SirGalrim Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Hei. Jeg kan ikke se at akkurat dette er spurdt om på forumet tidligere, kun lignende temaer. Det jeg lurer på er hvorfor våre filmer får betraktlig dårligere kvalitet da vi eksporterer en ferdigredigert film etter redigering i Edition 5. Det er intet tap på overføring fra kamera til pc. Men uansett hvilket fomat jeg velger å "eksportere til" med Edition 5 blir det dårligere. Oppløsningen er satt til å være den samme hele veien (720*528 eller noe lignende) Hilsen Gaute Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Kan du beskrive hva du mener med dårligere? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Du sier ikke noe om hva du eksporterer til. Hvis du eksporterer tilbake til DV tape skal du ikke oppleve noe dårligere kvalitet. Hvis du eksporterer til DVD, CD eller fil må du kanskje komprimere filmen din? Dette fordi DV formatet tar stor plass; ca 12 GB per time film. Med denne komprimeringen vil du få et kvalitetstap. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Nesten all komprimering innebærer kvalitetstap (DivX, DVD, VCD, MPEG-1/2 etc.). Eneste måten å eksportere i full kvalitet fra Edition er ved å kjøre tilbake til kassett eller ved å velge funksjonen 'Fuse Sequense'/'Slå sammen sekvens'. Hva ønsker du å bruke eksportert film til? Har du noe krav til maksimums datastrøm? Prøv å forklare ønskene dine, så er jeg sikker på at det er mange kompetente her til å hjelpe! /Øystein Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Jeg har prøvd å eksportere til data filer av, som sagt, forsjelige format. Blant annet mpeg, wma og avi. Jeg kan ikke forstå at det skall være tap til og med når det filmen går tilbake til avi (ukomprimert). Kvaliteten er dårligere slik at ting blir griomsete (gjerne når det er bevegelser), og det hakker noen plasser (der filmen er forholdsvis rolig uten effekter..) Filmen blir nok 20 min + til slutt, og vi ønsker å ha denne på pc så vel som på kasett. Som data fill bør jo ikke filmen ta mer en en cd. Det bør jo gå helt greitt da hele filmer kommer på en cd i divx eller vcd?... Takk for all hjelp. Hilsen Gaute Lenke til kommentar
adonis Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 OK, jeg vil prøve å forklare noen av problemene, men kan ikke nok om alt. Se min forrige post for full kvalitet. Det at det i avspilling kan se litt grumsete i bevegelser kan skyldes følgende (skal prøve å være kort): video blir tatt opp med 25 bilder i sekundet, eller rettere sagt 50 halve bilder i sekundet. Det vil være en liten tidsdifferanse mellom disse to opptakene, og det er denne som kommer frem som horisontale striper. Prøv å spille ut til kassett og se på TV, og resultatet blir fint. DivX vil være et ypperlig format å eksportere dine filmer til. På www.divx.com og mange andre sider får du også god hjelp til å finne de innstillingene som gir best resultat. Men det er verdt å merke seg at slik type rekomprimering ofte dreier seg om å begrense kvalitetstapet... /Øystein Lenke til kommentar
SirGalrim Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Se min forrige post for full kvalitet. Det at det i avspilling kan se litt grumsete i bevegelser kan skyldes følgende (skal prøve å være kort): video blir tatt opp med 25 bilder i sekundet, eller rettere sagt 50 halve bilder i sekundet. Det vil være en liten tidsdifferanse mellom disse to opptakene, og det er denne som kommer frem som horisontale striper. Prøv å spille ut til kassett og se på TV, og resultatet blir fint. Dette må vel være en svakhet med Edition 5. Andre redigerings program som er prøvd gir _ikke_ slike striper. Desverre mangler det på andre funksjoner der. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Dette må vel være en svakhet med Edition 5. Andre redigerings program som er prøvd gir _ikke_ slike striper. Desverre mangler det på andre funksjoner der. Ikke en svakhet med Edition, snarere med vårt TV-system som ble utviklet for nærmere 50 år siden... Alt kommer an på hvordan eksporten utføres. Om en skal eksportere video som skal vises på PC-skjerm bør en velge kompressorer som er laget for dette (f.eks. DivX, .avi (med Cinepak, Indeo kompresjon e.l.), MPEG-1/4). Om en ønsker ting som skal vises på TV bør en likeledes velge kompressorer som er spesielt laget for dette - underforstått at de to field'ene blir ivaretatt (MPEG-2 (herunder også DVD), DV-komprimerte filer etc). Om du ønsker å lese mer om slikt vil jeg anbefale to norske bøker (Videologi / Video i Praksis). /Øystein Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvis du komprimerer til divx så må du huka av deinterlace eller hva det nå heter. Dette skal hjelpe mot alt det bra som er forklart over med 50 halve bilder osv. Er samme problemet i premiere6.5 om man skal kalle det problem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå