Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær gaming pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, HDD har ingen påvirking på FPS.

LoL krever lite skjermkort:

http://www.tomshardware.com/reviews/league-of-legends-performance-benchmark,3484-6.html

GT630 (desktop klarer avg 55.3 FPS, 660M er noe raskere enn GT630)

Ehm, HDD kan ha mye innvirkning på fps, så her tar du helt feil. ;) Merket selv betraktelig forskjell på tester da jeg byttet ut en Toshiba 5400 rpm-disk til en WD Scorpio BLACK 7200 rpm-disk noen år tilbake (sektor-for-sektor-kloning). Tenk deg hva HDD til SSD gjør da. Til og med i en PS3 med SATA-150 får du god økning i ytelsen med SSD. Systemdisken er en stor flaskehals i systemet når det brukes HDD.

Han har en i7-prosessor klokket til 2,3 GHz, en prosessor for bærbare. Videre er det en GPU i 600-serien (uvisst hvilken) og så har du HDD-en. Oppløsning, fragmentering, bakgrunnsprogrammer, instillinger osv.

Det er en grunn til at han ikke får høyere fps enn 31, noe må det være.

Du fokuserer også bare på skjermkortet her. Kanskje er Leage Of Legends et spill som krever ekstra mye av prosessoren slik som Minecraft?

Jeg kommenterte deg ikke fordi jeg mente det var så mye feil i det du sa, synes bare det virket som at du ikke skilte bærbare fra stasjonære. Det er en god forskjell der.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Nei!!!

HDD har ingen påvirkning på FPS i spill..

Ville trodd at etter ca 2000 poster her på forumet at du hadde fått med deg dette.

LoL krever fint lite, som du ser på linken. Mitt desktop GTX660oc klarer rundt 200FPS på høyeste settings i LoL. (Hvis du ser op 5760x1080 res fra testen klarer gtx660 126.6 fps avg..)

Dette er riktignok GTX660 (gk106) mot GTX660M (gk107).

Men du bør slutte å spre feil informasjon til folk!

SSD hjelper mye på lastetid, og kan hjelpe på mindre "lags" i spill som ikke har loadingscreen til all informasjon er lastet inn.

Les litt rundt på diverese forum om SSD vs HDD og FPS, og alle vil si det samme!

Det er en grunn til at han ikke får mer enn 30FPS, dette er mest sannsynligvis fordi han bruker integrert skjermkort.

Jeg kan forresten spille LoL på min Macbook Air på middels instillinger i 900p på rundt 30 FPS..

(intelHD3000 [email protected]).

Endret av tjbr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, HDD kan ha mye innvirkning på fps, så her tar du helt feil. ;) Merket selv betraktelig forskjell på tester da jeg byttet ut en Toshiba 5400 rpm-disk til en WD Scorpio BLACK 7200 rpm-disk noen år tilbake (sektor-for-sektor-kloning). Tenk deg hva HDD til SSD gjør da. Til og med i en PS3 med SATA-150 får du god økning i ytelsen med SSD. Systemdisken er en stor flaskehals i systemet når det brukes HDD.

Alle (relevante) spill laster spillfilene fra harddisken over på RAM før spillet starter. SSD/HDD har følgelig en innvirkning på lastetiden før du kan begynne å spille, men når spillfilene først er lastet inn på RAM har ikke HDD/SSD lenger noe å si for FPS, fordi filene ikke lenger hentes herfra.

Lenke til kommentar

HDD kan ha mye innvirkning på fps

Var en grunn til at jeg brukte ordet "kan".

At Leage Of Legends krever lite har jeg ikke sagt noe på, har forøvrig aldri spilt det selv så har ingen ytelsesrelaterte erfaringer selv. Hadde det vært et krevene spill hadde jeg begynt å tvilt på kodeoptimaliseringen.

Du benekter hele muligheten, jeg sier at det kan gå begge veier. Det er ikke slik at alle spill bruker minnet på samme måte, så i enkelte tilfeller finner du at lagringsenheten kan påvirke f.eks. minimums-FPS. Minnekapasitet er også en faktor. Har selv testet dette i ulike spill (som idag er noen år gamle), resultatene kunne merkes uten loggdata. Spill som ikke var spillbare ble mulig å spille uten å slenge hele maskinen i veggen (figurativt sett).

Jeg benekter ikke at det ofte er slik som du sier i spill, srbz, men det er ikke alltid tilfelle. Jeg mistenker også at spill som Minecraft påvirkes av systemdisken. Det er heller ikke slik at folk nødvendigvis bare spiller alt av det nyeste på spillmarkedet.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Var en grunn til at jeg brukte ordet "kan".

At Leage Of Legends krever lite har jeg ikke sagt noe på, har forøvrig aldri spilt det selv så har ingen ytelsesrelaterte erfaringer selv. Hadde det vært et krevene spill hadde jeg begynt å tvilt på kodeoptimaliseringen.

Du benekter hele muligheten, jeg sier at det kan gå begge veier. Det er ikke slik at alle spill bruker minnet på samme måte, så i enkelte tilfeller finner du at lagringsenheten kan påvirke f.eks. minimums-FPS. Minnekapasitet er også en faktor. Har selv testet dette i ulike spill (som idag er noen år gamle), resultatene kunne merkes uten loggdata. Spill som ikke var spillbare ble mulig å spille uten å slenge hele maskinen i veggen (figurativt sett).

Jeg benekter ikke at det ofte er slik som du sier i spill, srbz, men det er ikke alltid tilfelle. Jeg mistenker også at spill som Minecraft påvirkes av systemdisken. Det er heller ikke slik at folk nødvendigvis bare spiller alt av det nyeste på spillmarkedet.

Minecraft må ofte vente på server, ihvertfall når du kjører serverside textures.

MInecraft er også et veldig lite program. Og derfor bør det være latterlig lite som skal lages på disken.

Derimot er minecraft laget i java, så kan aldri vite. :)

En default Minecraft installasjon er jo type 50mb.. Det kan selv de tregeste diskene loade på et sekund eller to.

Jeg har selv 3x HDD og 2x SSD i maskinen min. DU merker at lastetid går vesentlig ned med SSD.

Uansett, et 660M burde klare over det dobbelte av hva han klarer, og da jeg spiller LoL selv kan jeg bekrefte at harddisk til SSD ikke vil hjelpe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Har satt sammen det beste du kan få for 10k vil jeg tru.

https://prisguiden.no/liste/139978

Hei,

Jeg er en gutt på 14-15 år som trenger en stasjonær pc til skolearbeid og spilling (++ på spilling). Har en bærbar akkurat nå men den fyller ikke kravene mine ettersom den lægger vær gang jeg spiller noe som League Of Legends. Jeg ser at du satt sammen en "Pakke" for henne/han og jeg lurte på om du kunne gjøre det samme for meg?

Tenker at hvis det blir under 5-8k med skjerm blir det passe bra :)

Endret av Hjeeeeeeeeeeeeelp
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er en gutt på 14-15 år som trenger en stasjonær pc til skolearbeid og spilling (++ på spilling). Har en bærbar akkurat nå men den fyller ikke kravene mine ettersom den lægger vær gang jeg spiller noe som League Of Legends. Jeg ser at du satt sammen en "Pakke" for henne/han og jeg lurte på om du kunne gjøre det samme for meg?

8K med skjerm og os?

Blir trangt :p

Lenke til kommentar

Hei,

8K med skjerm og os?

Blir trangt :p

Æ har skrivebord som æ putter "datamaskinen" under også har jeg skjermen ovenfår, men æ kan lag plass læl :p

Æ e desperat..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...