Gå til innhold

Hvilke, om noen, av dødssyndene bryter du?


Gjest medlem-82119

  

68 stemmer

  1. 1. Hvilke av dødssyndene bryter du?

    • Hovmod
      32
    • Grådighet
      38
    • Begjær
      44
    • Misunnelse
      43
    • Fråtseri
      40
    • Vrede
      28
    • Latskap
      61
    • Ingen
      4
    • Vet ikke
      2
    • Vil ikke svare
      2


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

De syv dødssyndene http://no.wikipedia.org/wiki/De_syv_d%C3%B8dssynder

er av enkelte regnet som de alvorligste å bryte. Syntes derfor det kunne være interessant å reflektere over dette både for sin egen del og for å se om enkelte brytes mer/er vanligere å bryte enn andre.

 

Det er jo også en diskusjon om de stadig er like aktuelle/viktige, om noen burde vært strøket eller om noen flere burde vært lagt til.

 

Avstemmingen er ike laget for å dømme andre, og skal ikke kverulere på hva som skal til for å si at man har brudt dem. Skiller heller ikke på om man har brudt dem for lenge siden, eller om man bryter dem nå.

 

Er dette noe folk fortsatt tar hensyn til, og er dette fortsatt det verste man kan bryte?

 

Hva mener dere, hva bryter dere (om noe) og prøver dere å unngå å bryte dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg puler utenfor ekteskapet, har vert utro, drikker, sloss, banner, hører på dark metal, missbruker guds navn, har rivd opp to bibler, bannet i kirka, hatt sex på kirketomta, hater religion og LEVER LIVET!

 

- Er håvmodig

- Bejærer konen til naboen

- Tenker på meg selv før andre

- Er missundelig på naboen, som har DEN rypa

- Er den beste i verden til alt

- Spiser og drikker gjerne på andres regning

- Blir forbanna

- Gidder ikke gjøre mer enn jeg må

 

Jeg bryter dem alle med stil! Og der gjør dere troende også, dere har bare ikke baller nok til å innrømme det!

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke så veldig vanskelig å komme unna disse synedene heller da, be om tilgivelse og du får det...

 

Men 3 personer som ikke har følt begjær eller misunnelse, det har jeg vansklig for å tro, hvis vi da ikke bare snakker om synder som ikke er tilgitt.

Lenke til kommentar

Sikkert alle, merker flammene oppover ryggen. :p

Fra spøk til alvor så prøver jeg å unngå gjøre alt som står der, synd blir feil ord, jeg prøver bare være det beste menneske jeg kan være, trenger ikke noen gudommelig regler for det ;)

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på latsiden, men skal snu meg snart... :)

 

 

Alle disse punktene har vel alle i en eller annen grad vært innom vil jeg tro, men noen dødssynder er de definitivt ikke. Dette er kun høyst menneskelige følelser som kommer fratid til annen og har ikke noe med gudegitte synder å gjøre i det hele tatt... For en latterlig tanke..

 

For hvordan ville verden ha sett ut da om vi ikke fra tid til annen var litt av dette? Ville det ikke vært en temmelig menneskefri verden om vi ikke følte begjær fra tid til annen? Ville det ikke vært en temmelig stand still verden om vi ikke følte missunelse og ønsket oss noe bedre selv?

 

Disse dødssyndene blir like dumme som det rådet jesus ettersigende ga om å snu det andre kinnet til. Tanken er fin den, ikke mer vold i verden, men blir den etterlevet så vil det i praksis si at personer som Hitler, Stalin og lignende vil få fritt spillerom om verden hadde vært sånn, for da måtte vi andre bare finne oss i det og slik kan vi ikke leve, det skjønner nok alle, selv de som tror dette er en kjempeflott leve regel... Dette lar seg bare ikke gjennomføre, like lite som det er mulig å leve uten å bryte disse syv "dødssyndene" fra tid til annen....

 

Skal det bli fred i verden må vi nok til med langt snedigere planer enn dette....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste av oss bryter mange av dødssyndene både titt og ofte. Både grådighet og begjær er jo nokså naturlige saker - vi ønsker å tilfredsstille våre behov for materielle og immaterielle ting. Ikke noe galt i det.

 

Har forsåvidt aldri forstått hvordan menneskene før i tiden kunne komme opp med begjær som en dødssynd. De heldige som kommer til himmelen vil nok ikke finne mange menn vandrende omkring ;).

Endret av Ralith
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror de fleste av oss bryter mange av dødssyndene både titt og ofte. Både grådighet og begjær er jo nokså naturlige saker - vi ønsker å tilfredsstille våre behov for materielle og immaterielle ting. Ikke noe galt i det.

 

Har forsåvidt aldri forstått hvordan menneskene før i tiden kunne komme opp med begjær som en dødssynd. De heldige som kommer til himmelen vil nok ikke finne mange menn vandrende omkring ;).

 

Kanskje de som døde grunnet andres bægjærsoppnåelse fant på den pussige tanken om at "begjær" faktisk er mer til skade enn til nytte

Lenke til kommentar

Kanskje de som døde grunnet andres bægjærsoppnåelse fant på den pussige tanken om at "begjær" faktisk er mer til skade enn til nytte

 

Ikke en dum tanke ;). Dog er det et stort skritt mellom å begjære noe - og å utføre vold for å oppnå det. Dette gjelder også generell grådighet: Selv om jeg kunne tenkt meg å være innehaver av ulike luksusvarer er jeg ikke villig til å skade, drepe eller stjele for å anskaffe dem. Det kalles selvkontroll, og jeg er sikker på at det er mangelen på selvkontroll, og ikke begjæret i seg selv, som er en fysak.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke en dum tanke ;). Dog er det et stort skritt mellom å begjære noe - og å utføre vold for å oppnå det. Dette gjelder også generell grådighet: Selv om jeg kunne tenkt meg å være innehaver av ulike luksusvarer er jeg ikke villig til å skade, drepe eller stjele for å anskaffe dem. Det kalles selvkontroll, og jeg er sikker på at det er mangelen på selvkontroll, og ikke begjæret i seg selv, som er en fysak.

 

Nei, du har nok rett - det er mangel på selvkontroll som ofte er den virkelige synderen. Tror at det har noe med å gjøre at folk har en sterk fantasi om at verden KAN/SKAL levere det man øsker seg, og når det viser seg å ikke stemme, så kjører de på med enda mer makt og kontroll, fordi det er jo bare helt usannsynlig å tenke seg tanken at man faktisk ikke har rett til noen ting som helst - ikke engang sin egen kropp.

 

Det er min kropp, mine drømmer, mine tanker, mine barn, min bil, min kone, min plen, min postkasse min min min min min min .... ikke rart man blir helt gal

 

;)

Lenke til kommentar

Nei, du har nok rett - det er mangel på selvkontroll som ofte er den virkelige synderen. Tror at det har noe med å gjøre at folk har en sterk fantasi om at verden KAN/SKAL levere det man øsker seg, og når det viser seg å ikke stemme, så kjører de på med enda mer makt og kontroll, fordi det er jo bare helt usannsynlig å tenke seg tanken at man faktisk ikke har rett til noen ting som helst - ikke engang sin egen kropp.

 

Det er min kropp, mine drømmer, mine tanker, mine barn, min bil, min kone, min plen, min postkasse min min min min min min .... ikke rart man blir helt gal

 

;)

 

Jeg tror veldig mange i dagens samfunn har altfor høye forventninger til verden rundt dem, og plassen de har i verden. En tapt læredom er å sikte lavt og ta til takke med det man får. Nå blir man avlet opp til å tro at man er Guds gave til menneskeheten :).

Endret av Ralith
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De syv dødssyndene http://no.wikipedia....d%C3%B8dssynder

er av enkelte regnet som de alvorligste å bryte. ....

Ingen ting av det du ramser opp er en dødssynd dvs. synd som resulterer i åndelig død.

 

1 Joh 5:16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den. All urett er synd, men ikke all synd fører til død."

 

Det ligger i kortene at du må være åndelig levende for å kunne dø åndelig. De som ikke er gjort åndelig levende (oppreist) av Jesus Kristus, kan ikke dø åndelig, da de fra før er åndelig døde.

 

Så dette med dødssynd er et tema for åndelig levende kristne, ikke for hele verden som er åndelig død.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ingen ting av det du ramser opp er en dødssynd dvs. synd som resulterer i åndelig død.

 

1 Joh 5:16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den. All urett er synd, men ikke all synd fører til død."

 

Det ligger i kortene at du må være åndelig levende for å kunne dø åndelig. De som ikke er gjort åndelig levende (oppreist) av Jesus Kristus, kan ikke dø åndelig, da de fra før er åndelig døde.

 

Så dette med dødssynd er et tema for åndelig levende kristne, ikke for hele verden som er åndelig død.

Skal det stå noe i 1 Joh 5:16 om åndelig død? eller står det et annet sted jeg ikke vet om?

Lenke til kommentar

Skal det stå noe i 1 Joh 5:16 om åndelig død? eller står det et annet sted jeg ikke vet om?

 

I 1 Joh 5:16 nevnes "synd som fører til død" to ganger, det som menes er åndelig død ikke fysisk død.

 

Et annet sted som belyser dette er Ef 2:1-5 "Dere var en gang døde på grunn av misgjerningene og syndene deres. ..... Men Gud er rik på barmhjertighet. Fordi han elsket oss med så stor en kjærlighet, gjorde han oss levende med Kristus, vi som var døde på grunn av våre misgjerninger."

 

Her ser du at kristne pga. synd var døde (som resten av verden), men er blitt gjort levende av Gud.

 

Ser du sammenhengen ?

 

Det er derfor Jesus Kristus sier "Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø." (Joh 11:25)

 

De kristne har "gått over fra døden til livet" (Joh 5:24)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...