Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hyppig bluescreen i steam


Anbefalte innlegg

Hei!

Det hele begynte for ett par dager siden da jeg prøvde å installere CS:GO på steam.

Lasta det ned greit, men når jeg kom til installeringsfasen i downloaden så fikk jeg bluescreen. Dette fikk jeg gjentatte ganger før jeg skjønte at det var Steam som foresaket dette. Sletta CS:GO og fortsatte uten noen problemer i ett par dager.

Her en dag skulle et annet spill oppdatere seg, og da fikk jeg samme problemet.

i går lasta jeg ned sleeping dogs uten noen problemer. Spillte gjennom første 10 minuttene av spillet før jeg fikk bluescreen i loadingen til neste scene. Dette gjenntar seg hver gang jeg kommer til den delen.

I natt satt jeg på ett annet spill på nedlastning på steam, og med en gang nedlastningen starter får jeg blue screen igjen.

 

Dette virker veldig rart da noen ting kan lastes ned og spilles uten problemer, menst andre ting crasher på forskjellige tidspunkt i nedlastningen/installeringen eller spillingen.

 

 

Mine datakunnskaper er noget overfladiske, og jeg lurer på hva som kan ha skyld i dette.

Har lett mye rundt på nettet for å finne løsninger, har kjørt chckdsk, ordna opp i registry, oppdatert grafikkdrivere, men ingenting løser problemet.

lasta ned blue screen viewer, som skal lagre en minidump, men det ser ikke ut til at det virker.

 

Si ifra om dere trenger noe mer info!

Om noen klarer å hjelpe meg med dette kan jeg kanskje utlove en steam gift som dusør? Om slikt er tilatt her. Takk!

 

Edit: BSOD technical information:

STOP: 0xDEADDEAD

en annen bluescreen jeg fikk når jeg starta nedlasting på steam.

0x0000007A

Endret av Jazzflutes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette er for mye info eller for lite, men her er det iallefall.

 

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.130318-1533)

Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))

System Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.

System Model: N76VZ

BIOS: BIOS Date: 05/23/12 14:38:35 Ver: 04.06.05

Processor: Intel® Core™ i7-3610QM CPU @ 2.30GHz (8 CPUs), ~2.3GHz

Memory: 8192MB RAM

Available OS Memory: 8078MB RAM

Page File: 2517MB used, 13636MB available

Windows Dir: C:\Windows

DirectX Version: DirectX 11

DX Setup Parameters: Not found

User DPI Setting: Using System DPI

System DPI Setting: 120 DPI (125 percent)

DWM DPI Scaling: UnKnown

DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

------------

DxDiag Notes

------------

Display Tab 1: No problems found.

Sound Tab 1: No problems found.

Sound Tab 2: No problems found.

Input Tab: No problems found.

--------------------

DirectX Debug Levels

--------------------

Direct3D: 0/4 (retail)

DirectDraw: 0/4 (retail)

DirectInput: 0/5 (retail)

DirectMusic: 0/5 (retail)

DirectPlay: 0/9 (retail)

DirectSound: 0/5 (retail)

DirectShow: 0/6 (retail)

---------------

Display Devices

---------------

Card name: Intel® HD Graphics 4000

Manufacturer: Intel Corporation

Chip type: Intel® HD Graphics Family

DAC type: Internal

Device Key: Enum\PCI\VEN_8086&DEV_0166&SUBSYS_21031043&REV_09

Display Memory: 1696 MB

Dedicated Memory: 64 MB

Shared Memory: 1632 MB

Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)

Monitor Name: Generic PnP Monitor

Monitor Model: unknown

Monitor Id: CMO1720

Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.010Hz)

Output Type: Internal

Driver Name: igdumdim64.dll,igd10iumd64.dll,igd10iumd64.dll,igdumdim32,igd10iumd32,igd10iumd32

Driver File Version: 9.18.0010.3071 (English)

Driver Version: 9.18.10.3071

DDI Version: 11

Driver Model: WDDM 1.1

Driver Attributes: Final Retail

Driver Date/Size: 3/19/2013 21:31:48, 8647680 bytes

WHQL Logo'd: Yes

WHQL Date Stamp:

Device Identifier: {D7B78E66-4226-11CF-1174-0E01B4C2C435}

Vendor ID: 0x8086

Device ID: 0x0166

SubSys ID: 0x21031043

Revision ID: 0x0009

Driver Strong Name: oem36.inf:Intel.Mfg.NTamd64:iIVBM0:9.18.10.3071:pci\ven_8086&dev_0166

Rank Of Driver: 00E02001

Video Accel: ModeMPEG2_A ModeMPEG2_C ModeWMV9_C ModeVC1_C

 

 

 

 

Grafikkortet mitt er nvidia geforce gt 650m, vet ikke hvorfor dette ikke dukket opp.

Endret av Jazzflutes
Lenke til kommentar

fant en fellesnevner som egentlig er ganske åpenbar.

Alle spillene som har problem, og locationen til de spillene jeg har prøvd å laste ned som har crasha når jeg starter nedlastingene, er D disken min, som til nå nylig har vært helt ubrukt.

C disken begynte å bli full, så bytta nedlastningslocation for steam til D disken. Det er siden det jeg har hatt problem.

skulle installere et program, uavhengig av steam på d-disken, og da fikk jeg bluescreen igjen.

 

Problemet er da gjerne en ødelagt harddisk?

Virker som all jobbing fra D disken ender opp i crash med kode" KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR - 0x0000007A" nesten umiddelbart, eller etter veldig kort tid.

Lenke til kommentar

Eh, det er snakk om en Asus laptop ikke sant? En N76VZ etter den listen du postet eller bommer jeg her?

BlueScreenviewer lagrer IKKE minidump filene dine, det eneste det programmet gjør er å vise deg hva som muligens forårsaket BSOD.

 

Kan du legge ut et bilde fra Diskbehandling som viser hard diskene dine? Og hvis mulig, er det en Asus laptop, se om du finner modell under laptopen, burde stå på en etikett eller noe slikt.

Lenke til kommentar

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc957628.aspx

 

Det er aldri anbefalt å ha full C:\-partisjon, eller egentlig full disk i det hele tatt (særlig hvis man har SSD)...hvordan gjorde du flyttingen av Steam? Kun Copy-Paste, eller en "korrekt" måte (hvis det finnes), eller en reinstall?

 

Fail av Steam hvis noe slikt forårsaker en BSOD uansett...men jeg holder en knapp på en hardware feil ett eller annet sted.

 

 

Har du 2 partisjoner eller 2 disker? Jeg må spørre, da jeg aldri tar det for gitt at folk vet forskjellen...

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

http://technet.micro...y/cc957628.aspx

 

Det er aldri anbefalt å ha full C:\-partisjon, eller egentlig full disk i det hele tatt (særlig hvis man har SSD)...hvordan gjorde du flyttingen av Steam? Kun Copy-Paste, eller en "korrekt" måte (hvis det finnes), eller en reinstall?

 

Fail av Steam hvis noe slikt forårsaker en BSOD uansett...men jeg holder en knapp på en hardware feil ett eller annet sted.

 

 

Har du 2 partisjoner eller 2 disker? Jeg må spørre, da jeg aldri tar det for gitt at folk vet forskjellen...

Kanskje jeg ikke gjorde det klart nok i forrige post, men ser ut som at det ikke er steam som er problemet, men all interaksjon med D disken generellt.

Prøvde å kjøre en disk diagnose på D disk, flytte noe fra D-disk til C og prøvde å installere noe som ikke hadde noe med steam å gjøre, men fikk blue screen på alle tingene.

Virker som alt jeg prøver å gjøre med D fører til BSOD.

Har bare en partisjon tror jeg, og har en ekstra recovery disk på 25 gb.

 

 

Eh, det er snakk om en Asus laptop ikke sant? En N76VZ etter den listen du postet eller bommer jeg her?

BlueScreenviewer lagrer IKKE minidump filene dine, det eneste det programmet gjør er å vise deg hva som muligens forårsaket BSOD.

 

Kan du legge ut et bilde fra Diskbehandling som viser hard diskene dine? Og hvis mulig, er det en Asus laptop, se om du finner modell under laptopen, burde stå på en etikett eller noe slikt.

 

Jeg har huka av på at pc'en skal lagre minidump på crash, men virker ikke som at den faktisk gjør det, BSV finner ikke noe der de skal ligge. Hvilket bilde vil du da? Fra hvilken meny? Er en n76v jeg har, ja.

Lenke til kommentar
Prøvde å kjøre en disk diagnose på D disk, flytte noe fra D-disk til C og prøvde å installere noe som ikke hadde noe med steam å gjøre, men fikk blue screen på alle tingene.

Virker som alt jeg prøver å gjøre med D fører til BSOD.

Har bare en partisjon tror jeg, og har en ekstra recovery disk på 25 gb.

 

Du har både C:\ og D:\, så da har du ihvertfall 2 partisjoner - men det kan godt hende du har bare 1 fysisk disk, men at denne da er delt opp i 2 partisjoner (de færreste laptop'ene kommer med 2 disker stock, men heller 1 disk i 2 partisjoner + recovery).

Men hvis du har bare 1 disk, så gir det ingen mening i at kun D:\-partisjonen gir problemer - da burde det vært det samme med C:\, altså plutselige BSODs uansett hva du gjør. :dontgetit:

 

Eksakt hvilken N76VZ er det du har? Det står en lengre regle med bokstaver og tall på lappen under maskinen, f.eks.

N76VZ-V2G-T1033V (hvor det nå merket med fet skrift er det interessante) - eller skru opp bakpanelet (håper prosessen er enklere enn på min N73Jn) og sjekk om det er en dual-HDD modell du har.

Lenke til kommentar

Du har både C:\ og D:\, så da har du ihvertfall 2 partisjoner - men det kan godt hende du har bare 1 fysisk disk, men at denne da er delt opp i 2 partisjoner (de færreste laptop'ene kommer med 2 disker stock, men heller 1 disk i 2 partisjoner + recovery).

Men hvis du har bare 1 disk, så gir det ingen mening i at kun D:\-partisjonen gir problemer - da burde det vært det samme med C:\, altså plutselige BSODs uansett hva du gjør. :dontgetit:

 

Eksakt hvilken N76VZ er det du har? Det står en lengre regle med bokstaver og tall på lappen under maskinen, f.eks.

N76VZ-V2G-T1033V (hvor det nå merket med fet skrift er det interessante) - eller skru opp bakpanelet (håper prosessen er enklere enn på min N73Jn) og sjekk om det er en dual-HDD modell du har.

 

jeg har den n76v-v2g-t1033v ja.

 

Om eg ikkje hugsar feil er dette harddiskfeil.

Prøv chkdsk /r .

kjørte en chkdsk på D, fikk BSOD

Lenke til kommentar

Dette gir igen mening (hvordan et slikt problem fungerer, altså)...kan du poste et screenshot av Disk Management?

Høyreklikk på "Computer" -> Manage -> Disk Management

Er så lenge siden jeg hadde norsk OS at jeg har glemt hva dette heter på norsk.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...