Studenten! Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Er det så viktig for deg å kjøpe en leilighet at du er villig til å utsette studiet? Det virker ikke som en helt rett prioritering etter min mening. Hei! Ja, det er egentlig det... Ikke bare viktig for meg, men også for de to andre jeg skal kjøpe sammen med... Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Så det betyr egentlig at vi kan gi opp håpet om en slik leilighet, f. eks: http://www.finn.no/f...=3&areaId=20061 Denne virket veldig billig til å være like ved Oslo. Spørs om det ikke er lokkepris, og at den går godt over prisantydning. Endret 26. mai 2013 av Slutsky Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Hmm... hvis mange synes den er billig og vil by, så gjør den trolig det... Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 18. august 2013 Forfatter Del Skrevet 18. august 2013 Vi ser nå på muligheten for å kjøpe en borettslagsleilighet, med høy felles gjeld, mens selve summen vi skal betale for å "kjøpe" er lav. Hva synes dere om dette? På denne måten kan vi jo skaffe oss en leilighet med minimalt med ekstra lån. Kanskje vi til og med slipper å ta opp lån, dersom fellesgjelden på leiligheten er veldig høy... Men hvilke utfordringer kommer vi til å stå overfor dersom vi kjøper i borettslag? Hvilke ulemper finnes det? Osv? Håper noen kan hjelpe til igjen På forhånd takk! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Å flytte inn i borettslag innebærer i praksis svært få forskjeller fra å flytte inn i et boligsameie. Noen ulemper er det, f. eks. en viss begrensning på hvem du kan framleie leie ut leiligheten til, men ikke noe å tenke på i grunn. Men å flytte inn i et borettslag med skyhøy fellesgjeld innebærer visse ulemper. Først og fremst må du huske at egenkapitalskravet gjelder summen av all gjeld med pant i leiligheten, slik at dersom det er høy fellesgjeld men du fortsatt trenger noe bankgjeld, så ser banken på all gjelden når de bestemmer hvor mye egenkapital du må hoste opp. Men fellesgjeld kan være hakket lettere å betjene, slik at din betjeningsevne er høyere enn om alt var banklån. Vel så viktig kan det være at dersom boligen synker i verdi, så kan høy fellesgjeld gjøre at noen velger å flytte fra leiligheten sin for å slippe unna fellesgjelda (man taper da bare innskuddet). Da må de resterende beboerne dele på deres andel av fellesgjelden. Dette innebærer en reell risiko, og gjør at mange er skeptiske til borettslag med svært høy fellesgjeld og lavt innskudd. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Vi ser nå på muligheten for å kjøpe en borettslagsleilighet, med høy felles gjeld, mens selve summen vi skal betale for å "kjøpe" er lav. Hva synes dere om dette? På denne måten kan vi jo skaffe oss en leilighet med minimalt med ekstra lån. Kanskje vi til og med slipper å ta opp lån, dersom fellesgjelden på leiligheten er veldig høy... Men hvilke utfordringer kommer vi til å stå overfor dersom vi kjøper i borettslag? Hvilke ulemper finnes det? Osv? Håper noen kan hjelpe til igjen På forhånd takk! Da jeg nylig kjøpte leilighet, så regnet banken totalpris (fellesgjeld+pris på selve leiligheten) når de avgjorde om jeg skulle få lån eller ei. Jeg måtte også stille egenkapital for samlet beløp. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Ta opp ett jordbruks lån å kjøp ett småbruk Der trenger du ikke en stor inntekt for å låne store summer, men egenkapital behøves, men 1 mill fra arv dekker vell den tenker jeg. Banken tar da pant i småbruket. På ett småbruk kan do også tjene inn penger som en liten jobb ved siden av deltidsjobben. Du kan også leie ut jord, maskiner, bygninger m.m og få penger inn i kassa på den måten. En annen måte å få penger i kassa på er å leie ut bygninger og jord også selge maskinene. Nå var du jo på jakt etter noe i Oslo, men ett småbruk utenfor Oslo kan kanskje bli trivelig? Hvis ikke det frister så får su bare bli i Oslo, men det kan bli heftig dyrt å kjøpe en leilighet i Tigerstaden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå