Gå til innhold

Streaming vs nett-tv: forskjellen?

Anbefalte innlegg

Ok, har en massiv diskusjon. Prøver å finne svar på nett, men finner det ikke.

Mulig jeg har plassert denne tråden feil, det beklager jeg.

Jeg lurer på:

Hva er forskjellen mellom streaming og nett-tv?

Og er nett-tv det samme som web-tv?

Det virker som begrepene blir brukt om hverandre, og det hjelper ikke på at det er engelske begrep som (tilsynelatende) blir brukt på en ulik måte på originalspråk (mye på grunn av andre typer tjenester, vil jeg tro)

Er det to sider av samme sak?

Jeg mener at YouTube f.eks. ikke kan kalles en streaming-tjeneste, at det er web-tv (som jeg mener er akkurat det samme som nett-tv).

Samtidig mener jeg at nrk.no/nrk-appen er streaming.

men de kaller seg selv for nett-tv.

Netflix er streaming, de har innkjøpt (og egenprodusert) innhold som de tilbyr folk som betaler for seg.

Er Tv2-Sumo streaming? De har jo også innkjøpt og engenprodusere ting, selv om det ofte bare er i en begrenset periode. Og i såfall: Er videoene på www.tv2.no nett-tv? Hva med VG-tv? De begynner å få ganske lange episoder nå (tørnquist show f.eks.), og da begynner jeg å bli litt forvirret :)

Wæ, jeg er så forvirra. Kan noen helt enkelt forklare meg forskjellen på nett-tv og streaming?! Min diskusjonspartner mener det er to sider av samme sak, men jeg mener det er en forskjell uten at jeg klarer å forklare hva denne forskjellen er :-)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Streaming er jo selve måten innholdet leveres på. - At det ligger på en server og leveres deg etter behov.

Om det leveres i en nettleser eller i en app etc. har da ingen betydning.

Web-TV og Nett-TV er jo det samme sagt på to måter, men jeg ville ikke kalt youtube noen av delene - selv om de nå kanskje begynner å nærme seg hvis "kanalene" de lanserer blir til noe ...

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg skjønner. For å prøve å bruke andre ord: At streaming er som getboksen og nett-tv er programmene man kan se på via getboksen? Men er ikke youtube-innholdet levert som streaming da? Bruker vg-tv (som kaller seg nett-tv) streaming når de leverer innhold? Og er house of cards en web-tv-serie?

Altså, jeg må bare få det helt klart for å vinne denne diskusjonen :) Hehe.

Lenke til kommentar

Alle tjenester som leverer innhold (musikk/vide ex) fra en server til deg som du kan starte og stoppe som du vil benytter streaming.

Om house of cards er en web-tv serie er vel et definisjonsspørsmål. - det er jo på mange måter en tradisjonell tv-serie, men den ble tilgjengelig på netflix sin streamingtjeneste først. - Jeg vil egentlig ikke kalle netflix tv heller - men det er jo så ..

Lenke til kommentar

Hehe, ja her er det mange definisjonsspørsmål :) Hva ville du kalt house of cards om du ikke vil kalle det en webtv-serie og ikke en tv-serie? (det er ikke lov å svare netflix-serie!) Man kan sikkert definere det som man vil, noe som gjør forvirringen min komplett :)

takk for at du svarte meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...