notsohard4get Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Hei & hå Sitter her å prøver å lage en kransimulator (i Java, for de som lurte). Ønsker å beregne hvor mye moment kranen blir utsatt for. Jeg tenker meg at kranen har kritiske punkt, utifra hvor bommene står. Men det tar jeg litt på sikt, foreløpig sliter jeg med følgende: Hvor mye moment blir kranen utsatt for i det kritiske punktet? (Glemte å tegne inn) kranbommen er montert 1meter over det kritiske punktet på kranen. Hadde forøvrig fysikkeksamen idag, så dette burde jeg kanskje kunne Vanligvis er det izi pizi med kraft x arm, men hva er armen her? På forhånd, takk Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Armen er lengden fra kranhuset bort til loddet, eller kan det være helt feil? Ble plutselig litt usikker her selv, men momentet som blir påsatt i punktet endres ikke av at krana har den formen den har. Endret 22. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
notsohard4get Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg tror du har rett. Iom at gravitasjonskraften er rett ned, blir vel armen simpelten distansen (langs x-aksen) mellom huset og loddet. Neste er å beregne trykket for stemplene i leddene. Jeg sitter her med fysikkboka og kladder men begynner å gå tom for idèer Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 I hvilke ledd? Leddene i krana, altså helt inne ved kranhuset, plussi vinkelen? Lenke til kommentar
notsohard4get Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2013 Ja, kranbommene blir løftet av hydrauliske sylindere som jeg ser for meg har et maks trykk. Tror jeg har en løsning på det, skal se videre i morgen Lenke til kommentar
notsohard4get Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Lovte egentlig meg selv å bare jobbe med eksamensforberedelser idag, men klarte ikke å dy meg... Føler jeg nærmer meg, men først et konsept-spørsmål: Er momentet det samme for begge punkt i dette tilfellet? Punktene merket med rødt. Jeg får momentet til å bli 1m * 200kg * 9.81= 1962Nm for begge punktene. Er dette korrekt? Det virker for meg som om det burde være tyngre for leddet som er fast i fundamentet... Endret 23. mai 2013 av notsohard4get Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Det er likt, enkel bjelketeori kan vise det Her er hvorfor: Nå, summen av momentene i A skal være lik null pga. likevekt. Det gir Håper du skjønte noe av det. Endret 23. mai 2013 av Selvin Lenke til kommentar
notsohard4get Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Jeg skjønner Videre sliter jeg med å beregne kraften som stemplene blir påført. Har prøvd meg litt fram, er dette rett tenkemåte? EDIT: Feilmerking, boom1 er til venstre, og boom2 er øverst til høyre Endret 24. mai 2013 av notsohard4get Lenke til kommentar
notsohard4get Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Blir litt dobbelposting her... Men, men. Er dette riktig? Nå vil kraften i stempelet være uavhengig av posisjonen til bom1 (bommen til venstre), men det skal den vel også være? Hmm, når jeg tenker meg om så er det vel x-koordinaten til kraftvektoren i stempelet som jeg her har regnet ut. Selve kraften i stempelet blir vel større, det koker vel ned til følgende: Er kraften påført stempelet likt for disse to eksemplene?: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå