Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ang. AAP, kronisk depresjon, angst og NAV.

majaba

Anbefalte innlegg

AAP OG KRONISK DEPRESJON, ANGST +++

Noe jurister med erfaring fra NAV som kan svare meg...?

Jeg går på AAP nå, har gjort det i ett år. Er kronisk deprimert, der jeg hadde det veldig tøft i høst, der jeg nesten ble lagt inn på psykiatrisk. Har også hele tiden mens på AAP gått i samtaleterapi på, men er i ventekø os privatpraktiserende psykiater nå.

Dette året har jeg også hatt i aktivitetsplanen min at jeg tar opp noen fag for å få studiekompetanse. Aktivitetsplanen skal til vurdering nå snart. Jeg er ikke klar til jobb. Har det fortsatt vanskelig.

Hva har jeg krav på når det gjelder ny aktivitetsplan. ? Har inntrykk av at NAV ønsker at jeg skal jobbe, men jeg er ikke klar, har det vanskelig psykisk.

Hva gjør jeg og hvordan kan jeg si til NAV at jeg ikke er klar or jobb? Jeg ønsker å gå i terapi og bli bedre.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkelte har ingen rett på en aktivitetsplan med et gitt innhold. Man har rett til å delta i utarbeidelsen av en aktivitetsplan, jfr. NAV-loven pgf 14a tredje ledd, og denne skal være en konkret plan for hvordan den enkelte skal komme tilbake i arbeid.

Du stiller med andre ord ganske dårlig utrustet på rettighetsfronten her. Det sentrale vilkåret for å fortsette å motta arbeidsavklaringspenger er at det fortsatt pågår en arbeidsavklaringsprosess - for deg at du går i behandling, og at behandling er hensiktsmessig for at arbeidsevnen din skal bli bedre. Dette er en situasjon hvor man kan gå i grøfta på begge sider - blir du presentert som for syk risikerer du avslag fordi NAV mener du ikke bidrar i arbeidsavklaringen (folketrygdloven pgf 11-8), blir du presentert som på bedringens vei og funksjonsfrisk(ere) risikerer du å bli skrevet ut som uten ytterligere behov for behandling eller tiltak.

Det du gjør er å fortelle dem akkurat hva du tenker, og leverer en korrekt og oppdatert behandlingsplan/statusrapport fra behandlende instans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...