TheNarsissist Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hei, jeg jobber deltid etter skolen noen dager i uken. Denne uken ble jeg syk, så var ikke på jobb på tirsdag, og idag som er mine oppsatte dager så langt denne uken. Er satt opp i morgen og på lørdag også og nå begynner feberen å forsvinne så drar på jobb igjen i morgen. Sjefen sier at han vil ha sykemld, da jeg var hos legen på mandag var jeg hos en annen siden fastlegen min var bortreist, trodde ikke jeg kom til å trenge sykemld da og kunne uansett ikke fått det da hun ikke er fastlegen min. Nå må jeg altså ringe legekontoret i et friminutt i morgen, be legen min finne frem i journalen min at jeg var hos dem på tirsdag og sende meg sykemld. Er det ikke sånn at så lenge man har jobbet i mer enn 2 måneder så kan man egenmelde for inntil tre dager etter hverandre? Er ikke noe problem å fikse sykemld, men hvis jeg egentlig ikke trenger så gidder jeg selvsagt ikke det. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Der jeg jobber kan man ha egenmelding for opptil 16 dager før man må ha sykemelding Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Såpass ja, men har hørt at tre dager er MINIMUM her i Norge. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Det er mulig, har ikke jobbet noen ander steder så vet ikke om det er sære regler eller om det er standard Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Om det er 16 dager der du jobber, jobber du i en IA-bedrift. Normalen er 3 dager. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Om det er 16 dager der du jobber, jobber du i en IA-bedrift. Normalen er 3 dager. Så da er det egentlig ikke nødvendig med sykemld? Tror dog jeg gjør det likevel. Gidder ikke å krangle med den nye sjefen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen regnet fra første hele fraværsdag står det vell i loven. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) En egenmelding gjelder i tre kalenderdager. Dersom første egenmeldingsdag er tirsdag, må du altså ha legemelding fom. fredag. Din arbeidsgiver har altså all rett til å kreve sykemelding om du er syk fredag og lørdag (Dette fremgår av ftrl § 8-24 fjerde ledd) Endret 23. mai 2013 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Men jeg er ikke syk fredag og lørdag, skal jo på jobb da.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Ahh, beklager, jeg leste litt for fort. Krever sjefen din sykemelding fordi du var borte tirsdag og torsdag? For så lenge du ikke har avbrutt arbeidsforholdet ditt i to uker de siste to månedene (ny tomånedersperiode starter når du er borte i to uker eller mer, f. eks. fordi du ikke har hatt vakter), du ikke har benyttet deg egenmelding de siste 16 dagene og du ikke allerede har benyttet deg av alle egenmeldingene i inneværende tolvmånedersperiode. Har arbeidsgiver gitt noe grunnlag for å kreve sykemelding? Endret 23. mai 2013 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Ikke noe grunnlag nei, synes hele greia er litt weird. Forige sjefen spurte ALDRI om noe sånt Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Du kan forresten få sykemelding av andre leger enn fastlegen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen regnet fra første hele fraværsdag står det vell i loven. Folketrygdens bestemmelser om egenmelding er en minimumsrett. Med det mener jeg at den enkelte bedrift kan avtale en større adgang til egenmelding i arbeidsgiverperioden enn det som fremkommer av lovverket. Et godt eksempel på at en slik avtale er inngått er IA- avtalen. Av sakens opplysninger fremkommer det svært lite om hvem arbeidsgiver er og arbeidsforholdets art forøvrig. Det kan godt tenkes at din arbeidsgiver er en IA- bedrift, da har du en større avtalefestet rettighet enn det som fremkommer av loven. For det første må du ha vært ansatt hos arbeidsgiver i minst to måneder. Sykmeldingsfravær som er 16 dager eller mindre fra hverandre skal legges sammen. Med det menes hvis du har 3 egenmeldingsdager i perioden 0101 til 0301 og du blir syk den 1701, må du gå til legen for å få sykmelding. Folketrygdloven har en rekke bestemmelser om arbeidsgiveperioden. Hvis din arbeidsgiver feilaktig nekter å utbetale sykpenger til deg i abreidsgiverperioden, kan du be NAV forskuttere slike sykepenger. NAV vil da vurere kravet ditt, og hvis de mener du har rett på sykepenger i arbeidsgiverperioden vil du få disse utbetalt. Disse vil bli krevd tilbake av NAV fra arbeidsgiver etter bestemmelsene i bidragsinnkrevingsloven, jfr. folketrygdloven §8-22. Dette vil dog da minst en måned da kravet ditt må vurderes og arbeidsgiver har rett på varsel etter forvaltningsloven. Det lureste er å skrive en egenmelding når du kommer å arbeid. Godtar ikke arbeidsgiver denne ber du om en skriftlig begrunnelse på hvorfor slik er tilfelle. For å nekte deg å bruke en egenmelding som du har rett til, må arbeidsgiver enten vise til at vilkårene for en slik sykmelding er tilstede eller at det foreligegr et tap i retten til å benytte seg av egenmelding i henhold til folketrygdloven §8-27. Hvis det ikke løser seg da må du vurdere hvordan du vil gå fram. Enten at du fremlegger en legeattest eller om du søker NAV om forskuttering av de to dagene. Ber du om sistnevnte må du nok regne med at sjefen din blir irritert. Grunnen til at sjefen din ber om egenmelding kan være uvitenhet rundt disse bestemmelsene. Et godt tips er å fagorganisere seg. Oppstår det konflikter mellom arbeidstaker og arbeidsgiver kan det være greit å ha en organisasjon bak ryggen sin. For videregående elever er det vel bare LO som har et tilbud. Medlemskap her koster vel 2- 300 kroner i året og du får skattefradrag på selvangivelsen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå