Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Er i følgende scenario at jeg skal lage en backup server som skal ta over for hovedserveren viss den ryker. Den skal kjøre domene controller.

Brukerene skal kunne logge seg på nettet og bli tildelt nødvendige rettigheter viss hovedserveren går ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel bare å ha en til domene controller det, som replikerer hele AD.

Hvilken server versjon bruker serveren(e)?

2008 R2.

Ligger server 2 i excisting forrest, på samme domene som server 1 går jeg ut i fra?

Skal server 2 være innenfor samme mask som server 1 når det kommer til ip fordeling?

Men det med DHCP sliter jeg litt med, sånn at den skal utrullere

Endret av harryman123
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å ha to DHCP servere gående samtidig, men for å være helt sikker på at du ikke får noe krasj så kan du jo bare ha forskjellige scope på de? -F.eks 1-100 på DC1 og 101-200 på DC2 - klienten vil jo ikke merke forskjell, og det er samme hvilken den får IP fra. - Derimot får du nok ikke til at den ene DHCP'en "tar over" for den andre "i fart" - så pass på å definere begge DCer i DNS og gateway.

Det enkleste er som oftest i en slik situasjon å bruke DHCP i f.eks brannmuren - så slipper du hele problemet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det vil være failover automagisk. Installert 2 DC i samme forrest. Skal du ha DHCP\DNS burde dette clustres opp.

De kan godt være i samme LAG 2 nett.

Hvis du har kraftige maskiner. Installer dette på et Hyper-V Cluster istedenfor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...