det gjøres unntak hvis søkeren og foreldrene bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter b) søker bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor. Søker som er gift eller har barn å forsørge og bor sammen med barnet, får lån gjort om til utdanningsstipend selv om vedkommende bor sammen med foreldrene. Det relevante er altså hvorvidt du bor sammen med foreldrene, ikke hvem som eier boligen dere bor i. (Det har blant annet den effekten at du fint kan bo i en leilighet foreldrene dine eier, så lenge ikke også de bor der) 2 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 OK! Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå