MenuM Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 de fleste inkl meg selv blåser på maten for å gjøre den kaldere før jeg putter den i munnen. blir den egentlig noe kaldere av dette? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Ja, det hjelper. Pusten din har lavere temperatur enn maten, og varmen vil derfor overføres raskere til kald luft, enn til varm luft. Eller noe sånt. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Ja, det hjelper godt! Er enig med Slimda sin forklaring, men har merket dette i praksis selv. Man kan også sammenligne dette med en kjøleribbe med og uten vifte. Mengden luft som går forbi det varme blir mangedoblet, og du får overført met termisk energi. Det er min hypotese ihvertfall. Endret 23. mai 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Kunne like godt spurt "vil en isbit smelte raskere om jeg blåser på den?" Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 de fleste inkl meg selv blåser på maten for å gjøre den kaldere før jeg putter den i munnen. blir den egentlig noe kaldere av dette? Ja. Det er derfor vi har vifter i datamaskiner og på bil-radiatorer. Du får en jevn luftstrøm av relativt kjølig luft, denne luften absorberer varmeenergien forflytter varmeenergien i maten din til luften i rommet, så luften rundt deg vil ta over denne energien. Pusten din vil varmes opp av maten din, og du må huske at energi ikke kan skapes, bare forflyttes fra en form til en annen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 og du må huske at energi ikke kan skapes, bare forflyttes fra en form til en annen. Man kan vel kanskje si at man "skaper energi" hvis man legger et batteri inn i et skap? 7 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Batteriet "lades" ikke av å ligge i kjøleskapet. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 I husholdninger har man hovedtilførsel av energi til huset i et skap, sikringsskap. Dermed har man "skapet energien". vittig! Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Dumbest question 2013. 1 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Her er et bedre spørsmål: Hjelper det å prompe på maten? 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hvis maten er varmere enn ~37 grader vil det teoretisk sett ha en effekt. Men man bør ha en del luft i magen for å kunne slippe ut nok til å gjøre en reell forskjell. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg foretrekker å bare blåse på maten jeg... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Her er et bedre spørsmål: Hjelper det å prompe på maten? Ja, om prompen din har mindre varmeenergi enn maten din. Man kan vel kanskje si at man "skaper energi" hvis man legger et batteri inn i et skap? Nei. Dette er grunnleggende fysiske lover. Energi kan ikke skapes, bare forflyttes fra en form til en annen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Nei. Dette er grunnleggende fysiske lover. Energi kan ikke skapes, bare forflyttes fra en form til en annen. De grunnleggende fysiske lover forbød ikke ordspill sist jeg sjekket. Jeg la inn anførselstegnene spesielt for deg, men enda så var det ikke nok. 5 Lenke til kommentar
Geevarghese Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Her er et bedre spørsmål: Hjelper det å prompe på maten? nei, ikke hvis man vil ha maten kald MEN vhis man tenker motsatt!! at man vil ha den kalde maten varm, JO da kan man prompe på maten Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 De grunnleggende fysiske lover forbød ikke ordspill sist jeg sjekket. Jeg la inn anførselstegnene spesielt for deg, men enda så var det ikke nok. Lykke til med det. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Lykke til med det. Synes det var litt artig jeg. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Pleier dere å blåse på maten med nesen eller munnen? Til munnpusterene: hvordan former dere leppene når dere blåser på maten? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg er veldig forkjølet, så å blåse på maten med nesa vil bli en uhyggelig affære. Blåser så klart med munnen. Litt duckface, også er det bare å blåse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå