TGB Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Noen som har erfaring på denne fronten; tenkte i hovedsak på quad-core i7 2.6 GHz med 8GB og 256GB SSD. Skal brukes til XBMC og i hovedsak blu-ray pakket i MKV med 5.1/7.1 lyd koblet til Denon 4520 via HDMI som igjen er koblet til en samsung skjerm av nyere modell. Alle filer ligger på et Synology NAS med gigabit og 30TB kapasitet. Spørsmål: støy ? navigering via kun fjernkontroll ? flimmer-issue med intel sin HD4000 kontroller i i7 prosessoren? Vet at OSX støtter direkte innlogging og oppstart av f.eks XBMC. Har potensielt ikke behov for SSD, men det vil potensielt gi bedre respons. Pris er av veldig lav betydning. Alle forslag mottas med takk. Hovedmålet er å ha noe som bare virker uten at jeg trenger bruker veldig mye energi på konfigurering og oppsett. Bruker i dag en jailbreaket apple tv2, men den sliter på hd-materiale med litt høy bitrate, samt den har kun 720p ut. Har også en apple tv3 som brukes til netflix i hovedsak. SmartTV biten på samsung tv'en er i hovedtrekk et trist kapittel etter mitt syn brukermessig. Edit: Planen er at denne boksen kun skal brukes som mediapc, men naturligvis kan den også brukes til å encode dvd/blu-ray til mkv remote fra annen maskin. Edit2: Har testet litt med å kjøre XBMC fra macbook pro retina (15.4") og koblet til receiver via hdmi. Veldig magisk kvalitet. Endret 23. mai 2013 av TGB Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hvilken NAS har du? Om den er DLNA klar og du skal kun ha et oppsett som mediesenter kan du bare bruke den? Jeg har en NAS som er koblet via ruteren og til Samsung-tv, spiller av alt uten noe problem (1080p, alle mulige codeks, osv). Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Hvilken NAS har du? Om den er DLNA klar og du skal kun ha et oppsett som mediesenter kan du bare bruke den? Jeg har en NAS som er koblet via ruteren og til Samsung-tv, spiller av alt uten noe problem (1080p, alle mulige codeks, osv). DS1511+ om jeg ikke husker feil, den er DLNA klar. Men DLNA er jo helt hårreisende lite brukervennlig. Det virker, men liker det ikke - vil ha XBMC. NAS er utvidet med ekspansjonsmodul; så består av 10 disker (Raid6 selvsagt). Edit: DLNA blir en smule kaotisk å navigere i med et par 1000 filmer, XBMC er litt mer "kjerring-vennlig" også. Som er et stort pluss. Også hatt trøbbel med TrueHD 7.1 fra samsung tv'en. Endret 23. mai 2013 av TGB Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Ser den, du kunne no ha testet med en Raspberry Pi, jeg har også satt opp en Pi med XBMC som spiller av filmer fra NAS'en, har ikke noe problem med å spille av 1080p videoer. Men det skal sies at det kan komme noe flimmer i ny og ne. Men det kommer en ny maskin nå som er 4x raskere enn Raspberry Pi'en, i samme størrelse og veldig billig. Men om du skal ha deg et oppsett med HTPC så ligger de på rundt samme pris som en Mac Mini, og der de samme prisklasse kjører Intel HD Graphics 4000, den skal ha ingen problem med avspilling. En Mac Mini kommer vell kanskje bedre ut på utsende også. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Spørsmålet er om det kan være smart å vente på neste generasjon prosessorer med Intel HD Graphics 5000. Sannsynligvis ikke noe stort poeng, men vi er ikke langt fra 4K oppløsning og det hadde vært greit å ta høyde for dette. En annen ting jeg har lagt merke til er at filmer rendres penere fra macbook pro (via HDMI) vs apple tv2 og ikke minst samsung smarttv. Jeg er mer ute etter eventuelle ulemper med apple mini, det være støy, styring via fjernkontroll, Intel HD 4000 issues eller andre ting jeg ikke har tenkt på. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Etter mye om og men + testing med macbook pro retina 15.4 havnet jeg på følgende: - Mac mini i7 quad core 2.6GHz, 16GB, 256GB SSD - Windows 8 Pro (for å kunne støtte HD-audio (DTS HD-MA og Dolby TrueHD), som ikke pr nå støttes av OS X) - XBMC - DTS HD-MA/Dolby TrueHD receiver Denon 4520 kobles til Mac mini via HDMI (mac mini har HDMI 1.4 støtte), som igjen kobles til Samsung ES8005 via HDMI fra Denon receiver. Egentlig en smule bitter på at OS X ikke kunne gjøre jobben her, men OS X er ikke nødvendigvis best på alt Har 9.1 oppsett nå, som skal utvides til 11.1 eller 11.2 (nye fronthøytalere, center og sub vurderes). Da skyves de gamle fronthøytalerene til front wide. Edit: Når OS X får ut fingreren og støtter DTS HD-MA og Dolby TrueHD samt 23.976 (ikke bare 24) bilderate; så kastes windows 8. Endret 27. mai 2013 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Fikk satt opp boksen i går; alt gikk uten problem med boot camp ga windows 8 med alle drivere. DTS HD-MA og Dolby TrueHD fungerte som en drøm; samt 23.976 virket også skikkelig (i motsetning til en del tidligere modeller av Intel HD 4000 GPU (i7)). Tok meg ca 2 timer fra opp-pakking til absolutt alt var på plass (inklusiv Windows8 Pro). Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Har møtt på en liten utfordring, mac mini sin HD 4000 GPU får litt mystiske refresh rates når man har mac mini stående på og slår av AVR receiver.... Dette gjelder spesielt 23.976 som plutselig ender opp med å komme litt ut av sync; som igjen gir trøbbel med lyd og bildeoppdatering (man får hakk av og til). Dette løses lett ved å restarte mac mini; men mistenker dette henger sammen med driver til intel hd 4000. Som en mellomløsning har jeg satt opp denon avr4520 til å alltid stå på (bare slukke display). Har jeg valgt mac mini som input på AVR får jeg heller ikke dette problemet (så tydeligvis kuttes strøm til resterende HDMI porter på AVR når den går i standby). Forøvrig ville det enkleste vært om intel laget en driver som faktisk "initierte" sync over hdmi skikkelig når den har blitt kappet (som alle andre enheter i denne verden). Så langt: XBMC med å GPU akslerert; med streaming av full blu-ray med DTS HD-MA lyd. CPU ligger på 2.5% maks. Uten GPU og kun CPU på XBMC så ligger CPU load på 10-12% med samme materiale. Blu-ray mkv var på ca. 40 GB i størrelse. Så tror man lett kunne gått for svakere CPU (i5) uten noen problemer (selv når 4K video begynner å komme). Endret 13. juni 2013 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2013 (endret) En annen erfaring jeg har fått er at HDMI er et lite mareritt når man kobler fra; slår av tv (eller receiver). Løsning: Gefen HDMI Detective Plus En dings som står på HDMI kabel og returnerer programmerte EDID verdier til PC, slik at den tror at receiver + skjerm er koblet til uavhengig om tv/receiver er på eller av (eller kilde er byttet til noe annet). Man kan få gøyale ting som at lyd settes til 2.0 i stedenfor 7.1 av pc'en automatisk; eller oppløsning og oppdateringsrate kan gå ut av sync når man setter tv til annen kilde eller lignende. Svart skjerm fra pc (HDMI har ikke initiert sync) er også en bieffekt jeg har opplevd et par ganger. Alt løses med Gefen HDMI Dectective Plus (som også har funksjonalitet for å lese EDID verdier fra tilkoblet kilde). Dingsen trenger ikke strøm utenom ved programmering. Brutal pris er eneste minus. Endret 3. juli 2013 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå