Grimes Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Hei. Jeg har tenkt til å kjøpe en ny gaming pc. Eier en bærbar alienware m17x, men føler at den ikke lenger utfyller det jeg trenger av en pc. Har så og si ingen erfaringer med pc'er generelt og kunne gjerne trengt litt hjelp med forslag til hva slags pc jeg burde kjøpe. Jeg spiller for det meste spill som Skyrim, League of Legends, Minecraft osv. Akkurat nå spiller jeg League of Legends med 31 fps og skulle gjerne fått litt høyere enn som så. I tillegg ville jeg hatt muligheten til å streame samtidig som jeg spiller, uten at det skal lagge så fryktelig som det gjør nå, haha. Også ville det vært fint om jeg kan spille spill på høyest kvalitet. Vet ikke helt om dette er relevant informasjon, men jeg har ihvertfall en i7 prosessor, intel hd graphics 4000 skjermkort og 6144MB RAM. Jeg vil gjerne klare å holde meg under 10.000 kr om det er mulig, men har ikke noe fast budsjett. Er ikke nødvendig med det dyreste og beste, bare noe som kan overgå den jeg har nå. Er også åpen for demobrukte/brukte pc'er. Si ifra om det er flere detaljer som jeg burde ha med. Endret 23. mai 2013 av Grimes Lenke til kommentar
Hoppsann Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hei du, Vil anbefale deg å bygge selv, nå er de nye haswell prosessorene og nvidea sin nye 700 serie rett rundt hjørnet så jeg anbefaler deg å vente, Det skal gå veldig fint å holde seg under 10 000 kr. En maskin til 10 000 vil fylle alle krav i minst et par år. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hei du, Vil anbefale deg å bygge selv, nå er de nye haswell prosessorene og nvidea sin nye 700 serie rett rundt hjørnet så jeg anbefaler deg å vente, Det skal gå veldig fint å holde seg under 10 000 kr. En maskin til 10 000 vil fylle alle krav i minst et par år. Nvidia 780 er i salg fra i dag :-) Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Intel HD 4000 er rett og slett for svak for å få bra nok FPS i LoL. Min forrige maskin, fra 2009 klarte 100FPS i LoL på høyeste instillinger. En i3 med et kort som GeForce 650 eller Radeon 7750 vil klare bort i mot 100 FPS i LoL. Det er litt rart at en Alienware kun har intel HD grafikk. SIkker på at du har installert drivere til skjermort, da disse ofte har en integrert (Intel HD) og et dedikert. 1 Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hvilken i7 prosessor har du? Lenke til kommentar
Hoppsann Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Nvidia 780 er i salg fra i dag :-) sant, men 5k er jo halve budsjettet til gpu.. Lenke til kommentar
Grimes Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Intel HD 4000 er rett og slett for svak for å få bra nok FPS i LoL. Min forrige maskin, fra 2009 klarte 100FPS i LoL på høyeste instillinger. En i3 med et kort som GeForce 650 eller Radeon 7750 vil klare bort i mot 100 FPS i LoL. Det er litt rart at en Alienware kun har intel HD grafikk. SIkker på at du har installert drivere til skjermort, da disse ofte har en integrert (Intel HD) og et dedikert. Ah, føler meg som det datageniet. Det står her at jeg har getforce gtx 600m. Jeg prøvde å laste ned drivere med en kompis en meg for en stund tilbake, men fikk det ikke til. Hei du, Vil anbefale deg å bygge selv, nå er de nye haswell prosessorene og nvidea sin nye 700 serie rett rundt hjørnet så jeg anbefaler deg å vente, Det skal gå veldig fint å holde seg under 10 000 kr. En maskin til 10 000 vil fylle alle krav i minst et par år. Hm, jeg vet ikke om jeg har god nok peiling til å kunne klare slikt. Endret 24. mai 2013 av Grimes Lenke til kommentar
Grimes Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Hvilken i7 prosessor har du? intel core i7-3610qm Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Hei, hvis du ikke har så veldig peiling og ikke vil bygge selv vil jeg anbefale noe slik; http://www.komplett.....aspx?sku=10749 Med denne vil du nok kunne få ganske høy FPS på LoL og liknende. Det er kanskje ikke maskinen du får mest igjen for pengene, men ingen ferdigbygde får du like god valuta for pengene som selvbygde. Pluss siden er at du har garanti fra Komplett, minus er at hvis det skjer noe så kan det ta lengre tid å få tilbake pc'en enn hvis du kjøper fra for eksempel Elkjøp. MEN du må absolutt ALDRI kjøpe fra Elkjøp el.l (synes jeg) hvis du vil ha valuta for pengene. Du får sikkert nesten dobbelt så bra maskinvare hos Komplett enn hos Elkjøp for samme prisen (kanskje noe overdrevet, men ikke mye). Jeg tror maskinen nevnt ovenfor passer deg meget bra. Uten skjerm da så regn med 1500-2500 ekstra der, kommer litt an på hvor bra skjerm du trenger. Jeg har ikke testet denne maskinen i praksis, men hardwaren er god. Sikkert ikke alle som er enig da hovedkort og PSU kan være noe "dårlige" på slike ferdigmaskiner. Men alt i alt så virker det for meg at denne hadde vært bra for deg i forhold til spesifikasjonene. Edit; Du kan antagelig klare deg med mindre, men denne vil klare å henge med i svingene en stund fremover. Bedre å kjøpe en litt for bra enn litt for dårlig, da slipper du å oppgradere så fort. Endret 24. mai 2013 av blablabling Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Neida, bygg selv. Lærerikt og relativt enkelt egentlig. Det er masse guider om det, norske, engelske, Youtube osv. Du kan jo også spør om hjelp her. Jeg er ikke noen fan av Komplett-PC-er. Høyt priset og fullt av møkkakomponenter. De konfiguratorene er dårlige spør du meg. For 10 k så får du en ganske så solid PC, men GeForce 780 er såpass dyrt at du må spare inn på andre viktige komponenter. Du har nå en bærbar PC, de er ikke kraftige. Så til 10 k så merker du god forskjell. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Neida, bygg selv. Lærerikt og relativt enkelt egentlig. Det er masse guider om det, norske, engelske, Youtube osv. Du kan jo også spør om hjelp her. Jeg er ikke noen fan av Komplett-PC-er. Høyt priset og fullt av møkkakomponenter. De konfiguratorene er dårlige spør du meg. For 10 k så får du en ganske så solid PC, men GeForce 780 er såpass dyrt at du må spare inn på andre viktige komponenter. Du har nå en bærbar PC, de er ikke kraftige. Så til 10 k så merker du god forskjell. Enig med prisene egentlig, men Ekspert og Elkjøp er mye verre. Hvilken nettbutikk/ butikk anbefaler du? Jeg har ikke sett betydelig forskjell på nettbutikkene, noen hundre +/- Jeg bruker Komplett pga jeg har fått meget god service derfra. Multicom.no er også utrolig bra på service og har bra priser. Enig med at det er lærerikt å bygge selv, var sånn jeg kom inn i PC verden Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Om du har begynt å rote med driverne for nvidia-skjermkortet, kan det være årsaken til lav FPS ja. Det er ikke alltid bare å laste ned nyeste tilgjengelige driver fra nvidia, da driverne som følger med laptopen ofte er spesialtilpasset systemet. Laptoper har av og til slike "hybridløsninger" som det du har, med et svakere skjermkort som kicker inn når man ikke bruker maskinen til tyngre grafiske oppgaver for å spare strøm. I tillegg styrer disse driverne av og til funksjoner som lysstyrke osv, og det å bruke en "ikke-proprietær" driver som kommer rett fra skjermkortprodusenten istedenfor PC-produsenten kan i enkelte tilfeller by på merkelige bugs. Om du har lastet ned drivere direkte fra nvidia som resulterer i at skjermkortet ikke virker som det skal, kan det muligens medføre at maskinen heller bruker Intel 4000-kortet. Da er det ikke rart FPS blir så lav. Forsøk å laste ned denne driveren fra Dell isteden. Skjermkortet ditt er nok forøvrig enten et GTX 660M, GTX 675M eller GTX 680M. Endret 24. mai 2013 av srbz Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Enig med prisene egentlig, men Ekspert og Elkjøp er mye verre. Hvilken nettbutikk/ butikk anbefaler du? Jeg har ikke sett betydelig forskjell på nettbutikkene, noen hundre +/- Jeg bruker Komplett pga jeg har fått meget god service derfra. Multicom.no er også utrolig bra på service og har bra priser. Enig med at det er lærerikt å bygge selv, var sånn jeg kom inn i PC verden Joda, Ekspert/Elkjøp/Lefdal er ikke den beste plassen å kjøpe PC. Synes det er trist at folk bruker penger på slike maskiner. Forskjellen kan bli på nesten et par tusen.. For hver komponent kan du regne et par hundre kroner dyrere. Jeg setter ofte opp lister på komponenter og de butikkene som er billigest er CDON, SuperSmart, Deal, DustinHome og NetOnNet, de fleste gangene. Multicom er også greit priset, men som regel ikke det billigeste. Men oftest så blir det billigest med en kombinasjon mellom CDON, SuperSmart og noen ganger NetOnNet. Det er alle butikker jeg har erfaring med og stoler på. Jeg synes også det er sunt å kjøpe fra de litt mindre populære aktørene, uansett hvor mye jeg liker Komplett så ønsker jeg ikke at de skal få monopol på markedet heller. Konkurranse og alternativer er sunt, og ikke alle har samme utvalget. Det er en del userriøse aktører som Proshop som har dårlig rykte, har aldri prøvd dem og føler ikke at jeg trenger å ta sjansen heller. Jepp, når du først har bygget en PC så får du et helt annet perspektiv på det. Du lærer faktisk ganske mye. Anbefales, med skikkelig veiledning så kan det ikke gå galt. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Dette er et veldig bra system til en god pris, men det overstiger budsjettet med bittelitt: http://cdon.no/elektronikk/thor_alda_-_intel_i7_3770k_-_2x8gb_-_2tb_-_2_x_geforce_gtx_680_-_windows_8-21605316 Denne er også god: http://cdon.no/elektronikk/thor_mode_-_intel_i7_3770k_-_2x8gb_-_2tb_-_geforce_gtx_670_-_windows_8-21605254 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Dette er et veldig bra system til en god pris, men det overstiger budsjettet med bittelitt: http://cdon.no/elekt...dows_8-21605316 Denne er også god: http://cdon.no/elekt...dows_8-21605254 Den øverste gir meget god valuta for pengene. Men den er jo på tilbud, kan man bestille den til den prisen og vente litt på levering så er den ett utrolig godt valg. Send en mail til cdon og se om du kan bestille den til samme pris som tilbudet og vente til den er på lager igjen. Definitivt mye for pengene. Dobbelt så bra som den jeg anbefalte ca (i forhold til CPU og GPU hvertfall). Men igjen så er det bra å få innspill fra noen som faktisk har testet den. Jeg har tilsvarende maskinvare i min bortsett fra RAM og hovedkort (har raskere RAM i min, umerkbar forskjell) og den er sinnsykt rask og takler alt jeg har kastet på den på ultra settings stort sett. Lenke til kommentar
FLE7EK Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Har satt sammen det beste du kan få for 10k vil jeg tru. https://prisguiden.no/liste/139978 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Dette er et veldig bra system til en god pris, men det overstiger budsjettet med bittelitt: http://cdon.no/elektronikk/thor_alda_-_intel_i7_3770k_-_2x8gb_-_2tb_-_2_x_geforce_gtx_680_-_windows_8-21605316 Denne er også god: http://cdon.no/elektronikk/thor_mode_-_intel_i7_3770k_-_2x8gb_-_2tb_-_geforce_gtx_670_-_windows_8-21605254 Helt greie komponenter, det er prisen som er fordelen her. (Den billigeste altså.) Man får bedre komponenter med bedre kvalitet om man bygger selv, men dette tilbudet var ikke så dumt. Det er en helt ok maskin om man ikke skal overklokke og ikke har planer om å ta strømforsyningen med til neste PC. Lenke til kommentar
Hoppsann Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Anbefaler deg å bygge selv, lærerikt og morsomt ! Men om du aboslutt ikke vil, burde du kjøpe "Thor" pc. Men du får mer for pengene ved å bygge selv.. Lenke til kommentar
MatsTF Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hei, hvis du ikke har så veldig peiling og ikke vil bygge selv vil jeg anbefale noe slik; http://www.komplett.....aspx?sku=10749 Med denne vil du nok kunne få ganske høy FPS på LoL og liknende. Det er kanskje ikke maskinen du får mest igjen for pengene, men ingen ferdigbygde får du like god valuta for pengene som selvbygde. Pluss siden er at du har garanti fra Komplett, minus er at hvis det skjer noe så kan det ta lengre tid å få tilbake pc'en enn hvis du kjøper fra for eksempel Elkjøp. MEN du må absolutt ALDRI kjøpe fra Elkjøp el.l (synes jeg) hvis du vil ha valuta for pengene. Du får sikkert nesten dobbelt så bra maskinvare hos Komplett enn hos Elkjøp for samme prisen (kanskje noe overdrevet, men ikke mye). Jeg tror maskinen nevnt ovenfor passer deg meget bra. Uten skjerm da så regn med 1500-2500 ekstra der, kommer litt an på hvor bra skjerm du trenger. Jeg har ikke testet denne maskinen i praksis, men hardwaren er god. Sikkert ikke alle som er enig da hovedkort og PSU kan være noe "dårlige" på slike ferdigmaskiner. Men alt i alt så virker det for meg at denne hadde vært bra for deg i forhold til spesifikasjonene. Edit; Du kan antagelig klare deg med mindre, men denne vil klare å henge med i svingene en stund fremover. Bedre å kjøpe en litt for bra enn litt for dårlig, da slipper du å oppgradere så fort. Komplett er norges 9-ende biligste nettbutikk, jeg vil anbefale alle dustinhome eller netonnett. (netonnett har fri frakt på alt) Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 i7 md 660M skulle være nok til 60 FPS i LoL, kanskje ikke på aller høyeste settings, men ikke langt unna ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå