Gå til innhold

Hjelper det å blåse på maten?

MenuM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det hjelper godt! Er enig med Slimda sin forklaring, men har merket dette i praksis selv. Man kan også sammenligne dette med en kjøleribbe med og uten vifte. Mengden luft som går forbi det varme blir mangedoblet, og du får overført met termisk energi. Det er min hypotese ihvertfall.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

de fleste inkl meg selv blåser på maten for å gjøre den kaldere før jeg putter den i munnen. blir den egentlig noe kaldere av dette?

Ja. Det er derfor vi har vifter i datamaskiner og på bil-radiatorer. Du får en jevn luftstrøm av relativt kjølig luft, denne luften absorberer varmeenergien forflytter varmeenergien i maten din til luften i rommet, så luften rundt deg vil ta over denne energien. Pusten din vil varmes opp av maten din, og du må huske at energi ikke kan skapes, bare forflyttes fra en form til en annen.

Lenke til kommentar

Her er et bedre spørsmål: Hjelper det å prompe på maten?

Ja, om prompen din har mindre varmeenergi enn maten din.

Man kan vel kanskje si at man "skaper energi" hvis man legger et batteri inn i et skap?

Nei. Dette er grunnleggende fysiske lover. Energi kan ikke skapes, bare forflyttes fra en form til en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...