Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger å gå til tannlegen, men har ikke råd

Anbefalte innlegg

"Arbeidsavklaringspenger skal sikre deg inntekt i perioder du på grunn av sykdom eller skade har behov for bistand fra NAV for å komme i arbeid."

Arbeidsavklaringspenger, har bestemte regler! Bare en lite del, av voksne folk tilfredstiller ikke de kravene. Kanskje noe bedre for undgom. Men, hva med de som ikke tifredstiller kravene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er riktig nok 4 år siden, men jeg levde på (ganske nøyaktig) 4890 pr måned i 3 år som student, uten problem.

Jeg la 400 kroner til side hver måned for utgifter som kom brått på (feks tannlege), og en hver annen person ville klart det samme om de la godviljen til.

Rådet jeg gir til TS blir å legge av penger hver måned.

Har ikke levd på studielån, selv om jeg har studert. Heller ingen nære bekjente av meg. Men jeg undrer på hvor du studerte, hva du betalte for ditt bosted (husleie og alle andre utgifter til boforholdet), hva du brukte på mat pr.mnd., telefon/kommunikasjon, transport, klær, o.l. Så vitt jeg vet, betaler til og med studenter mer enn 5 tusen kroner pr mnd (også for 4 år siden), bare for husleien. Undrer på om noen delte, på utgiftene med deg. Foreldre, venner, o.l. For jeg tror ikke på, at du som student, klarte alle utgifter selv!

Og hva med de som har bloliglån, div. pliktige abnoment for boligen, kloakk, renovasjon, strøm, telefon, eventuelt tv og internet o.l. På 10 - 20 tusen pr. mnd og så kommer mat, klær og transport i tillegg?

Virker som om, det er mye naivitet ute å går.

Her står om hvem som kan søke på: AAP.

Hva med de som ikke kan få AAP?

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Hva med de som ikke kan få AAP?

Det vet jeg ikke. Vet bare dette for jeg har søkt om AAP selv :) Når du søker om feks. økonomisk hjelp (eller stønad som det kanskje heter), så skriver du ned det du trenger penger for. Hvor mye du trenger til husleie, strøm, livsopphold osv, i mnd. Så må du få det godkjent. Da får du isåfall bare til det du trenger. Hvis du får AAP får du mer, men da må du være skadet eller være syk.

Slik jeg har forstått det.

Endret av member-277163
Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke. Vet bare dette for jeg har søkt om AAP selv :) Når du søker om feks. økonomisk hjelp (eller stønad som det kanskje heter), så skriver du ned det du trenger penger for. Hvor mye du trenger til husleie, strøm, livsopphold osv, i mnd. Så må du få det godkjent. Da får du isåfall bare til det du trenger. Hvis du får AAP får du mer, men da må du være skadet eller være syk.

Slik jeg har forstått det.

Og det tror du at du får? Da er du på villspor! :) Men du få noe selv erfare. Håper du har andre som bidrar, selv om AAP er noe bedre, enn ordinær "sosialstøtte".

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Og det tror du at du får? Da er du på villspor! :) Men du få noe selv erfare. Håper du har andre som bidrar, selv om AAP er noe bedre, enn ordinær "sosialstøtte".

Hvorfor skulle du vite noe om at jeg får AAP eller ikke? :)

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Uttrykte med noe upressist. Kommer du inn under reglene, får du nok AAP. :) Men du må ikke tro du får dekket alt, du vil ha dekket, slik du beskrev over.

Jeg skrev at dersom du får sosial støtte, så søker du om det du trenger penger til. Deretter må du få det godkjent, også får du bare akkurat det du trenger. Men hvis du får AAP, så får du muligens mer. Jeg gjør i hvert fall det hvis jeg får AAP. Jeg las på nettet at minstebeløpet ligger på ca. 9000. Jeg jobber ikke på nav, og vet heller ikke hvordan det funker. Jeg bare sa det jeg trodde, og jeg sa ikke at man får dekket alt man vil ;)

Endret av member-277163
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på "sossen" fikk jeg 4700,- i måneden. I tillegg kunne jeg fått ca. 3000,- til bo-utgifter. Reglene for å få dekka tannlege var at behandlinga måtte koste minst 1000,-. Ingen øvre grense men man fikk kun dekket rimeligste behandlingsmåte. F.eks. bygge opp en tann med plast i stedet for å bytte ut med rotfylling+krone.

Hvirdan reglene er når man går på AAP, dagpenger e.l. vet jeg ikke. Jeg vet også at det kan variere fra kommune til kommune. Eller det kunne det før.

Lenke til kommentar

Jeg skrev at dersom du får sosial støtte, så søker du om det du trenger penger til. Deretter må du få det godkjent, også får du bare akkurat det du trenger. Men hvis du får AAP, så får du muligens mer. Jeg gjør i hvert fall det hvis jeg får AAP. Jeg las på nettet at minstebeløpet ligger på ca. 9000. Jeg jobber ikke på nav, og vet heller ikke hvordan det funker. Jeg bare sa det jeg trodde, og jeg sa ikke at man får dekket alt man vil ;)

Du skrev ikke noe om "sosial støtte". "Øknomisk hjelp", er så mangt.

Uannsett, alle kan søke om det de vil søke på. Problemet er at NAV, er sjelden så snille, at de innvilger det vanlige folk søker på og trenger.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på "sossen" fikk jeg 4700,- i måneden. I tillegg kunne jeg fått ca. 3000,- til bo-utgifter. Reglene for å få dekka tannlege var at behandlinga måtte koste minst 1000,-. Ingen øvre grense men man fikk kun dekket rimeligste behandlingsmåte. F.eks. bygge opp en tann med plast i stedet for å bytte ut med rotfylling+krone.

Angående tannbehandlig og tråden her. NAV dekker normalt, kun en andel av tannbehandlig, ikke hele beløpet.

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Du skrev ikke noe om "sosial støtte". "Øknomisk hjelp", er så mangt.

Uannsett, alle kan søke om det de vil søke på. Problemet er at NAV, er sjelden så snille, at de innvilger det vanlige folk søker på og trenger.

Da mente jeg at sosial støtte og økonomisk hjelp er det same shit. Jeg vet ikke hva de kaller det. Går bra ;)

Lenke til kommentar

Da mente jeg at sosial støtte og økonomisk hjelp er det same shit. Jeg vet ikke hva de kaller det. Går bra ;)

Tråden gjalt dårlig råd og da kan det IKKE være samme "skit", når de forskjellige ordningene, gir gir betydelig forskjell i kronebeløp pr. mnd. Og hva NAV gir i støtte til tannbehandling, er igjen avhengig mange forskjellige "ting".

Men lykke til med din AAP og de 9 tusen kr/mnd.

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Tråden gjalt dårlig råd og da kan det IKKE være samme "skit", når de forskjellige ordningene, gir gir betydelig forskjell i kronebeløp pr. mnd. Og hva NAV gir i støtte til tannbehandling, er igjen avhengig mange forskjellige "ting".

Men lykke til med din AAP og de 9 tusen kr/mnd.

Ro deg helt ned. Hvis han går til NAV og spør så får han helt sikkert riktig svar. Det går heeelt fint. Man får heller ikke AAP for ei tannbehandling, men det var flere som snakket om det. Sikkert ingen skade skjedd ;)

Jo takk! Lykke til med din sure holdning.

Lenke til kommentar

Ro deg helt ned. Hvis han går til NAV og spør så får han helt sikkert riktig svar. Det går heeelt fint. Man får heller ikke AAP for ei tannbehandling, men det var flere som snakket om det. Sikkert ingen skade skjedd

Jeg er og har hele tiden vært roilg. Men når naive folk kommer med så mye vas, bør det kommenteres. Så ikke andre som leser slikt, tror en kan få i "pose og sekk" hos NAV. Og det er ikke uvesentlig, hvilken ordning en kommer under og her er det forskjellige begreper. Det kan varriere med flere 100 prosent (kr. 5300,-) og om en får noe utover dette, kan også varriere. Så det er ikke "samme skitt".

Og hva en kan få utover dette, vil varriere fra 0 kr. og til støtte til enkelte regninger. Eks. bostøte. Selv om en skulle få det, så får de ferreste dekket alle bokostnader (lån/renter, div nødvendige abnoment, strøm, renovasjon, m.m.). Og HVIS det blir innvilget, så får en av en "pott", som blir fordelt.

Angående tannbehandling. Hvis du kan norsk og kan lese, så var det punktum mellom første og andre setning, i det du har kopiert. Så første og andre setning, MÅ ikke ha sammenheng. Og det har det ikke! Jeg har IKKE skrevet, at en kan eller vil ha mulighet, til å få dekket tannbehandling på AAP! Jeg skrev: "Og hva NAV gir i støtte til tannbehandling, er igjen avhengig mange forskjellige "ting".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Haha, herregud. Hvor har jeg fått frem at man kan få i pose og sekk av NAV!? Nå må du gi deg. Jeg har også skrevet at du må få ting godkjent. Så det er ikke sånn at du bare søker også får du pengene rett i lomma. Og selvfølgelig har det noe og si om hvilken ordning en kommer under! Jeg har da vell ikke sagt noe annet? Som jeg sa - går han til NAV og spør så får han helt sikkert riktig svar. Jeg jobber ikke der, og kan ikke om alle de forskjellige ordningene. Jeg har sagt slik jeg har forstått det. Men regner med at ikke alle tar det så jævlig seriøst når de leser noe "vas" på nettet fra "naive folk". Spar meg.

Lenke til kommentar

Folkens, folkens.

NAV gir ikke mer enn akkurat nok til at man klarer seg. Dette gjelder for alle deres økonomiske støtteplaner. Når man får AAP får man mer inn på konto fra NAV i måneden, men man får ikke dekket like mye som når man får sosialstønad. Når man får sosialstønad får man mindre i måneden, men man får dekket mer (husleie, strøm, f.eks).

Hva man får og ikke får dekket av NAV varierer veldig fra kommune til kommune, rådgiver til rådgiver og kontor til kontor. Det er ikke likt for alle, selv folk som er i samme situasjon, dessverre. Mitt råd til TS er å snakke med sitt lokale kontor først og høre hva han har rett på (de er ikke snar å informere om rettigheter man har med mindre man spør inngående) der, for så å sjekke med hovedkontoret og se om det de har fortalt stemmer overens med reglene (det er ikke få kontor som ikke nøler med å bryte dem).

En annen ting du kan gjøre, TS, er å snakke med HELFO. De kan dekke noe hvis du har dårlig økonomi. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...