Gå til innhold

Hvordan investere best?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

For å få frem problemstillingen min er det kanskje enklest å introdusere meg selv først. Jeg er en 19år gammel gutt med store ambisjoner for fremtiden. Forhåpentligvis blir jeg innkalt til - og gjennomfører tilfredstillende - FOS og blir fra August av elev ved hærens befalskole. Etter endt utdannelse sikter jeg mot bachlor, her er jeg fremdeles litt usikker. Er realist så har mulighet til å bli ingeniør, men interesse har nylig rettet meg mer mot jus eller økonomi.

Nå når feriepengene utbetales i Juni har jeg en oppspart "formue" på 70.000,- Om jeg kommer inn på befalskole har jeg utbetalt minst 6630,- i måneden og ingen faste utgifter. Påfølgende år, - pliktåret - er lønnen på like under 300tusen og ingen faste utgifter. Kost og losji dekkes av forsvaret der du tjenestegjør (Dette er det jeg har blitt forklart og fortalt, rett meg om jeg tar feil).

Tanken/planen/idéen er som følger. Starte AS nå i juni med mine 70.000,-. Investere i div. fond/aksjer etc. (Satser på hjelp fra banken her). Spare det meste jeg har utbetalt under befalskolen, planlagt 50.000,- som settes inn sammen med de 70 og vokser over det neste året. Om jeg har rett ang. pliktåret forventer jeg å kunne klare å spare opp mot 250.000,- dette året. (Merk at jeg drikker ikke, snuser ikke, røyker ikke, hovedutgiften min er mat).

Forhåpentligvis - med mindre fond/akjser etc. tapes i verdi - har de 120.000 vokst. For å være litt mer "realistisk" legger jeg ikke til noe her.

Isåfall har jeg om to år 370.000,- i firmaet mitt. Dette er forhåpentligvis nok til å overbevise banken om å gi firmaet mitt lån til å kjøpe eiendom (leilighet) med formål om utleie. Nå er jeg komt hjem fra befalskole og begynner på skole. Idéen er å kunne leie ut leiligheten, ved siden av stipend, jobb og skole, sparing fortsetter, investering i aksjer/fond etc. fortsetter, og forhåpentligvis har jeg en god sum penger etter de 3 årene på skole, gode nok til å kunne starte den bedriften jeg drømmer om å starte.

Spørsmålet mitt er egentlig hva slags endringer jeg bør gjøre i planen? Er dette realistisk eller helt på villspor? Hvordan børr jeg investere pengene mine i starten? Børr jeg starte AS nå eller vente?

Jeg er fullstendig amatør, og håper på konstruktiv slakt før totalslakt. Vær grei nå, å si hva dere mener. Har du faglig eller relevant bakgrunn hadde jeg elsket å høre hvorvidt denne "planen" lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må jeg spørre: er det noen grunn til at du vurderer å opprette et aksjeselskap? Personlig ville jeg ventet med dette til du har en større forvaltningskapital og evt. kostnader, da slipper du litt papirer. Du får et par skattemessige fordeler av å være AS (kun 0.83% reell skatt på utbytte til AS, altså utsatt beskatning av utbytte), men usikker på hvor mye det har å si for så små pengesummer.

Av det faglige jeg kan si er at det er intet dumt med denne planen din, langsiktig sparing og investering i aksjer og eiendom viser seg ofte å være lønnsomt. Du tar på deg en større risiko, men det virker som om du har planer om forsvaret en stund, altså har du ikke behov for pengene med en gang. Jeg ville likevel hatt en del av formuen likvid og risikofri, f.eks. høyrentekonto.

Når det kommer til investeringen ville jeg, som du sier, tatt råd fra noen med peiling. Banken kan være et fint sted, men pass på å lese kostnadsstrukturer og risikoprofil på de fondene du får anbefalt. Videre er det viktig å spre investeringen sin, altså å investere i flere selskaper/assets. Ved å gjøre dette kvitter du deg ved en hel del risiko du ville fått dersom du bare investerte i en eller to aksjer. Jeg vil derfor anbefale fond (gjerne passivt forvaltet, fordi dette vanligvis gir lave forvaltningskostnader), men det er viktig å huske at fondene har en del gebyrer. På den andre siden vil aksjekjøp også ha kurtasje.

I det hele virker denne planen egentlig ganske gjennomtenkt. Husk at ting imidlertid kan endre seg over noen år, og at det derfor er viktig å ha penger i likvide aktiva.

EDIT: La til en presisering for AS-beskatning

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Først må jeg spørre: er det noen grunn til at du vurderer å opprette et aksjeselskap? Personlig ville jeg ventet med dette til du har en større forvaltningskapital og evt. kostnader, da slipper du litt papirer. Du får et par skattemessige fordeler av å være AS (kun 0.83% reell skatt på utbytte til AS, altså utsatt beskatning av utbytte), men usikker på hvor mye det har å si for så små pengesummer.

Av det faglige jeg kan si er at det er intet dumt med denne planen din, langsiktig sparing og investering i aksjer og eiendom viser seg ofte å være lønnsomt. Du tar på deg en større risiko, men det virker som om du har planer om forsvaret en stund, altså har du ikke behov for pengene med en gang. Jeg ville likevel hatt en del av formuen likvid og risikofri, f.eks. høyrentekonto.

Når det kommer til investeringen ville jeg, som du sier, tatt råd fra noen med peiling. Banken kan være et fint sted, men pass på å lese kostnadsstrukturer og risikoprofil på de fondene du får anbefalt. Videre er det viktig å spre investeringen sin, altså å investere i flere selskaper/assets. Ved å gjøre dette kvitter du deg ved en hel del risiko du ville fått dersom du bare investerte i en eller to aksjer. Jeg vil derfor anbefale fond (gjerne passivt forvaltet, fordi dette vanligvis gir lave forvaltningskostnader), men det er viktig å huske at fondene har en del gebyrer. På den andre siden vil aksjekjøp også ha kurtasje.

I det hele virker denne planen egentlig ganske gjennomtenkt. Husk at ting imidlertid kan endre seg over noen år, og at det derfor er viktig å ha penger i likvide aktiva.

EDIT: La til en presisering for AS-beskatning

Tusen hjertelig takk for utfyllende og godt skrevet svar. Setter stor pris på det!

Først må jeg spørre: er det noen grunn til at du vurderer å opprette et aksjeselskap?

Dette er det forsåvidt flere grunner til. Uten at jeg har satt meg helt inn i de faktiske forskjellene, så vet jeg at det er skattefordeler i forhold til enkeltmannsforetak. Men dette er vell en mindre side av saken. Hovedgrunnen er at jeg vil kvitte meg med muligheten til å ta ut disse pengene om jeg plutselig skulle få lyst på noe. Som jeg forstår det kan du ta inn og ut penger nærmest som du vil i ett enkeltmannsforetak, noe du derimot ikke kan i ett AS. Gjerne rett meg om jeg tar feil her!

Ellers tar jeg til meg alt du skriver her. Grunnen til at jeg valgte å lage en post på ett diskusjons-forum før jeg i det hele tatt har vært i banken er fordi her er det enklere å få skapt en diskusjon blant flere, og enklere å treffe folk som kanskje har erfaring og relevant bakgrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...