Gå til innhold

[Løst] av og på knapp for strømforsyning

Anbefalte innlegg

Det er da laderen som styrer strøm og spenning til batteriene. PSUen vet ingenting om hva du kobler til av batterier, PSU ser bare laderen.

Effekten som trekkes er det altså laderen som bestemmer. Strøm inn til laderen er ikke det samme som strøm ut til batteriet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da laderen som styrer strøm og spenning til batteriene. PSUen vet ingenting om hva du kobler til av batterier, PSU ser bare laderen.

Effekten som trekkes er det altså laderen som bestemmer. Strøm inn til laderen er ikke det samme som strøm ut til batteriet.

Så vis jeg skjønt dette riktig så ser psu bare 12volten og ampern som ladderen trekker, den ser ikke hva som ladderen lader av volt til batteriene, så den psu er blind egentlig på hva av volt som lades, selv om det er 2, 3, 4 cell osv, så med andre ord så skal jg gange amp på ladderen med 12volt som psu gir ut for og finne ut hva som trekkes av watt av psu.Også er psu på 12volt og er på 19amp og det vil si at den psu har 228 watt og levere til ladderen?

Beklager så mye spm altså, er bare føre var en etter snar he he.

Lenke til kommentar

Litt forvirring her.

Du skal gange amp på laderen med spenninga du lader med for å finne hvor mange watt du trekker av PSU-en.

Hvis du f.eks. lader et 2s-batteri (7,4V) på 5A så vil det trekke 5A fra laderen og laderen vil trekke ca. 3A fra PSU. (7,4V * 5A = 37W)

Hvis du f.eks. lader et 10s-batteri (37V) på 5A så vil det trekke 5A fra laderen og laderen vil trekke ca. 15A fra PSU. (37V * 5A = 185W)

Laderen "ser" 37V og 5A som er 185W

PSU "ser" 12V og 15,41A som er 185W

(Med forbehold om at jeg ikke har tatt med virkningsgrad!)

Lenke til kommentar

Det er watt som teller. Watt er volt * amp. Øker du spenniga så går ampen ned. Senker du spenninga så går ampen opp. Grunnleggende elektro. (P=U*I).

Du må ikke blande amp på laderen og strømforsyninga. Du må gå via effekt. (watt). Ganger du ampen laderen gir til batteriet med spenninga PSU-en gir til laderen så får du et tall som ikke stemmer med noe som helst!

Edit: For å illustrere: PSU-en trekker strøm fra vegguttaket (230V). Men tror du den trekker 5A fra veggen når du lader batteriet med 5A? Hadde den gjort det hadde den brukt 1150 watt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da begynner jg på nytt, min psu er 12volt og ut og kan levere 19amp på denne kannalen, så vis jeg tar 19A x 12V=228 watt, så der betyr att vis jg vil så kan jg lade 30.8A x 7.4V= 228 watt men da belaster jeg psu maks noe som ikke er lurt men mulighet er der ?

Har enda ett spm om jeg har riktig på det jeg har skrevet over her, om du gidder og svare da :)

Lenke til kommentar

Supert :) på min psu så står det att 5v&12v ikke skal overstige 268 watt, vil det si att disse er på samme kannal, men siden jeg bare bruker 12v så har denne 12volten all 268 watten for seg selv? Vis det er tilfelle så vil jg kunne lade mer amp?

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bruker av 5V så kan du ta alt til 12V ja. Men i tillegg må du se på maks strømtrekk på 12V. Du må ikke overskride den laveste.

Edit: Hvis du kan ha maks 19A på +12V så betyr det at selv om du kun bruker 12V så kan du ikke bruke mer enn 12*19=228 watt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke bruker av 5V så kan du ta alt til 12V ja. Men i tillegg må du se på maks strømtrekk på 12V. Du må ikke overskride den laveste.

Edit: Hvis du kan ha maks 19A på +12V så betyr det at selv om du kun bruker 12V så kan du ikke bruke mer enn 12*19=228 watt.

Jeg var på riktig spor he he,men nå har jeg mulighet til og koble flere ladere på denne psu min og likevel ikke max laste den, tenker og bruke 4 stk ladere på denne psu, hver lader skal stilles inn på 5amper gange 4 batterier så regnestykke blir noe som 7.4v x 4 batterier =29.6 volt x 5 amper =148 watt.

Lenke til kommentar

Definisjonen din er litt feil, men resultatet stemmer. Du får egentlig ikke 29,6 volt.

Du bare tar effekten på hver lader separat og legger de i sammen. Lader du fire like batterier på 5A hver så blir det som du skriver. 7,4V x 5A x 4 = 148W.

Men for å gjøre det hele litt mer komplisert så lader ikke laderen konstant på 3,7V pér celle. Spenninga går helt opp til 4,2V. 3,7 er gjennomsnittsspenninga. Så for å være 100% sikker på at du ikke overbelaster så bør du bruke 4,2V/celle som utgangspunkt.

Dvs. 4stk. 2S-batterier på 5A hver gir totalt effektforbruk på 8,4V * 5A *4stk = 168 watt.

Edit: Husker ikke 100% ved hvilken spenning laderene begynner å redusere strømmen men bruker du 4,2V/celle så er du 100% sikker.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Definisjonen din er litt feil, men resultatet stemmer. Du får egentlig ikke 29,6 volt.

Du bare tar effekten på hver lader separat og legger de i sammen. Lader du fire like batterier på 5A hver så blir det som du skriver. 7,4V x 5A x 4 = 148W.

Men for å gjøre det hele litt mer komplisert så lader ikke laderen konstant på 3,7V pér celle. Spenninga går helt opp til 4,2V. 3,7 er gjennomsnittsspenninga. Så for å være 100% sikker på at du ikke overbelaster så bør du bruke 4,2V/celle som utgangspunkt.

Dvs. 4stk. 2S-batterier på 5A hver gir totalt effektforbruk på 8,4V * 5A *4stk = 168 watt.

Edit: Husker ikke 100% ved hvilken spenning laderene begynner å redusere strømmen men bruker du 4,2V/celle så er du 100% sikker.

Litt trøtt jeg nå he he,volten starter på 29.6 volt på 4 batterier,men slutt volten på disse 4 er jo 33.6 volt, så for og være på 110% sikker så bruker jeg 8.4 volt pr batteri som utgangspunkt uansett for er vel sluttsummen på teller.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Men for å være 100% korrekt så har du egentlig aldri 29,6 eller 33,6 volt. Det er bare et definisjonsspørsmål men det kan føre til forvirring hvis du senere begynner å lade andre batterier.

Men å regne med 8,4V pér batteri (2S) er lurt.

Og hvis du er trøtt så fungerer hjernen ganske dårlig også. :p merker det selv nå.

Litt off-topic: Du kan bruke samme formlene for å regne ut effekten på bilen/flyet/båten/whatever du driver med batteriene hvis du har fått oppgitt strømmen ESC-en kan levere. I mitt tilfelle har jeg en bil med en 80A ESC. Den kjører på 2 stk. 2S-batterier (14,8V). Det vil da si ca. 1184 watt. Med en virkningsgrad på ca. 85% blir det ca. 1006 watt, eller ca. 1,35HK.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Men for å være 100% korrekt så har du egentlig aldri 29,6 eller 33,6 volt. Det er bare et definisjonsspørsmål men det kan føre til forvirring hvis du senere begynner å lade andre batterier.

Men å regne med 8,4V pér batteri (2S) er lurt.

Og hvis du er trøtt så fungerer hjernen ganske dårlig også. :p merker det selv nå.

Litt off-topic: Du kan bruke samme formlene for å regne ut effekten på bilen/flyet/båten/whatever du driver med batteriene hvis du har fått oppgitt strømmen ESC-en kan levere. I mitt tilfelle har jeg en bil med en 80A ESC. Den kjører på 2 stk. 2S-batterier (14,8V). Det vil da si ca. 1184 watt. Med en virkningsgrad på ca. 85% blir det ca. 1006 watt, eller ca. 1,35HK.

Jeg regna bare hva di 4 batteriene trekker av watt, selvfølgelig blir volten annerledes hvis jeg skal feks lade 4cell batterie, men jeg kjører radiostyrt 2wd buggy og under løp så kjører man bare 2cell.

Skal legge meg men jeg skal komme tilbake i morgenbang esc, hk osv.snakkes

Lenke til kommentar

Tenkte og prøve og koble 2stk psu sammen,noe spesielt jeg må gjøre eller tanke på hvordan jeg skal utføre dette? Grunn til att jeg har lyst på mer watt er pga jeg har mange ladere som kjøres sammen og jeg har ikke lyst og torturerer den ene psu ved og nesten kjøre full load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...