Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regelverk rundt varelevering, sperring av fortau, og trafikkfarlige situasjoner

Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Her i byen blir situasjonen rundt varelevering i bykjernen bare verre og verre. Lastebilsjåfører ser ikke ut til å bry seg det minste om at de parkerer på fortauet, og dermed sperrer av så fotgjengere må gå midt ute i en av de mest trafikkerte gatene i byen for å komme seg forbi. Det skaper ekstremt trafikkfarlige situasjoner, og frekvensen av det her har bare økt. På vei til og fra butikken i går gikk jeg ca 200 meter i denne gata, og måtte ut i veien to ganger pga dette. Kjørte buss i gata der nå, og så 4 tilfeller av dette.

Spørsmålet mitt er hvorvidt det her i det hele tatt er lovlig? Har man noe grunnlag for å klage/rapportere det når man ser det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet må ha ha et vedtak på at de kan sperre fortauet, sammen med vedtaket skal det også ligge en skiltplan som beskriver skilting, omlegging av trafikk, nødvendighet for manuell dirigering og lignende. Et slikt vedtak blir ikke godkjent om det er lagt opp til at fotgjengere skal vase rundt i veien.

Papirer på dette skal finnes på stedet, så du kan jo spørre om å få se dem.

Driver de med varelevering tviler jeg sterkt på at de har søkt om noe som helst, men når det er sagt så skal det nok mye til før noen bryr seg om du klager...dessverre.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Takker. Hvorvidt noen bryr seg er jo et spørsmål, men snubla over et dokument fra kommunens hjemmesider da jeg google rundt, hvor nettopp det problemet blir diskutert, så de er jo klar over det.

Men så skal det sies at det her er en by hvor kommuneansatte har gått ut i avisa og sagt at grunnen til at det mangler skilting på flere steder er for at det er for stygt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...