Gå til innhold

Hvilken aksje(r) burde jeg tenke på å kjøpe over et 3 mnd perspektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trygg investering og 30% avkastning? :rofl:

Hvis noe er trygt, gir det ikke 30% avkastning på tre måneder, det er første leksjon i finansteori.

Det er vel kanskje lite sannsynlig at TS har tatt den leksjonen.. :) Men det er da lov å spørre likevel.

Trygg investering over 3 måneder med 30% avkastning?

Akkurat det kan du nok bare legge fra deg med en gang. Det er litt vanskelig å gi noen anbefaling når man ikke vet bakgrunnen din, altså hvilken risiko du er villig til å ta på deg. Jeg ville uansett ikke rådet deg til å investere i aksjemarkedet med så kort tidshorisont.

Dersom du setter pengene på en høyrentekonto, kan du kanskje regne med å få 3.5% rente. Denne renten er såkalt risikofri, med andre ord får du denne avkastningen uten å ta på deg risiko. Dersom du ønsker en høyere avkastning, må du også ta på deg risiko, noe som innebærer sjanse for å tape noe, eller alt, av pengene dine.

Dersom du ønsker en forventet avkastning på 30% må du ta på deg ekstremt mye risiko.

Personlig ville jeg rådet deg til å sette pengene inn på en høyrentekonto, eventuelt noe av det i et fond. Du må også huske på at det påløper kurtasje ved kjøp og salg av aksjer og fondsandeler, noe som setter ytterligere krav til avkastning for at det skal lønne seg. Det koster typisk 50 kr per kjøp/salg av aksjer. Dersom du da kjøper et indexfond, som dette (http://www.netfonds....per=OBXEDNB.OSE), vil det koste til sammen ca 100 kroner i transaksjonskostnader. Ved en størrelsesorden på 10k vil du da gå i null ved 1% fortjeneste på 3mnd(100/10000=1%), noe som tilsvarer en årlig avkastning på ca 4,05% ((1.1^4)-1 = 4,05%). Altså må du over sikker bankrente bare for å gå i null dersom du setter alt i aksjer.

Selve transaksjonskostnadene vil altså være en betydelig kostnad på så små beløp over en så kort tidshorisont. Jeg ville nok satt det på en høyrentekonto.

Foruten dette tar du på deg betydelig usystematisk risiko ved å bare investere i en enkeltaksje, og hvis du ønsker å spre investeringen din over flere aksjer må du betale så mye i kurtasje at det ikke er verdt det.

Med mindre vi har forskjellige definisjoner av ordet "trygg", så er det eneste trygge for deg å sette pengene på en høyrentekonto, så vidt jeg kan se.

Endret av Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gjort daytrading med de 10.000, funka, men hadde en kurtasje på 95 for kjøp og salg. Satset på IOX i går, gikk opp 8 prosent på en rød børs, slang meg på og solgte når den var på 7 prosent. Gikk greit, men unødvendig å sette så høy kurtasje for folk med mindre penger

Lenke til kommentar

Du kan jo for all del ha flaks med en investering i en trygg aksje :) Norwegian påførte meg en gevinst på over 40% de siste månedene :) De steg på gode nyheter flere ganger men det e jo sånn som er vanskelig å forutse

Endret av MongoMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Funcom går opp og ned. Allikevel sjelden jeg ser noen anbefaler en aksje random for at den så skal gå opp dagen etter.

Leste man rapporten på morgenen i dag kunne man se at de hadde bedre 1. kvartal i år enn i fjor. Jeg kjøpte ikke, men lurer på når jeg hadde fått aksjene om jeg hadde lagt inn ordre på starten av dagen. Var nok mange i kø.

IOX har gått opp 4% i dag btw.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...