Gå til innhold

Stillegående CPU kjøler

Anbefalte innlegg

Har pr. dags dato en Corsair H50 med en Fractal Design 120mm silent fan, men synes dette støyer for mye og er på utkikk etter noe som er stillegående da jeg blir sliten av viftestøy.

Finnes det noe som er skikkelig stillegående? Er det mulig å bare kjøpe en ny vifte eller er det best å investere i en saftig kjøleblokk også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har pr. dags dato en Corsair H50 med en Fractal Design 120mm silent fan, men synes dette støyer for mye og er på utkikk etter noe som er stillegående da jeg blir sliten av viftestøy.

Finnes det noe som er skikkelig stillegående? Er det mulig å bare kjøpe en ny vifte eller er det best å investere i en saftig kjøleblokk også?

Det kan være vifta eller pumpa som bråker.

DU kan koble av vifte for en kort periode (tar litt tid før væska i "loopen" blir varma opp)

Fractal Design har vel kun vifter som er for "flow" og ikke "pressure",

på radiator ønsker du "pressure".

Jeg har selv Scythe Gentle Typhoon 1450RPM (ap-14) på min radiator, disse er nesten helt stille så lenge de er under 1000RPM, disse er regnet som blant det aller beste en kan ha på en radiator.

Hvis du synes kjølingen er tilstrekkelig ser jeg liten grunn til å skifte den ut.

Lenke til kommentar

Fant ut at jeg i alle år har kjørt med feil config. Pumpen fikk strøm fra CPU_FAN, mens viften fikk strøm fra PWR_FAN, noe som gjorde at viften ikke throttlet slik den skal. Byttet om på disse to og byttet tilbake til viften som fulgte med H50, som er 4-pins. Ligger på 800-900 RPM.

Etter at dette var gjort fant jeg også en annen støykilde, som jeg aldri har mistenkt. Skjermkortet.

Under load gikk viften på skjermkortet opp til 1900 RPM. Har nå satt en statisk viftefart på 30% ~1200RPM og den opererer fortsatt innenfor verdier som er akseptable. 72 grader load.

Skal la skjermkortet få kjørt seg over tid for å teste maxtemp med statisk vifte, så får jeg se om dette holder mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...