Baltazar94 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Det er et fravær av praktisering av disse lovene i det moderne samfunn. I middelalderen var de mye mer frempå med å praktisere kirkelig straff, og kirken har til tider vært svært aktiv politisk sett. Ellers finnes det masse lover i bibelen, som man skal følge, om man ska være god kristen. moral, etikk og rettigheter er noe som har oppstådd på tross av kristendommen, ikke på grunn av den. De praktiserte ingen kristne lover i middelalderen. Men staten og den katolske kirke brukte kristendommen for å undertrykke folket og skaffe seg selv mer makt og rikdom. Det var bla derfor at folk ikke hadde lov til å lese Bibelen selv. Det fins heller ikke masse lover i Bibelen som kristne skal følge. Jesus oppfylte loven for oss, og summerte den sammen i et ord, og det er kjærlighet. Mao kjærligheten oppfyller loven, og kjærlighet er dermed det som kristne skal forholde seg til. Om vi ikke hadde hatt kristendommen, selv med mye falsk lære, så hadde det ikke vært noen moral eller eetikk, og vanlige folk hadde slett ikke hatt noen rettigheter. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Det eneste i jødedommen som skulle opphøre ved Jesus, var de seremoniene som pekte fram til hans komme og hans død. Jødedom har ikke noe med kristendom å gjøre, og i gammeltestamentlig tid aå eksisterte ingen jødedom. Jødedommen ble til under fangenskapet i Babylon, og er ikke den religionen som Israels stammer hadde i GT. De som kalles jøder i dag er jøder kun pga at de tror på jødedommen, og ikke fordi de er av judah stamme eller noen av de andre Israels stammer. Endret 23. mai 2013 av Baltazar94 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hahahha. Der var du frempå å kritisere Islam, men nekter å akseptere at lignende vers finnes i bibelen. Har de ikke et navn for det? Jo, hykler var det... Jeg har ikke her kritisert islam i det hele tatt. Jeg bare påpekte det faktum at det er 164 vers i koranen som oppfordrer til drap, vold og undertrykkelse av ikke.muslimer. Det fins ingen lignende vers i Bibelen. Når du sier det så er det kun ditt eget hat og dine fordommer mot kristendom og kristne som leder deg, og ikke kunnskap om kristendom eller om hva som står i Bibelen. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg har ikke her kritisert islam i det hele tatt. Jeg bare påpekte det faktum at det er 164 vers i koranen som oppfordrer til drap, vold og undertrykkelse av ikke.muslimer. Det fins ingen lignende vers i Bibelen. Når du sier det så er det kun ditt eget hat og dine fordommer mot kristendom og kristne som leder deg, og ikke kunnskap om kristendom eller om hva som står i Bibelen. Jeg posta da virkelig 3 lover fra bibelen som sier akkurat det samme som de fra koranen. Samt et vers der jesus klargjør ganske klart at de gammle lovene fremdeles gjelder. Det fins heller ikke masse lover i Bibelen som kristne skal følge. Jo, leviticus og deuteronomy er breddfulle av lover som kristne skal følge, og igjen sier jesus klart at disse lovene IKKE oppheves av han. 2 Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg posta da virkelig 3 lover fra bibelen som sier akkurat det samme som de fra koranen. Samt et vers der jesus klargjør ganske klart at de gammle lovene fremdeles gjelder. Jo, leviticus og deuteronomy er breddfulle av lover som kristne skal følge, og igjen sier jesus klart at disse lovene IKKE oppheves av han. Den Gamle Pakt er den fysiske pakt, hvor vi har loven og profetene - Den Nye Pakt – er den åndelige pakt med loven gjenopprettet i vårt hjerte. - Ef.2.14-15: For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. ”Dere må ikke tro jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve men for å oppfylle”. (Matt. 5:17). Med sin ånd. Jesus sier videre; "Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra den tid er Guds rike blitt forkynt" (Lukas 16,16). Joh 14,16 han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. - Joh 14, 20. Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere". Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 De praktiserte ingen kristne lover i middelalderen. Men staten og den katolske kirke brukte kristendommen for å undertrykke folket og skaffe seg selv mer makt og rikdom. Det var bla derfor at folk ikke hadde lov til å lese Bibelen selv. DKK var livredde for at folk med egne bibler kunne begynne å tenke sjæl, isteden for å gå på autopilot med hjernen "OFFLINE" slik tradisjonen var. De dikterte de kristne saueflokkene hva som stod i blekka, samt hvordan det skulle forstås. Akkurat det samme som pågår i kristne sekter, menigheter og organisasjoner i dag - forstanderen, forkynneren, lederen, evangelisten, predikanten eller presten dikterer forståelsen for deg. Det fins heller ikke masse lover i Bibelen som kristne skal følge. Jesus oppfylte loven for oss, og summerte den sammen i et ord, og det er kjærlighet. Mao kjærligheten oppfyller loven, og kjærlighet er dermed det som kristne skal forholde seg til. Joda, over 600 påbud og forbud skal du følge (ikke én tøddel av loven osv) sier jesusen, det er kun Paulus som babler om at loven ikke gjelder, men han har ingen autoritet fordi han motsier seg sjøl, dessuten var han ikke er guds sønn. Hvem er det egentlig du mener har størst autoritet i den boka? Paulus eller Jesus? - de er nemlig ikke ens! Her satt altså Paulus og sømfarte hele jødenes Tanakh for å finne koblinger han kunne bruke til å bevise jesusen sin, og straks etterpå så gjelds det ikke? Det er vel kun kristne som kan komme opp med slikt sludder. Og hvordan kan man oppfylle en lov?... tror du det er et slags rommål? Hvis det ikke finnes noen lov, kan det heller ikke finnes noen synd, og uten synd går det til helvete med Syndenes Forladelse på første klasse. Om vi ikke hadde hatt kristendommen, selv med mye falsk lære, så hadde det ikke vært noen moral eller eetikk, og vanlige folk hadde slett ikke hatt noen rettigheter. Og der kom hallelujasjonene fram ser jeg De som innbiller seg at folk hadde blitt massemordere uten å ha blitt indoktrinert av motsigelsefulle tekstlige makkverk fra jernalderen bør tro om igjen. Selv de mest bortgjemte indianerstammer har moral uten så mye som å ha sett lortefaret til en misjonær. Den er nemlig en forutsetning for å kunne overleve og har sannelig ikke noe med bibel å gjøre. Slikt er det kun bibelmøll som tror på. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Og der kom hallelujasjonene fram ser jeg De som innbiller seg at folk hadde blitt massemordere uten å ha blitt indoktrinert av motsigelsefulle tekstlige makkverk fra jernalderen bør tro om igjen. En rask titt på fengselssatetstikken i USA viser jo at nesten samtlige kriminelle også er religiøse, da stort sett kristne. Det sier jo litt om den "guddomelige moral" 1 Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 En rask titt på fengselssatetstikken i USA viser jo at nesten samtlige kriminelle også er religiøse, da stort sett kristne. Det sier jo litt om den "guddomelige moral" Det er ikke rart at dem bekjenner seg til den kristne tro, når 90% av USAs 310 millioner innbyggere gjør det samme. Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Joda, over 600 påbud og forbud skal du følge (ikke én tøddel av loven osv) sier jesusen, det er kun Paulus som babler om at loven ikke gjelder, men han har ingen autoritet fordi han motsier seg sjøl, . (Matt. 5:17). Jesus sier videre; "Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra den tid er Guds rike blitt forkynt" Den Gamle Pakt er den fysiske pakt, hvor vi har loven og profetene - Den Nye Pakt – er den åndelige pakt med loven gjenopprettet i vårt hjerte. - Ef.2.14-15: For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. ”Dere må ikke tro jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve men for å oppfylle” Med sin ånd.(Lukas 16,16). Joh 14,16 han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. - Joh 14, 20. Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere". Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Livet er kort, snart skal alt ugudelig og ulydig "sankes sammen" og "kastes i ildsjøen". Den evige lidelse venter. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Livet er kort, snart skal alt ugudelig og ulydig "sankes sammen" og "kastes i ildsjøen". Den evige lidelse venter. Svovelpredikanten har talt! 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Det er ikke rart at dem bekjenner seg til den kristne tro, når 90% av USAs 310 millioner innbyggere gjør det samme. Det er nok bare 78%, og stadig synkende.... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9qGJlz Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Den evige lidelse venter. Det er ikke en evig lidelse, men en evig død/fortapelse. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Livet er kort, snart skal alt ugudelig og ulydig "sankes sammen" og "kastes i ildsjøen". Den evige lidelse venter. Snart? Det er vel det monoteister har gnålt om i årtusener. Hvert øyeblikk er verdens undergang her. Kan du ikke holde pusten mens du venter? Folk som har sagt det samme som deg har dødd hvert eneste år i årtusener. Det eneste som virkelig går under er deg og deg alene. Resten består. Så det er kanskje det skitne og stygge i deg som må forgå for at verden skal bli et renere sted. Isåfall er det bare å vente 50-60 år så er det problemet løst. Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Det er ikke en evig lidelse, men en evig død/fortapelse. Matthew 25:46 And [kai] these [houtos] shall go away [aperchomai] into [eis] everlasting [aionios] punishment [kolasis]: but [de] the righteous [dikaios] into [eis] life [zoe] eternal [aionios]. Ikke ifølge bibelens greske originaltekst. Codexsinaiticus Matthew 25:46 And these shall go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life. "pun·ish·ment (pnsh-mnt) n. 1. a. The act or an instance of punishing. b. The condition of being punished. 2. A penalty imposed for wrongdoing:" 3. Rough handling; mistreatment: Dan 12,2) ”og de mange som sover i jordens muld, skal våkne opp, noen til evig liv, noen til skam og evig avsky” Hele tiden tales det i Bibelen om to utganger etter dette livet: Lasarus er i Abrahams skjød – den rike mann er på pinens sted (Luk 16,22-23). - Videre: ”og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv” (Matt 25,46).”Og de skal komme ut, de som har gjort det gode (omvendt seg og kommet til tro på Jesus), til livets oppstandelse, men de som har gjort det onde (avvist budskapet om frelsen i vantro), til dommens oppstandelse” (Joh 5,29). Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Snart? Det er vel det monoteister har gnålt om i årtusener. Livet er fortsatt like kort Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Lurer på om fanatiske kristenfundamentalister lever kortere eller lengre enn vanlige, fornuftige mennesker. Kanskje det gir deg en trygghet og glede at alle vi som ikke gidder å tro på din gud skal lide evig lidelse. Høres ut som en herlig tanke. Endret 24. mai 2013 av Abigor Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Nei det står ikke noen steder i Bibelen at kristne skal drepe noen. Det har ikke noe med cherrypicking å gjøre. Det er et faktum. Og ja, jeg har lest Bibelen, hele Bibelen. Er ikke Jesus og Gud det samme? Spiller ingen rolle om det står i nye eller gamle testamentet. Siden det fortsatt står der, og "gud" ikke har fjernet det, gjelder det vel for kristne også? Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Den Gamle Pakt er den fysiske pakt, hvor vi har loven og profetene - Den Nye Pakt – er den åndelige pakt med loven gjenopprettet i vårt hjerte. - Ef.2.14-15: For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg. Bare sånn til info, Efeserne er ikke noe ekte paulibrev, men en pseudoepigraf skrevet av noen som utga seg for å være Paulus. Dette var et særs vanlig tidsfordriv på den tiden, og dessverre er bibelen full av dem. Når det gjelder evangelistene Matt, Luk og John så er de skrevet mellom 50 og 100 år etter jesusen ble resirkulert, og det leie faktum at de skrev på gresk, for gresktalende og benyttet den greske utgave av den hebraiske tekst, beviser at de var utenforstående. Dette gjelder også Paulus som Apg. skryter av var elev av selveste over-rebbe Gamaliel. Vel, i virkeligheten ville slikt ikke kunne skje, da ingen jødisk skriftlærd noensinne ville finne på å bruke en gresk oversettelse av den hebraiske original. Hvem fanden bruker en oversettelse - til et annet språk - når man har tilgang til originalen? Dette er så ujødisk og ulogisk som det kan få blitt. Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Livet er kort, snart skal alt ugudelig og ulydig "sankes sammen" og "kastes i ildsjøen". Den evige lidelse venter. De eneste kristne jeg respekterer er de grundige kristne som erkjenner at bibelen er full av motsigelser og feil, men velger allikevel å tro. Deretter gladkristne som tror men ikke plager andre med det. De jeg derimot har store problemer med er kristne som til stadighet skal tre det helvete de sjøl ble oppvokst - eller skremt inn i sekta - med, ned over huene til enhver som er så uheldig å befinne seg i nærheten! En sabla uting spør man meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå