Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 780


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 95% av alle tilfellene du kan tenke deg, ja.

 

Eneste jeg vet som som kanskje kan få bruk for det, er skyrim, KRAFTIG moddet.

 

Leste en review av Titan nå, og de ser ikke ut til å være enige med deg.

 

In a 3-way SLI configuration, playing across three displays, we were grateful to have 6GB of VRAM on each GeForce GTX TITAN video card. This is the highest capacity we've seen so far on a consumer level gaming video card, but we actually experienced benefits in today's latest games with this higher amount of VRAM.

 

It is clear that the small 2GB of VRAM on each GeForce GTX 680 is becoming a real bottleneck for today's gaming in NV Surround resolutions. There were many instances where we had to settle on using non-RAM hungry AA settings like FXAA or SMAA. We simply weren't able to utilize even 2X MSAA in some games with the small memory footprint. On top of that, we felt it might even be holding us back from some higher in-game quality settings. It has really become a crutch on the GTX 680 if you are going to do 3-way SLI, it just isn't enough.

 

We are slightly better with the 3GB on the Radeon HD 7970 GHz Edition video cards. We were able to maybe set a notch higher on the MSAA belt with that extra 1GB of VRAM. However, even with that higher amount, it surely did not help with framerate consistency on the Radeon HD 7970 CrossFire setup.

Nothing beats the 6GB of VRAM on the TITAN. It was the only configuration that allowed us to play the latest games at 8X MSAA at 5760x1200. It also ensured that we were able to maximize all the in-game quality settings without it bottlenecking the VRAM. However, there are signs that even 6GB of VRAM might not be enough in a 3-way+ GPU setup. Hitman simply needs more to allow 8X MSAA to be perfectly smooth at 5760x1200.

 

We fear that pushing to a 4-way (Quad) SLI setup may even bottleneck in some games at high AA settings and in-game quality settings with 6GB of VRAM. This is just speculation, but we may see a better experience with VRAM capacities of at least 8GB per video card in a 4-way (Quad) GPU setup in games like Crysis 3, Tomb Raider, Far Cry 3 and Hitman. Imagine that.

 

http://www.hardocp.com/article/2013/04/22/nvidia_geforce_gtx_titan_3way_sli_review/10

 

Leser på en annen test av Titan at 1 stk. Titan yter alt fra 10% til 50% bedre enn 1 stk. GTX 780 på 1080P triple screen oppsett. Stort sett er det likevel rundt 10% forskjell med dagens spill.

 

Men etter å ha sett resultatene med 4 stk. Titan @ 7680x1600.....;

 

 

....tror jeg kanskje jeg slår fra meg hele ideen. FPS på 33 i Crysis er jo ikke akkurat rått, og 4 stk. GTX 780 vil sikkert ende opp ned på begynnelsen av 20-tallet. Kan jo gå ned på grafikken, men da vil jeg anta at det er bedre å gå ned på oppløsningen. En "promille" av prisen blir det i alle fall. :p

Lenke til kommentar

Leste en review av Titan nå, og de ser ikke ut til å være enige med deg.

 

 

 

http://www.hardocp.c...y_sli_review/10

 

Leser på en annen test av Titan at 1 stk. Titan yter alt fra 10% til 50% bedre enn 1 stk. GTX 780 på 1080P triple screen oppsett. Stort sett er det likevel rundt 10% forskjell med dagens spill.

 

Men etter å ha sett resultatene med 4 stk. Titan @ 7680x1600.....;

 

 

....tror jeg kanskje jeg slår fra meg hele ideen. FPS på 33 i Crysis er jo ikke akkurat rått, og 4 stk. GTX 780 vil sikkert ende opp ned på begynnelsen av 20-tallet. Kan jo gå ned på grafikken, men da vil jeg anta at det er bedre å gå ned på oppløsningen. En "promille" av prisen blir det i alle fall. :p

 

Hvis du må opp i 3x1080p@8msaa for å gå tom for vram, så har du gått tom for rein kraft leenge før det.

 

Så da står jeg enda på mitt om at i 95% av tilfellene så vil man aldri ha bruk for 6gb vram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du må opp i 3x1080p@8msaa for å gå tom for vram, så har du gått tom for rein kraft leenge før det.

 

Mulig det, men det er ikke det Hardocp skriver:

 

It is clear that the small 2GB of VRAM on each GeForce GTX 680 is becoming a real bottleneck for today's gaming in NV Surround resolutions.

 

Hvordan 2GB det være "a real bottleneck" hvis man allerede har møtt på flaskehalser "leenge før det" andre steder?

Lenke til kommentar

Mulig det, men det er ikke det Hardocp skriver:

 

 

 

Hvordan 2GB det være "a real bottleneck" hvis man allerede har møtt på flaskehalser "leenge før det" andre steder?

 

Jeg snakket aldri om 2 GB? 3GB derimot som er på 780 og 7970, er det vanskeligere og få bottleneck på.

 

Og når du får bottleneck på det, så har du så lav fps uansett, at det er uspillelig. 33 avg fps er horribelt.

Lenke til kommentar

Jeg snakket aldri om 2 GB? 3GB derimot som er på 780 og 7970, er det vanskeligere og få bottleneck på.

 

Og når du får bottleneck på det, så har du så lav fps uansett, at det er uspillelig. 33 avg fps er horribelt.

 

Nok en gang...

 

Nothing beats the 6GB of VRAM on the TITAN. It was the only configuration that allowed us to play the latest games at 8X MSAA at 5760x1200. It also ensured that we were able to maximize all the in-game quality settings without it bottlenecking the VRAM. However, there are signs that even 6GB of VRAM might not be enough in a 3-way+ GPU setup. Hitman simply needs more to allow 8X MSAA to be perfectly smooth at 5760x1200.

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Nok en gang...

 

Nothing beats the 6GB of VRAM on the TITAN. It was the only configuration that allowed us to play the latest games at 8X MSAA at 5760x1200. It also ensured that we were able to maximize all the in-game quality settings without it bottlenecking the VRAM. However, there are signs that even 6GB of VRAM might not be enough in a 3-way+ GPU setup. Hitman simply needs more to allow 8X MSAA to be perfectly smooth at 5760x1200.

 

Og du tror, at de spilte med en godkjent fps, med alle settings på max, på den oppløsningen? Uansett om de har for lite vram eller ikke, så er det uspillbart.

 

Dessuten, 3x øking i oppløsning er IKKE 3x økt vram forbruk.

Lenke til kommentar

Og du tror, at de spilte med en godkjent fps, med alle settings på max, på den oppløsningen? Uansett om de har for lite vram eller ikke, så er det uspillbart.

 

Jeg tror ingen ting, jeg spør. Men jeg finner ikke "det er slik fordi jeg sier det" argumentasjon spesielt informativt.

 

Så langt har du kommet med påstand. En påstand, om korrekt, betyr hardocp.com burde drive med noe helt annet enn å teste skjermkort. For er det uansett uspillbart om man skal klare å utnytte seg av noe som helst over 3GB VRAM, så er alt de skriver bare tøys/bortkastet.

 

Og det er selvfølgelig godt mulig. Men det hadde vært veldig flott om du, som åpenbart kan mye mer om dette temaet enn hardocp, hadde gjort et lite forsøk på å utdype *hvorfor* det har seg slik fremfor å spekulere i hva jeg tror.

 

Sikkert flere som lurer på dette.

 

Dessuten, 3x øking i oppløsning er IKKE 3x økt vram forbruk.

 

Det vet jeg ingenting om, og det kan jeg heller ikke se at verken jeg eller artikkelen ovenfor hevder.

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ingen ting, jeg spør. Men jeg finner ikke det "er slik fordi jeg sier det" argumentasjon spesielt informativt.

 

Så langt har du kommet med påstand. En påstand, om korrekt, betyr hardocp.com burde drive med noe helt annet enn å teste skjermkort. For er det uansett uspillbart om man skal klare å utnytte seg av noe som helst over 3GB VRAM, så er alt de skriver bare tøys/bortkastet.

 

Og det er selvfølgelig godt mulig. Men det hadde vært veldig flott om du, som åpenbart kan mye mer om dette temaet enn hardocp, hadde gjort et lite forsøk på å utdype *hvorfor* det har seg slik fremfor å spekulere i hva jeg tror.

 

Sikkert flere som lurer på dette.

 

 

 

Det vet jeg ingenting om, og det kan jeg heller ikke se at verken jeg eller artikkelen ovenfor hevder.

 

Hardcop måtte opp i 3x titan og 3x skjermer på max oppløsning, før de gikk tom for vram.

Man kan finne tilfeller der man kan ha bruk for det, men det er det ikke mange av. Hitman på 5760x1080p med maks settings klarer å bruke mere enn 3gb vram. Det burde gi en liten pekepin på hvor lite det har og si for 98% av alle i hele verden.

 

Titan har 6gb vram, fordi det egentlig er ett compute kort myntet på bedrifter som driver tallknusing, ikke spillere.

 

Og titan fikk beholde 6gb vram slik at nvidia kunne selge det som ett premiumprodukt, og kreve 7k for kortet.

Lenke til kommentar

Hardcop måtte opp i 3x titan og 3x skjermer på max oppløsning, før de gikk tom for vram.

Hitman på 5760x1080p med maks settings klarer å bruke mere enn 3gb vram.

 

Ja, de måtte opp på 3 skjermer. Det var jo nettopp derfor jeg valgte å quote de. Diskusjonen startet nemlig med at jeg spurte:

 

Vurderer 27" triplescreen oppsett, men med ønsket oppløsning på 2560x1600.

 

Man kan finne tilfeller der man kan ha bruk for det, men det er det ikke mange av.

 

Så man går altså ikke tom for kraft "leenge før det" allikevel.

 

De fleste kjøper skjermkort for å ha et par år, kanskje lenger. Og hvis det allerede er slik at enkelte spill i dag krever mer enn 3GB VRAM for tripplescreen oppsett, så er det jo i aller høyeste grad relevant for fremtidige spill.

 

Og muligens en av grunnene til at Nvidia har valgt å inkludere så mye minne på Titan.

Lenke til kommentar

Ja, de måtte opp på 3 skjermer. Det var jo nettopp derfor jeg valgte å quote de. Diskusjonen startet nemlig med at jeg spurte:

 

Vurderer 27" triplescreen oppsett, men med ønsket oppløsning på 2560x1600.

 

 

 

Så man går altså ikke tom for kraft "leenge før det" allikevel.

 

De fleste kjøper skjermkort for å ha et par år, kanskje lenger. Og hvis det allerede er slik at enkelte spill i dag krever mer enn 3GB VRAM for tripplescreen oppsett, så er det jo i aller høyeste grad relevant for fremtidige spill.

 

Og muligens en av grunnene til at Nvidia har valgt å inkludere så mye minne på Titan.

 

Ja, hvis du har kraften til 3x titan, har 3x 1600å skjermer og skal spille hitman på max settings, så kan 6 gb vram være nyttig.

 

Så da har vi funnet ett eksempel på at 6gb vram vil være bottleneck før gpukraft (jeg vil si det er for lav fps, men noen kan jo leve med så lav fps).

 

Med mindre du skal ha rundt 3x titan, så vil jeg kalle 6gb vram bortkastet.

 

Edit: Jeg viste ikke at dette var en diskusjon som hadde startet tidligere.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

Ja, hvis du har kraften til 3x titan, har 3x 1600å skjermer og skal spille hitman på max settings, så kan 6 gb vram være nyttig.

1. Det ble brukt 1920x1200 skjermer, ikke 2560x1600.

 

2. De nevner ikke kun Hitman. For eksempel:

 

Crysis 3

 

Taking things to the bleeding edge, we had to see if we could play at the highest possible settings in this game at 5760x1200. Therefore, we enabled 8X MSAA, and the only platform capable of doing it was GeForce GTX TITAN 3-way SLI thanks to the 6GB of VRAM per video card.

 

Battlefield 3

 

Battlefield 3 Multiplayer is another game that is VRAM sensitive at 4X MSAA at 5760x1200. The GeForce GTX TITAN 3-way SLI smokes all the other video cards at this setting in the game. We are able to have everything at the highest values, with 4X MSAA, and are averaging over 70 FPS with TITAN 3-way SLI.

In this game, due to the higher VRAM capacity, Radeon HD 7970 GE 3-way CrossFire is able to run at 4X MSAA, better than GTX 680 3-way SLI at 2X.

 

I testen til Techpowerup ga Titan 50% bedre ytelse enn GTX 780 på Crysis 3 ved bruk av tripplescreen. Ved bruk av kun en skjerm var differansen bare 10%.

 

Edit: Jeg viste ikke at dette var en diskusjon som hadde startet tidligere.

 

Det håper jeg du er klar over, i all den tid du er den eneste som besvarte akkurat det innlegget. :)

Lenke til kommentar

[/size]

1. Det ble brukt 1920x1200 skjermer, ikke 2560x1600.

 

2. De nevner ikke kun Hitman. For eksempel:

 

Crysis 3

 

 

 

Battlefield 3

 

[/size]

 

I testen til Techpowerup ga Titan 50% bedre ytelse enn GTX 780 på Crysis 3 ved bruk av tripplescreen. Ved bruk av kun en skjerm var differansen bare 10%.

 

 

 

Det håper jeg du er klar over, i all den tid du er den eneste som besvarte akkurat det innlegget. :)

 

Crysis 3. Folk har mere enn nok med å få nok fps med bare en 1080p skjerm og maks settings. Kjøper ikke at vram blir ett problem her, med mindre du har tenkt til å kjøre 4x titan.

 

Battlefield 3. Her ser det ut som om at 3gb vram er nok.

Lenke til kommentar

Titan 2 kommer sikkert ikke før neste år

Det kommer ingen oppfølger til Titan før Nvidia har en ny generasjon high-end compute brikke. Så tidligst høsten 2014 med Maxwell (foreløpig GM100).

 

Så vidt jeg vet så vil de bruke samme strategi som med Kepler på Maxwell. Når ting kommer spørs ganske mye på når TSMC er klar med volumproduksjon på 20nm. Det skjer tidligst på slutten av året. Så det står nok 2014 på kalenderen før man ser volum (ikke papirlanseringer) av neste generasjon med GPU'er enten produsenten heter AMD eller Nvidia.

Lenke til kommentar

Det kommer ingen oppfølger til Titan før Nvidia har en ny generasjon high-end compute brikke. Så tidligst høsten 2014 med Maxwell (foreløpig GM100).

 

Så vidt jeg vet så vil de bruke samme strategi som med Kepler på Maxwell. Når ting kommer spørs ganske mye på når TSMC er klar med volumproduksjon på 20nm. Det skjer tidligst på slutten av året. Så det står nok 2014 på kalenderen før man ser volum (ikke papirlanseringer) av neste generasjon med GPU'er enten produsenten heter AMD eller Nvidia.

 

nei får holde med 780 gtx for min del :)

Lenke til kommentar

Hvor stor festbrems vil maskinvaren min være for ett slikt kort? Går med planer om å oppgradere eller kjøpe ny rigg i sommer sånn sett. Bruker i dag ett ASUS GTX 580 DIRECTCU II kort.

 

Hovedkort

ASUS P8P67 PRO B3 P67 S-1155 ATX

Processor

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 @ 4.5 Ghz med CORSAIR H60 HYDRO væskekjøling

Minne

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...