Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sigarettuttak, 2 ledere?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei, tengte jeg skulle dra en kabel fra foran i bilen og bak i bagasjerommet slik at jeg kan koble til 12v sigarettuttak utstyr der også, men lurer, det er bare to ledere jeg trenger? eller er det noe mer jeg må tenke på.

Hvor får jeg forresten kjøpt endestrykkende til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kople til sigarettenneren foran, skal du dimensjonere ledningen etter den sikringen som mater denne kursen - ikke stømforbruket du tror du skal bruke. En sikring er der for å beskytte ledningen. Sjekk størrelsen på denne sikringen, så velger du ledningstørrelse etter dette:

10A = 1,5mm

15A = 2,5mm2

20A = 4mm2

I min Focus er sigarettenneren sikret med 20A, så jeg ville valgt en 4mm2 ledning. Biltema har slike ledninger rimelige - velg rød farge for + og velg sort for den stumpen du fester godt i karosseriet i nærheten av det nye uttaket.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vel også hive på ny, mindre sikring der du kobler på den nye kabelen?

Ja, det går fint, hadde det også bare vært en kort ledning - kunne man også gått ned på kravet til tverrsnitt. For å slippe at begge sikringen går samtidig, ved feil i den siste stumpen, burde man ha minst 2 sikringsstørrelser mellom de to sikringene - så kalt selektivitet. Er sikringen nærmest batteriet for eksempel 20A, burde man ikke ha høyere enn 10A på den neste.

Lenke til kommentar

Gjør det helt enkelt, bruk kabelsko eller lodd en lampett ledning fast på sigarett tenneren forran og trekk ledningen dit du ønsker det.

Du trenger ikke sikring da denne kursen allerede er sikret fra før.

Er ikke vanskeligere enn dette. Lampett ledning holder lenge til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Om det er bare småtteri du skal bruke uttaket til så kjøp egnet ledning på biltema/Clasohlson (under 100kr for 10M). Husk at ledningen må tåle mer enn sikringen, ellers risikerer du svidd gummi den dagen kursen blir overbelastet.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Begrunn hvorfor du mener dette er et dårlig råd.

Hva mener du kan gå galt ved å gjøre dette?

Det er usikkert hvor stor sikringen er - den kan være 20A - og en 0,75mm2 lampettledning er ikke beregnet for å tåle dette. I tillegg bør en plussledning i en bil være rød. En smeltesikring kan i tillegg lett tåle 1,5 ganger merkestrøm over ganske lang tid. Hva som kan gå galt? Hva tror du?

Jeg er både elektrikker og elektroingeniør - nå vil jeg gjerne høre din begrunnelse for at det er greit å bruke lampettledning på en kurs i en bil som du ikke har anelse om hvordan er sikret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer an på hva du skal koble til.

Er ikke annet en type kamera, mobilader, eller slike ting.

Her ser du hvilket forbruk som gjelder. Tenk også lengde på lednings trekket.

Men ja, ønsker han å benytte større ting som trekker noen ampere kan han gå for 1.5 kv.mm eller 2.5 kv.mm hvis han ønsker og overdrive fullstendig.

Åpner du dashbordet vil du nok finne en 0.75 kv.mm kabel til sigarett tenneren han skal koble seg til.

0,75 mm kabel vil fint tåle et trekk på 9 amp, dog tviler jeg på at sigarett tenner uttaket han kjøper tåler mer enn 6 amp.

10A = 1,5mm

15A = 2,5mm2

20A = 4mm2

I min Focus er sigarettenneren sikret med 20A, så jeg ville valgt en 4mm2 ledning.

Oppfordrer deg til å se på ledningene som ligger originalt i bilen din. 4 kv.mm kabel er sjelden vare, og det er en grunn til det.

Hei, tengte jeg skulle dra en kabel fra foran i bilen og bak i bagasjerommet slik at jeg kan koble til 12v sigarettuttak utstyr der også, men lurer, det er bare to ledere jeg trenger? eller er det noe mer jeg må tenke på.

Hvor får jeg forresten kjøpt endestrykkende til dette?

Føler du at trådstarter lettest vil få en god kobling ved å koble sammen en 0,75 kv.mm kabel med en 4 kv.mm kabel, eller to kabler som er tilnærmet like tykke?

Jeg er både elektrikker og elektroingeniør - nå vil jeg gjerne høre din begrunnelse for at det er greit å bruke lampettledning på en kurs i en bil som du ikke har anelse om hvordan er sikret.

Ingeniør er ikke en beskyttet tittel, og hvem som helst kan benytte seg av denne - Fantastisk argument!

Elektriker? Høres ikke ut som du har mye praktisk erfaring.

Er selv lei av å rydde opp i elektriske anlegg hvor teoretikere og selvutnevnte verdens mestere mener de har gjort en fantastisk jobb.

I dette tilfellet vil det holde med 0,75 kv.mm kabel, men ja, 1,5 kv.mm er foretrukket hvis det skal kobles på kjølebagger med mer.

Dog er nok det store svake leddet her sigarett tenner uttaket han kjøper.

Lenke til kommentar

Her ser du hvilket forbruk som gjelder. Tenk også lengde på lednings trekket.

Men ja, ønsker han å benytte større ting som trekker noen ampere kan han gå for 1.5 kv.mm eller 2.5 kv.mm hvis han ønsker og overdrive fullstendig.

Åpner du dashbordet vil du nok finne en 0.75 kv.mm kabel til sigarett tenneren han skal koble seg til.

0,75 mm kabel vil fint tåle et trekk på 9 amp, dog tviler jeg på at sigarett tenner uttaket han kjøper tåler mer enn 6 amp.

Oppfordrer deg til å se på ledningene som ligger originalt i bilen din. 4 kv.mm kabel er sjelden vare, og det er en grunn til det.

Føler du at trådstarter lettest vil få en god kobling ved å koble sammen en 0,75 kv.mm kabel med en 4 kv.mm kabel, eller to kabler som er tilnærmet like tykke?

Ingeniør er ikke en beskyttet tittel, og hvem som helst kan benytte seg av denne - Fantastisk argument!

Elektriker? Høres ikke ut som du har mye praktisk erfaring.

Er selv lei av å rydde opp i elektriske anlegg hvor teoretikere og selvutnevnte verdens mestere mener de har gjort en fantastisk jobb.

I dette tilfellet vil det holde med 0,75 kv.mm kabel, men ja, 1,5 kv.mm er foretrukket hvis det skal kobles på kjølebagger med mer.

Dog er nok det store svake leddet her sigarett tenner uttaket han kjøper.

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal svare på dette - jeg gikk 2 årig elektrolinje på yrkeskolen fra 1980, tok L-sertifikat i 1985 og jobbet noen år som elektrikker - så gikk jeg ingeniørskole og tok både elkraft og teleteknikk eksamen. Etter det har jeg jobbet som rådgivende ingeniør - blir vel nærmere 25 år.

Får bare avslutte med at slike som meg får være glade for at du finnes og rydder opp etter opp slike som oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Får bare avslutte med at slike som meg får være glade for at du finnes og rydder opp etter opp slike som oss.

Nå har jeg neppe vært borte i noen av dine installasjoner, og det var heller ikke tiltenkt slik du tolket den. Ville bare ha dette avklart.

Har selv mangeårig utdannelse og arbeids erfaring fra installasjon og elkraft, i tillegg har jeg holdt på mye med svakstrøm på hobby basis. Det er i denne forbindelse jeg er lei av å rydde opp i andre sitt rot.

Hvis det i dette tilfellet skulle vært montert flere strømuttak hvor det er planlagt brukt strømkrevende utstyr, hadde jeg vært enig med deg, dog skulle han da ha koblet seg til batteriet og ikke under dashbordet, samt benyttet egnet sikring.

Men tenker man praktisk, og ser på hvilket type utstyr som normalt blir koblet til ser jeg ingen problemer med 0,75 kv.mm kabel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kabelen skal være dimensjonert etter sikringstørrelsen, i en bil med 12V anlegg er en last på 100W langt over grensen for hva en lampettledning (0,75q) har godt av.

Legg opp minst samme størrelse (men helst større på grunn av spenningsfallet i små tverrsnitt i 12V anlegg) som den som er på sigarettenneren, men det letteste er ofte å legge en egen separat fra batteriet (det kommer selvsagt an på hvor kronglete det er bak dashbordet og hvor sigarettenneren er plassert).

Men det er jo ikke så farlig hva du gjør, det verste som kan skje er jo at det tar fyr og bilen brenner opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...