turbojon123 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Du er ikke eneste, nei. Undertegnede synes også det, iallefall enklere enn fryktet! Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg fikk òg LITT forskjellig R. Flere enn meg som syns eksamenen var enklere enn den har vært tidligere? Den virket mye greiere enn tidligere, synes jeg og. Det var ingen oppgaver jeg virkelig sleit på. Lenke til kommentar
metyo Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Tror det skal være på grunn av a = -6.9 på vei opp, og a = 1.2 på vei ned. Brukte selv -6.9 og -1.2. Hvorfor? Summen av kreftene virker jo i samme retning både på vei opp og ned? Altså hvorfor skal jeg skifte fortegn til a? Lenke til kommentar
Rivality Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvorfor? Summen av kreftene virker jo i samme retning både på vei opp og ned? Altså hvorfor skal jeg skifte fortegn til a? Tenkte det samme under eksamen. Det er ihvertfall det jeg svarte med. Kan hende det ikke er lik friksjonskraft, og at jeg gjorde det riktig Men får bare vente og se. Lenke til kommentar
9dood9 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvorfor? Summen av kreftene virker jo i samme retning både på vei opp og ned? Altså hvorfor skal jeg skifte fortegn til a? På veg opp sakter klossen ned med en negativ akselerasjon. På veg ned vil den jo øke farten med en positiv akselerasjon. Lenke til kommentar
metyo Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 På veg opp sakter klossen ned med en negativ akselerasjon. På veg ned vil den jo øke farten med en positiv akselerasjon. Da har du nok skiftet den positive retningen på veien. Vi sier at den positive retningen er på vei oppover. På vei opp virker summen av kreftene i motsatt retning av bevegelsen, altså negativ a. På vei ned virker summen av kreftene i samme retning som på vei opp, men nå skjer bevegelsen i motsatt retning av den positive retningen. Altså negativ akselerasjon? Lenke til kommentar
mhcbil Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 På veg opp sakter klossen ned med en negativ akselerasjon. På veg ned vil den jo øke farten med en positiv akselerasjon. Det er lett å tenke sann, men det blir feil. Positiv retning er oppover. Så når klassen er på vei oppover bremses den i andre retningen dermed negativ akselerasjon. Når den sklir nedover akselerer den i motsatt retning av positiv retning, altså er akselerasjonen negativ da og. 1 Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Det er lett å tenke sann, men det blir feil. Positiv retning er oppover. Så når klassen er på vei oppover bremses den i andre retningen dermed negativ akselerasjon. Når den sklir nedover akselerer den i motsatt retning av positiv retning, altså er akselerasjonen negativ da og. Akselerasjonen har samme retning i begge tilfellene, uavhengig av fartsretningen. Hvis man velger positiv retning samme vei i begge tilfellene Endret 30. mai 2013 av Pfui 1 Lenke til kommentar
9dood9 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Da har du nok skiftet den positive retningen på veien. Vi sier at den positive retningen er på vei oppover. På vei opp virker summen av kreftene i motsatt retning av bevegelsen, altså negativ a. På vei ned virker summen av kreftene i samme retning som på vei opp, men nå skjer bevegelsen i motsatt retning av den positive retningen. Altså negativ akselerasjon? Hadde feil ja. Hehe. På prøven var begge mine negative, og R opp var litt under 35, og R ned var og ca 35. Endret 30. mai 2013 av 9dood9 Lenke til kommentar
metyo Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Akselerasjonen har samme retning i begge tilfellene, uavhengig av fartsretningen. Hvis man velger positiv retning samme vei i begge tilfellene Hvordan fikk dere da nesten den samme kraften? Opp: og Ned: Setter a=-6.9 og a=-1.16, får mann jo to forskjellige R. Lenke til kommentar
mhcbil Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Akselerasjonen har samme retning i begge tilfellene, uavhengig av fartsretningen. Hvis man velger positiv retning samme vei i begge tilfellene Var det jeg prøvde å forklare. Muligens dårlig forklaring:) Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Hvordan fikk dere da nesten den samme kraften? Opp: og Ned: Setter a=-6.9 og a=-1.16, får mann jo to forskjellige R. Jeg brukte disse formlene, men siden jeg hadde definert positiv retning nedover på skråplanet i forrige oppgave, byttet jeg fortegn på akselerasjonene Endret 30. mai 2013 av Pfui Lenke til kommentar
mhcbil Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Jeg brukte disse formlene, men siden jeg hadde definert positiv retning nedover på skråplanet i forrige oppgave, byttet jeg fortegn på akselerasjonene Fikk du også forskjellige fiksjonskrefter eller? Endret 30. mai 2013 av mhcbil Lenke til kommentar
mikki155 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Steinen kom 39km opp i lufta (38 400 et eller annet meter) Når det gjelder friksjonen, valgte jeg positiv retning oppover for summen av krefter i begge tilfeller. Det betyr at i begge tilfeller skal summen av kreftene bli negative (summen av kreftene blir jo aldri oppover, i og med at akselerasjonen alltid virker nedover), altså har man m*(-6.9) og m*(-1.16) for de to tilfellene. Da får man to uttrykk: m*(-6.9) = -Gx - R og m*(-1.16) = R - Gx. Da vil man finne at friksjonen er lik i begge tilfeller. Lenke til kommentar
Pfui Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Fikk du også forskjellige fiksjonskrefter eller? 0,36N og 0,34N Edit: Noe som kanskje bare kommer av litt avrunding rundt omkring Endret 30. mai 2013 av Pfui Lenke til kommentar
mikki155 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Med sinamg + R = ma kan du jo sette positiv retning nedover. Da vil nødvendigvis summen av kreftene bli positiv (a = 6.9 m/s^2). Det betyr at mgsina + R også er positive (H.S. = V.S.). Da blir R = (positivt tall) - (positivt tall). Gjør du lignende med andre situasjon, får du omtrent samme verdi for R. Lenke til kommentar
Rivality Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Håper jeg har gjort det bra nok for en 5er i karakter. Klarte ikke 5d og 4d Fikk ulik friksjonskraft å. Får bare håpe resten er riktig. Lenke til kommentar
9dood9 Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Hvis noen lurer på 4d) : Så premisset i C om at feltet er homogent gjaldt kun for C? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå