TheNarsissist Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hei, vg2 elev her som skal ha biologi 2 neste år, skal også ta biologi 1 som privatist før jul og bytte det ut med et av programfagene jeg har hatt i år. Ser nå etter bøker da jeg skal begynne å lese på bio 1 og et par andre fag jeg må ta opp i sommerferien. Ser det er to læreverk i biologi, BI1 fra Gyldendal og Bios fra Cappelen. Noen som har noen erfaring med disse bøkene? Leter på finn nå og har fått et tilbud på BÅDE Bios 1 og Bios 2 for 300 kr inkl frakt. Kan være kjekt med bios 2 og hvis jeg vil fordype meg litt i noe. Tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg har selv hatt Bios 1 fra Cappelen (2007 utgaven), det som er fint er at det finnes løsningsforslag og diverse stoff på nettsiden til boken. Men Biologi 1 er et tungt lesefag dersom du ikke er genuint interessert i biologi. http://bios.cappelendamm.no/c192579/sammendrag/vis.html?tid=192580 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Flotters, da går jeg for det. Har allerede begynt å lese litt i Campells Biology og ser videor på Khan Academy. Lenke til kommentar
Quent Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Campbell har jeg hatt som lærebok i innføringsfag i biologi på universitetet, det er en knallbra generell biologi-bok og dekker det meste du skulle trenge å kunne. Den er jo selvsagt ikke skreddersydd pensumet til norsk videregående skole, men jeg vil tro at 99% av det som er pensum i Biologi 1 og Biologi 2 også er representert der. I tillegg er Campbell mer grundig og inneholder færre halvsannheter enn Bios gjør. Jeg regner med at planen er å bytte ut Campbell med Bios 1 og 2 når du får dem i posten, men hvis du virkelig vil briljere på eksamen så er Campbell et bra supplement. Edit: Her er en annen bra nettside for å lære biologi: http://www.johnkyrk.com/ Endret 24. mai 2013 av Quent Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Takk for tips, planen er å bruke bios bøkene som hovedbok og heller bruke Campell til å repetere og fordype meg litt, bruke som et slags oppslagsverk. Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Noen som skal ha eksamen i biologi 2? Tips? Lenke til kommentar
Quent Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Takk for tips, planen er å bruke bios bøkene som hovedbok og heller bruke Campell til å repetere og fordype meg litt, bruke som et slags oppslagsverk. Det høres lurt ut, spesielt hvis biologi er noe du har interesse i. Et spesielt tips vil være å låse de første kapitlene i Campbell om enkel biokjemi (kap 4 og 5), det er noe som er nesten fraværende i Bios-bøkene og skader hva det er mulig å få ut av skikkelig forståelse fra fagene. Ellers er stoffet om evolusjon og genetikk i Campbell kjempebra. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Gleder meg, blir et jævlig hard år. Angrer som faen for at jeg ikke valgte bio. Tok it i steden i håp av en enkel 6. Så feil kan man ta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå