Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dere som har hatt biologi, BI eller Bios?

Anbefalte innlegg

Hei, vg2 elev her som skal ha biologi 2 neste år, skal også ta biologi 1 som privatist før jul og bytte det ut med et av programfagene jeg har hatt i år. Ser nå etter bøker da jeg skal begynne å lese på bio 1 og et par andre fag jeg må ta opp i sommerferien. Ser det er to læreverk i biologi, BI1 fra Gyldendal og Bios fra Cappelen. Noen som har noen erfaring med disse bøkene? Leter på finn nå og har fått et tilbud på BÅDE Bios 1 og Bios 2 for 300 kr inkl frakt. Kan være kjekt med bios 2 og hvis jeg vil fordype meg litt i noe.

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Campbell har jeg hatt som lærebok i innføringsfag i biologi på universitetet, det er en knallbra generell biologi-bok og dekker det meste du skulle trenge å kunne. Den er jo selvsagt ikke skreddersydd pensumet til norsk videregående skole, men jeg vil tro at 99% av det som er pensum i Biologi 1 og Biologi 2 også er representert der. I tillegg er Campbell mer grundig og inneholder færre halvsannheter enn Bios gjør.

Jeg regner med at planen er å bytte ut Campbell med Bios 1 og 2 når du får dem i posten, men hvis du virkelig vil briljere på eksamen så er Campbell et bra supplement.

Edit:

Her er en annen bra nettside for å lære biologi:

http://www.johnkyrk.com/

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Takk for tips, planen er å bruke bios bøkene som hovedbok og heller bruke Campell til å repetere og fordype meg litt, bruke som et slags oppslagsverk.

Det høres lurt ut, spesielt hvis biologi er noe du har interesse i. :) Et spesielt tips vil være å låse de første kapitlene i Campbell om enkel biokjemi (kap 4 og 5), det er noe som er nesten fraværende i Bios-bøkene og skader hva det er mulig å få ut av skikkelig forståelse fra fagene. Ellers er stoffet om evolusjon og genetikk i Campbell kjempebra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...