Gå til innhold

R.I.P. Dominique Venner: Ofret seg i protest mot ødeleggelsen av Europa

Anbefalte innlegg

3415232_3_3a07_dominique-venner-figure-de-l-extreme-droite_0eee643bf19fd7f3b16dd682f7b5d8d0.jpg

En trist nyhet fra Frankrike, men samtidig veldig sterkt og ærefullt.

Det ble igår meldt at Dominique Venner, den franske 78 år gamle historikeren, forfatteren og Europa-nasjonalisten, hadde tatt livet sitt ved å skyte seg selv i full offentlighet inne i Notre Dame katedralen i Paris.

Motivet er blitt forklart av Dominique Venner selv i det følgende avskjedsbrevet. Brevet var opprinnelig forfattet på fransk, men er blitt oversatt til engelsk av bl.a. det intellektuelle høyreradikale nettmagasinet Counter-Currents.com, som også har publisert engelskspråklige versjoner av en rekke essayer og artikler av Venner tidligere. Jeg utgikk fra denne versjonen når jeg oversatte Venner's forklaring til norsk.

Mine grunner for en frivillig død

Jeg er sterk i både kropp og sinn, og jeg er fylt av kjærlighet til min kone og mine barn. Jeg elsker livet og forventer ingenting hinsides det, om ikke videreføringen av mitt folk og mitt sinn. Imidlertid, nå da jeg i mitt livs skumringstid konfronteres med den store trusselen mot mitt franske og europeiske hjemland, føler jeg en plikt til å handle mens jeg fortsatt har den nødvendige styrken. Jeg tror det er nødvendig at jeg ofrer mitt liv for å bryte den sløvheten som forpester oss. Jeg gir avkall på det livet jeg fortsatt har i den hensikt å protestere og grunnlegge. Jeg valgte et høyst symbolsk sted, Notre Dame katedralen i Paris, som jeg respekterer og beundrer. Det var bygget av våre forfedres geni på et urgammelt kultsted som minner oss om vår uminnelige opprinnelse.

Mens mange menn er slaver til sine liv, så legemliggjør min gest en viljens etikk. Jeg overgir meg selv til døden for å gjenoppvekke en slumrende bevissthet. Jeg gjør opprør mot skjebnen. Jeg protesterer mot sjelelige gifter og grenseoverskridende individers begjær om å ødelegge vår identitets forankring, inkludert familien, det intime grunnlaget for vår eldgamle sivilisasjon. Mens jeg forsvarer alle folkeslagenes identitet i deres fedreland, så protesterer jeg også mot den forbrytelsen som er utskiftningen av vårt folk.

Den dominante diskursen kan ikke gi slipp på sine giftige tvetydigheter, og europeerne må bære konsekvensene. Vi mangler en identitetsfremmende religion som kan jorde oss, men vi deler et felles minne som går helt tilbake til Homer's tid, en kilde til alle de verdiene som vår fremtidige gjenfødelse skal tuftes på, bare vi bryter med det ubegrensedes metafysikk, den skadelige kilden til alle moderne eksesser.

Jeg beklager på forhånd til alle som vil lide på grunn av min død, først og fremst til min kone, mine barn og mine barnebarn, og til mine venner og tilhengere. Men i det øyeblikket som smerten og sjokket letter, har jeg ingen tvil om at de vil forstå denne aktens mening, og overkomme deres sorg med stolthet. Jeg håper at de sammen vil holde ut. I mine siste skriverier kommer de til å finne antydninger og forklaringer av mine handlinger.

venner.jpg

http://www.ndf.fr/po...fb_source=pubv1

http://www.counter-c...oluntary-death/

Herr Venner skal også ha lagt et brev på alteret i Notre Dame før han begikk selvmordet. Det virker ikke som om innholdet i dette brevet har kommet ut ennå.

Dominique Venner har kjempet hele sitt liv for de franske og europeiske folk, og for skjebnen til vår høykultur. Han var en stolt europeer til siste åndedrag, til og med hans død var viet Europa. Vi nasjonalister og Europa-forkjempere bøyer våre hoder for hans bortgang. Han var en av de beste blant oss, en intelligent, modig og edel karakter, noe av det nærmeste vi kommer en sann åndens aristokrat i vårt moderne samfunn. Om det finnes noe slikt som Valhall, så er hand der nå. Måtte mange av oss følge ham dit.

Som Marine le Pen, partileder i Frankrikes Nasjonal Front, skrev på Twitter kort etter hans bortgang:

"Vår respekt går til Dominique Venner, hvis siste handling - høyst politisk - forsøkte å vekke det franske folk."

Denne saken er omtalt av mange etablerte nyhetsformidlere, men deres omtale av saken er ofte svært ignorant, så jeg velger å ikke lenke til noen av dem i denne tråden. De som er interessert i å sjekke det ut, kan enkelt finne det ved å google "Dominique Venner". Saken er også omtalt i enkelte grener av norsk massemedia.

Dominique Venner, hvil i fred. Måtte du en dag få den respekten du fortjener av Europas etablissement, når renessansen endelig er fullbyrdet. De av oss som ennå ikke har gitt opp håpet om et nytt Europa, vil føre din arv, din ånd og ditt budskap videre. Vi skal gjøre alt som står i vår makt for at din kamp og dine ofre ikke skal ha vært forgjeves. Striden er ikke over før den siste stolte europeer av nobel byrd har trukket sitt siste pust.

Venner.jpg

Dominique Venner: 16 april 1935 - 21 mai 2013

Noen artikler av herr Venner:

Europe and Europeanness

Europe in dormition

Love nature, love life

The warrior and the city

Secret aristocracies

The metaphysics of memory

Forlaget Arktos vil snart publisere den første komplette Venner-boken som er blitt oversatt til engelsk noensinne. Folkeopplysningen fortsetter, og Venner vil etter døden huskes av flere enn da han levde.

Endret av Wyrd
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tirsdag ble en artikkel publisert på Venners egen hjemmeside hvor han gikk til angrep på den nye ekteskapsloven som nylig ble vedtatt i Frankrike. Loven, som åpner for ekteskap og adopsjon for likekjønnede par, er ifølge Venner en trussel mot fransk og europeisk identitet. I artikkelen skriver Venner at det trengs «nye, spektakulære, symbolske handlinger» for å «vekke» Frankrike.

Alt i alt, good riddance. Vi trenger ikke slike folk på denne kloden

Nok et intelligent utsagn fra "toleransens" disipler, hva? Det er slike tanker som det der som fører til nye Gulagsleirer og massemord av politiske motstandere. Gå og se deg selv i speilet.

Endret av Wyrd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nok et intelligent utsagn fra "toleransens" disipler, hva? Det er slike tanker som det der som fører til nye Gulagsleirer og massemord av politiske motstandere. Gå og se deg selv i speilet.

Hmm, mannen som vil med loven i hånd vil nekte noen å gjøre noe fordi det truer "samfunnet" og "identiteten" er altså da ikke den samme tankerekken som gjør at man ender opp med Gulagsleirer og massemord?

Men å ikke være spesiellt trist over at en homohatende nasjonalist skyter seg selv fordi debatten ikke går riktig vei, det passer inn i totalitær tankegang. Javel.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hmm, mannen som vil med loven i hånd vil nekte noen å gjøre noe fordi det truer "samfunnet" og "identiteten" er altså da ikke den samme tankerekken som gjør at man ender opp med Gulagsleirer og massemord?

Men å ikke være spesiellt trist over at en homohatende nasjonalist skyter seg selv fordi debatten ikke går riktig vei, det passer inn i totalitær tankegang. Javel.

En ting er å ikke være "spesielt trist" fordi en person som for det meste er totalt ukjent for en har tatt livet sitt, en annen ting er å skrive setninger slik som "good riddance" bare av den grunn at man er uenig med noen av denne personens politiske holdninger. Dette slår egentlig bare tilbake på en selv, da det viser ens totale mangel på den minste respekt, og ens pøbelaktige karakter. Hvem er det egentlig som er hatefull her, Venner eller slike folk som Jason? Uansett hva man mener om Venners politiske ståsted, så finnes det absolutt ingenting å utsette på hans karakter og hederlige adferd gjennom livet. Han har kjempet for noe han tror på, og mannen var villig til å ofre sitt eget liv for det. Han endte sitt eget liv, og bare sitt eget. Uavhengig av politiske meninger, så har denne mannen en verdighet som slike hatere som Jason aldri vil komme i nærheten av.

edit: Tastefeil

Endret av Wyrd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En svært idealistisk handling av Dominique Venner - et opprør mot den moderne verden får man si, pepperen han får for motivet for sin handling av folkeforræderne i Europa er det beste skussmålet av hans karakter han kunne ha fått.

Jeg er uenig med deg i din kritikk av de som spotter ham Wyrd - de avslører jo kun det alle med en viss intelligens har visst lenge - at "toleranse" er noe vås - om Jens Stoltenberg, Siv Jensen, Erna Solberg osv. falt død over imorgen hadde ikke jeg akkurat uttrykt noen sorg heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tirsdag ble en artikkel publisert på Venners egen hjemmeside hvor han gikk til angrep på den nye ekteskapsloven som nylig ble vedtatt i Frankrike. Loven, som åpner for ekteskap og adopsjon for likekjønnede par, er ifølge Venner en trussel mot fransk og europeisk identitet. I artikkelen skriver Venner at det trengs «nye, spektakulære, symbolske handlinger» for å «vekke» Frankrike.

Alt i alt, good riddance. Vi trenger ikke slike folk på denne kloden

Kult for et barn å gå inn på pappa & pappa sitt rom midt i økten pga han ikke fikk sove, ser for meg samtalen med beste kompisen på skolen..

Greit at man er homofil eller lesbisk ikke noe problem for meg, men ikke tving meg til å se på det som noe naturlig..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt skal du få lov til å mene det, men det gjør det like fullt ikke til noen sannhet.

Ikke noe sannhet for deg.

Som sagt du kan ikke tvinge noen til å tro noe, jeg respekterer de som vil inngå et partnerskap med en av samme kjønn men jeg respekterer ikke at de prøver påtvinge seg selv inn i kirken som eks..

Lenke til kommentar

En svært idealistisk handling av Dominique Venner - et opprør mot den moderne verden får man si, pepperen han får for motivet for sin handling av folkeforræderne i Europa er det beste skussmålet av hans karakter han kunne ha fått.

Amen.

Jeg er uenig med deg i din kritikk av de som spotter ham Wyrd - de avslører jo kun det alle med en viss intelligens har visst lenge - at "toleranse" er noe vås - om Jens Stoltenberg, Siv Jensen, Erna Solberg osv. falt død over imorgen hadde ikke jeg akkurat uttrykt noen sorg heller.

Joda, enig i det. Jeg hadde heller ikke forventet noe annet fra enkelte medlemmer på dette forumet. Det endrer dog ikke på at jeg er sterkt uenig i den skamløse hånen disse personene fremviser.

Hvor idealistisk det var er vanskelig å vite. Venner hadde en dødelig og smertefull sykdom (jeg vet ikke hvilken), han ville lide og dø i alle fall. På denne måten fikk han gitt døden "mening", men hvor viktig det var i forhold til å slippe smerten visste han bare selv.

Ja, det er godt mulig at han var sjuk. Det er dog merkelig at du nevner dette som om det ville endret noenting, men det er ikke så relevant slik jeg ser det. Enten han var sjuk eller frisk, så hadde han levd et langt liv og utrettet det han kunne utrette. Dette selvmordet ble en sterk og hederlig avslutning på livet hans som passet godt med hans krigernatur. Trossig og urokkelig til siste stund. Han viet både livet og døden sin til en sak, i sterk kontrast til de fleste TV-zombiene, Nietzsche's siste menn, som aldri løfter sverdet for noe, og som håner de som pasjonert vier hele sitt liv til en overordnet kamp.

Jeg tror ikke dette er den personen som jeg kommer til å savne mest...

Det spiller ingen rolle. Han vil bli husket av tusenvis av stolte europeere, meg selv inkludert. Dette er mer enn hva som kan sies om den overveldende majoriteten av medlemmene på dette forumet.

For dere andre: Hvorfor skal man gjøre en forskjell når to mennesker elsker hverandre?

Dette er egentlig totalt off-topic. Homoekteskap var ikke engang den viktigste grunnen til Venner's siste protest, til tross for denne misforståelsen i en del etablerte massemedier. Venner gjorde det klart i sin forklaring at det var en protest mot en mye mer omfattende utvikling, hvorav masseinnvandringen av fremmede folkeslag og kulturer til det europeiske kontinentet er det mest problematiske. Venner var ingen kristen fundamentalist (han var hedning) og så ikke motstand mot homoekteskap som sin kampsak. Det foregår dog massive protester mot den nye ekteskapsloven i Frankrike i disse dager, og det er mulig at Venner ville forsøke å radikalisere disse konservative folkemassene i en mer nasjonalistisk retning, ved å kanalisere deres protester inn i innvandringsmotstanden. Venner så nok på homoekteskap som absurd, men noen rabiat homohater var han på ingen måte, og det var heller ikke hovedmotivasjonen for hans selvmordsprotest.

Jeg personlig kunne egentlig ikke brydd meg mindre om hvorvidt homofile får gifte seg. Jeg ser ikke helt hva slags reell forskjell det skulle gjøre fra eller til. Det er kun en symbolsk forandring. Om jeg hadde vært homofil selv, ville jeg antagelig sett på ekteskap som totalt uvesentlig. Ikke engang mine egne foreldre (som er heterofile) gadd å gifte seg før jeg var 10 år gammel eller noe. De holdt dog sammen og var mer tro/lojale enn de fleste ektepar i vårt moderne samfunn. Ekteskap har tradisjonelt vært en sosial ordning som handler om samfunnsmessig anerkjennelse av en union som fører til forplantning og dermed nye barn, noe som bidrar til videreføringen av samfunnskroppen. Dette er den eneste, pragmatiske grunnen til ekteskapet som tradisjonell institusjon. Det handlet ikke først og fremst om kjærlighet, men om videreføring av blodlinjer, allianser mellom slekter osv. De som idag tror at ekteskap dreier seg om et artig rituale og en fest for at to individer skal vise hverandre hvor mye de "elsker" hverandre (*kremt* i hvertfall for øyeblikket ;)), har totalt misforstått hele den historiske og samfunnsmessige grunnen til at noe slikt som ekteskap eksisterer. Slike fenomener som heterofile skilsmisser på rekke og rad, samt homofile ekteskap, bidrar til å undergrave ekteskapets betydning til noe absurd og karneval-aktig. Det massive skilsmissefenomenet er dog det største problemet i så måte, noe som også bidrar til mye traumatisering av barn.

Om det skal være på denne måten, kan vi vel like gjerne bare kvitte oss med hele ekteskapsfenomenet. De som har vilje til å holde sammen vil gjøre det med eller uten offisielt godkjent ekteskap, og de som er for promiskuøse og ulojale til å ha et langvarig, stabilt forhold får vel bare fly rundt fra den ene partneren til den andre som de måtte ønske... Ekteskapsinstitusjonen har uansett mistet sin mening idag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er godt mulig at han var sjuk. Det er dog merkelig at du nevner dette som om det ville endret noenting, men det er ikke så relevant slik jeg ser det.

Det hadde ikke endret anet enn at hadde han vært frisk hadde han kanskje ikke tatt livet av seg. Så kan man spørre seg selv om et selvmord av andre grunner er ærefullt. Jeg har det inntrykk at folk flest ser på selvmord som en feig løsning. Som Albert Camus sier det: "But in the end one needs more courage to live than to kill himself."

Hvorfor er det ærefullt i protest, men feigt i smerte?

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette selvmordet ble en sterk og hederlig avslutning på livet hans som passet godt med hans krigernatur.

Det er da ingenting sterkt og hederlig med et selvmord. - Absolutt ikke.

Isåfall regner jeg med at du også respekterer muslimske (og andre) selvmordsbombere som sterke og hederlige krigere som kjemper for sin rettferdige sak? - Det gjør iallefall ikke jeg.

Ekteskapsinstitusjonen har uansett mistet sin mening idag.

Det er jeg iogforseg enig i. - Derfor ser jeg heller ingen grunn til at homofile og lesbiske ikke skal få gifte seg, siden denne statusen i dag mest handler om rettigheter i samfunnet - om de skal få gjøre det i kirken eller ikke - det synes jeg kirken skal få bestemme selv.

Lenke til kommentar

Det er da ingenting sterkt og hederlig med et selvmord. - Absolutt ikke.

Isåfall regner jeg med at du også respekterer muslimske (og andre) selvmordsbombere som sterke og hederlige krigere som kjemper for sin rettferdige sak? - Det gjør iallefall ikke jeg.

En selvmordsbomber skader andre enn seg selv. Det er mord i tillegg til selvmord, og det gjør en viss forskjell. Spesielt når ofrene er uskyldige sivile.

Det er jeg iogforseg enig i. - Derfor ser jeg heller ingen grunn til at homofile og lesbiske ikke skal få gifte seg, siden denne statusen i dag mest handler om rettigheter i samfunnet - om de skal få gjøre det i kirken eller ikke - det synes jeg kirken skal få bestemme selv.

Kirken kan få bestemme selv når den (les: kirkens medlemmer) betaler selv.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...