Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

50/50 foreldreansvar, nye kjæreste/partner

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og moren til sønnen min(vår), gikk fra hverandre i januar, og er enig om 50/50.

mitt spm:

hvis en av oss finner seg ny kjæreste, hva har den andre å si på det? Kan den ene nekte, legge føringer på hvordan dette skal skje, med tanke på å introdusere sønnen vår for den nye partneren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg også tenker. For både jeg og mor til barnet ønsker jo det aller beste for sønnen vår, og ingen av oss vil utsette han for noe aom kn skade han hverken fysisk eller psykisk med tanke på ny partner.

men det oppsto en case... Jeg har fått meg ny kjærest, og fortalte dette til mora, og hun mener at hun har mye å si med tanke på hvordan sønnen skal introduseres for min nhe partner. Men etter det jeg har forstått, så er det opp til meg hvem han skal omgåes med. Han har truffet henne 3-4 ganger i små perioder (lunsj på kafe). Og det har fubgert veldig fint.

føler ikke at hun har så mye hun skulle ha sagt så lenge jeg ivaretar barnets beste, som jeg selvfølgelig gjør så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Hun kan ikke gjøre noenting, med mindre hun mener det kan skade barnet såpass sånn at hun melder fra til barnevernet og de fatter et vedtak.

Jeg har vært på andre siden (som mor, mens far fikk ny kjæreste), og det var svært ubehagelig å ikke ha noe å si. Når det er sagt så synes jeg du har gjort det flott med å introdusere sakte med lunsj på kafe etc, mitt barns far hoppet i det med overnatting to timer etter barnet fikk vite at far hadde fått seg kjæreste.. Jeg kunne ikke engang si noe på det. :)

Jeg anbefaler deg å holde en dialog om dette med mor, gjør du det så vil det bli lettere for deg å komme med synspunkter når hun får seg ny kjæreste. Du får bare fortelle det og spørre om hun synes det er en grei måte å gjøre det på. Er hun uenig så kan hun ikke gjøre noe med det, men da har du ihvertfall snakket med henne om det, og hun vil forhåpentligvis gjøre det samme med deg når hun er i den situasjonen.

Lenke til kommentar

Fortalte henne akkurat om at jeg, sønn og nykjærest har møttes noen ganger på kafe. Tenker at jeg kanskje burde sagt i fra FØR jeg gjorde det, menmen.... Nå skal det være sagt at jeg aldri hadde introdusert han for henne hvis jeg ikke var 100% sikker på at dette var noe seriøst (vet jo aldri hva framtiden bringer). Og vi har ikke vært "kjærester" framfor han, så det blir egentlig som venner flest han treffer.

mor til barnet syntes, i motsetning til meg at jeg IKKE har tatt ting rolig... Lukter at hun kommer til å lage noe styr ang dette, spesielt siden hun enda gnager hull i hodet mitt om at det er dåelig gjort av meg og ikke gi henne 65/35 foreldreansvar, når vi har blitt enige om 50/50 for 5 mnd siden... Men hun ser sitt stikk til å få bostøtte og greier...

Lenke til kommentar

Fortalte henne akkurat om at jeg, sønn og nykjærest har møttes noen ganger på kafe. Tenker at jeg kanskje burde sagt i fra FØR jeg gjorde det, menmen.... Nå skal det være sagt at jeg aldri hadde introdusert han for henne hvis jeg ikke var 100% sikker på at dette var noe seriøst (vet jo aldri hva framtiden bringer). Og vi har ikke vært "kjærester" framfor han, så det blir egentlig som venner flest han treffer.

mor til barnet syntes, i motsetning til meg at jeg IKKE har tatt ting rolig... Lukter at hun kommer til å lage noe styr ang dette, spesielt siden hun enda gnager hull i hodet mitt om at det er dåelig gjort av meg og ikke gi henne 65/35 foreldreansvar, når vi har blitt enige om 50/50 for 5 mnd siden... Men hun ser sitt stikk til å få bostøtte og greier...

Hvis hun begynner med noe tull, så ber du om møte på familievernkontoret. Der får du da lagt frem saken din om hvordan dere har gått frem, og hun kan få høre fra fagfolk at du har gjort alt riktig. Ingen forventer at noen skal kunne spå fremtiden, det virker som du har gjort det helt etter boka her :)

Hvor gammelt er barnet? Etter tre-fire års alderen vet de fleste hva kjærester er, så det går fint ann å forklare litt.

Lenke til kommentar

Vi har egebtlig ikke vært sammen så veldig lenge, ett par mnd ca. Men en av grunnene til at jeg ville at de skulle hilse på hverandre såpass tidlig (over en kopp kaffe og en kuli), var for å få nykjæresten til å innse at jeg ikke bare er kjærest, men pappa også, at sønnen min er det aller viktigste for meg. Og det funket veldig greit:) hqn vet/skjønner ikke at vi faktisk er kjærester, siden vi aldri har gjort kjæresteting framfor han. Så det ble som å treffe andre venner:)

Det er nok enda lenge til at vi gjør større ting sammen(hytteturer, overnatting etc). Det får gå sakte og gradvis...

Lenke til kommentar

Par måneder er jo flott tid for å hilse på. Uansett så har ikke barn vondt av å skjønne at foreldrene har venner. Man kan introdusere en begynnende kjæreste som venn, og så fortelle etterhvert at "vi har blitt glade i hverandre så nå er vi kjærester".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...