Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 780


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er den største overraskelsen for meg, er hvor godt referansekjøleren yter og, ikke minst, låter. Har aldri tidligere vurdert å kjøpe et skjermkort med referansekjøler, men her virker jo det å være et alternativ. Blir morsomt å se hvordan de forskjellige produsentene matcher referansekortet med egne kjøleløsninger (og andre småting) og hvordan dette påvirker prisen.

Lenke til kommentar

Slik sett er Titan fremdeles det beste valget dersom man bruker skjermkortet til mer enn bare spilling og ønsker best mulig ytelse (til en relativt lav pris, sammenlignet med Nvidias 'profesjonelle' K20x-baserte kort).

 

Jeg er forøvrig uenig i at GTX780 er for dyrt: Det koster ca. 30% mer enn GTX680 (når det ble lansert), men så er ytelsen også omtrent 30% høyere. I tillegg får man et enda mer stillegående kort, mer VRAM og finesser som f.eks. GPU Boost 2.0. Man får det man betaler for :)

HKS rettet på meg angående det samme tidligere i tråden også :)

Nå er det slik at det er et år siden GTX 680 ble lansert, er det virkelig så mye å forlange at ytelse/kr blir litt bedre over tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, men hva prøver du egentlig å si med svaret ditt? 6GB VRAM er 100% bortkastet uansett oppløsning og antall skjermer?

 

I 95% av alle tilfellene du kan tenke deg, ja.

 

Eneste jeg vet som som kanskje kan få bruk for det, er skyrim, KRAFTIG moddet.

 

3x oppløsningen er ikke 3x økt forbruk av vram.

Lenke til kommentar

Hvor har du lest at det kommer reviews av ikke-referanse i morgen? TPU hadde jo en av Gigabyte OC Windforce i dag :)

 

Tomshardware, anandtech eller noe sånt, en av de store vertfall. Var vist Nvidia som begrenset til referanse på lansering og custom dagen etter.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt dyrere enn de andre referansekortene? Du skrev jo også at du skulle handle når det kom inn på lager, rimelig å anta at du ventet på et bestemt kort.

 

Det høres sikkert dumt ut, men jeg vil gjerne ha Asus eller Gainward kort, dersom jeg stoler på de og har handlet mye fra de før. Derfor vil jeg ha Asus kortet, om det er referansekort eller ikke :p

Lenke til kommentar

Det høres sikkert dumt ut, men jeg vil gjerne ha Asus eller Gainward kort, dersom jeg stoler på de og har handlet mye fra de før. Derfor vil jeg ha Asus kortet, om det er referansekort eller ikke :p

 

Da det ikke er noen forskjell på kortene, whatsoever, så burde du vel stole like godt på alle.

Lenke til kommentar

Men er Zotac kortet 100% likt, samme design osv? Kunne jeg lastet ned Asus sitt GPU Tweak program på Zotac kortet f.eks?

 

ja, det et "referance card design" ingen forskjell sånn sett. bare at asus sitt referanse kort har 3 år fabrikk garanti og uten spill, mens Zotac har 5 år fabrikk garanti +1 splinter cell spill

 

ja du kan laste ned Asus gpu tweak og bruke den

Eller EVGA precision

eller Msi afterburner( litt usikekr på hva den het)

Lenke til kommentar

ja, det et "referance card design" ingen forskjell sånn sett. bare at asus sitt referanse kort har 3 år fabrikk garanti og uten spill, mens Zotac har 5 år fabrikk garanti +1 splinter cell spill

 

ja du kan laste ned Asus gpu tweak og bruke den

Eller EVGA precision

eller Msi afterburner( litt usikekr på hva den het)

 

Så det er med andre ord null poeng i å kjøpe Asus kortet i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Så det er med andre ord null poeng i å kjøpe Asus kortet i dette tilfellet?

 

vel, du kan egentlig si det slik ja,

 

Asus referanse kort er vel på 5249 kr? og ikke kommet på lager. 3 års garanti

Zotac referanse kort er vel på 5099kr og er tilgjengelig 5 års garanti + 1 spill.

 

når begge korta har samme Design, samme ytelse, samme specs, er det egentli ikke noe argument for å kjøpe asus, men Zotac.

 

men det spørst vel hvor høyt du elsker Asus :)

 

eg venter på asus Direct cu TOP eller OC kortet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HKS rettet på meg angående det samme tidligere i tråden også :)

Nå er det slik at det er et år siden GTX 680 ble lansert, er det virkelig så mye å forlange at ytelse/kr blir litt bedre over tid?

 

Jeg har forståelse for dette synspunktet, men når 1 år gamle GTX 680-kort generelt sett koster 3.500 kr. (1), så synes jeg ikke det er ufornuftig av Nvidia å lansere et nytt, bedre (ikke bare når det gjelder ytelse) og raskere kort til ca. 5.000 kr.

 

High-end skjermkort, ihvertfall Nvidias, faller forøvrig relativt sakte i pris. Slik har det vært i mange år. Dersom verdien på skjermkort hadde falt raskere innenfor hver syklus, så ville nok nyere skjermkort bli lansert til lavere priser (selv om prisen på toppmodellene tradisjonelt sett har holdt seg på omtrent samme nivå for hvert år, så har det vært en tendens de siste årene til at prisen på toppkortene har økt opp mot 5.000 kr). Jeg vil gjette på at neste toppmodell (til neste år) vil legge seg på omtrent samme prisnivå som GTX 780, samtidig som at 'ultra-entusiast'-kort (som f.eks. Titan eller kort med doble GPU'er) vil koste 7000+ kr.

 

Men dette har også sine positive sider, spesielt når man skal kvitte seg med sitt gamle high-end kort. Jeg tok halv pris (av nypris) for mitt gamle GTX 680, og nyprisen var bare noen hundre kroner lavere enn lanseringsprisen da den kom på markedet for ca. 1 år siden. Da jeg køpte Titan så betalte jeg netto 5.500 kr.

 

(1) Dette utgjør et prisfall på bare 500-700 kr. Dessuten koster nye GTX 680-skjermkort med 4 GB RAM stort sett over 4.000 kr.

Lenke til kommentar

Det som er den største overraskelsen for meg, er hvor godt referansekjøleren yter og, ikke minst, låter.

 

Helt enig. Jeg eide GTX 680 før Titan, og jeg må si jeg var gledelig overrasket over den lave støyprofilen til den nye kjøleren (1). En får i både pose og i sekk :)

 

Jeg har tidligere eid støvsugeren GTX 480 (og alle tidligere single-GPU toppmodeller fra Nvidia de siste 10 årene, for den saks skyld), og jeg liker måten Nvidia har tatt tak i støyproblematikken på de siste årene.

 

Jeg er forøvrig svært fornøyd med Nvidias skjermkort for tiden:

Ikke bare selve kortene (f.eks. GPU Boost 2.0 er en ganske praktisk finesse), men også driverne og hele 'økosystemet' deres. Nå slipper jeg f.eks. å reboote når jeg installerer nye drivere, og det er kjapt og enkelt å laste dem ned. Jeg har ingen problemer med driverne i spill eller andre programmer. Med de nye 320.x-driverne følger også GeForce Experience med, og det kan bli interessant når Nvidia lanserer ShadowPlay senere i år.

 

(1) Ikke det at GTX 680 var plagsomt støyete: I de aller fleste spill kunne du belaste kortet og støynivået var langt fra sjenerende i mine ører. Men det var visse unntak, som f.eks. Guild Wars 2, og der kunne viften bli litt plagsom under spesielle omstendigheter. På Titan (og GTX 780 regner jeg med, siden de bruker samme kjølerteknologi) så har viften en lydsignatur som er mer behagelig for ørene, og den oppleves som vesentlig mer stillegående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...