Gå til innhold

Folk ble drept for å ikke være troende?

Anbefalte innlegg

Ingen steder. Eller hvis man regner med det gamle testamentet så viser det til kunnskapen man har om kristendommen i utgangspunktet.

Kansje du skal dobbeltsjekke dine egne kunnskaper litt, GT er på ingen måte "glemt" eller opphevet. Dette er Jesus egne ord:

Matthew 5:17

"Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them.

Hvor i Bibelen blir kristne oppfordret tl å drepe noen ?

Så alt for mange plasser. Har du lest boken i det hele tatt egentlig? Eller bare sittet og hørt på rosefortellingene til presten? Cherrypicking er noe kristne er veldig flinke til :)

Deuteronomy 17

If there be found among you, within any of thy gates which the LORD thy God giveth thee, man or woman, that hath wrought wickedness in the sight of the LORD thy God, in transgressing his covenant; 17:3 And hath gone and served other gods, and worshipped them, either the sun, or moon, or any of the host of heaven, which I have not commanded; 17:4 And it be told thee, and thou hast heard of it, and enquired diligently, and, behold, it be true, and the thing certain, that such abomination is wrought in Israel; 17:5 Then shalt thou bring forth that man or that woman, which have committed that wicked thing, unto thy gates, even that man or that woman, and shalt stone them with stones, till they die.

Deuteronomy 13:7-12

If your own full brother, or your son or daughter, or your beloved wife, or you intimate friend, entices you secretly to serve other gods, whom you and your fathers have not known, gods of any other nations, near at hand or far away, from one end of the earth to the other: do not yield to him or listen to him, nor look with pity upon him, to spare or shield him, but kill him.

2 Chronicles 15:12-13

They entered into a covenant to seek the Lord, the God of their fathers, with all their heart and soul; and everyone who would not seek the Lord, the God of Israel, was to be put to death, whether small or great, whether man or woman.

Ja, det står "andre guder" men for samtlige kristne så er dette stort sett ett fett. Jeg får stadig feilaktig tredd over ørene av kirkegjengerne at "Ateisme er også en tro".

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bør oppdatere deg litt angående India. Men du har forsåvidt rett at muslimske land er det mest kjipt å være ateist. Selv om du trenger litt mer oppdatering der også.

Ser ut som jeg tok feil ang india. Det er uansett ikke noe trivelig å være ateist der: http://freethoughtblogs.com/taslima/2013/02/23/save-atheists-islamists-are-slaughtering-them-in-bangladesh/

Pakistan og andre muslimske land har fremdeles dødstraff for ateisme :)

Lenke til kommentar

Så alt for mange plasser. Har du lest boken i det hele tatt egentlig? Eller bare sittet og hørt på rosefortellingene til presten? Cherrypicking er noe kristne er veldig flinke til :)

Nei det står ikke noen steder i Bibelen at kristne skal drepe noen.

Det har ikke noe med cherrypicking å gjøre. Det er et faktum.

Og ja, jeg har lest Bibelen, hele Bibelen.

Lenke til kommentar

Nei det står ikke noen steder i Bibelen at kristne skal drepe noen.

Det har ikke noe med cherrypicking å gjøre. Det er et faktum.

Og ja, jeg har lest Bibelen, hele Bibelen.

Har du på deg ignorant brillene i dag? Hva med de 3 versene jeg postet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ser ut som jeg tok feil ang india. Det er uansett ikke noe trivelig å være ateist der: http://freethoughtbl...-in-bangladesh/

Pakistan og andre muslimske land har fremdeles dødstraff for ateisme :)

Er helt sykt at slikt fremdeles skjer, og jeg som trodde vi var i det 21. århundret... Nå skal det sies at jeg mener de som kaller seg muslimer, og som dreper mennesker, ikke er muslimer.

Lenke til kommentar

Har du på deg ignorant brillene i dag? Hva med de 3 versene jeg postet?

Jeg sa kristne. Og det var ingen kristne i gammeltestamentlig tid.

GT utgjør mye av grunnlaget for kristendommen, men selve kristendommen kom med Jesus for 2000 år siden.

Kristendommen er oppkalt etter Jesus Kristus, og de kristne er følgelig de som følger Jesus Kristus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er helt sykt at slikt fremdeles skjer, og jeg som trodde vi var i det 21. århundret... Nå skal det sies at jeg mener de som kaller seg muslimer, og som dreper mennesker, ikke er muslimer.

Joda, de er fakttisk skikkelig flinke muslimer:

'Qur'an 9:5 “Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war.”

Quran (5:33) - "The punishment of those who wage war against Allah and His messenger and strive to make mischief in the land is only this, that they should be murdered or crucified or their hands and their feet should be cut off on opposite sides or they should be imprisoned; this shall be as a disgrace for them in this world, and in the hereafter they shall have a grievous chastisement"

Jeg sa kristne. Og det var ingen kristne i gammeltestamentlig tid.

GT utgjør mye av grunnlaget for kristendommen, men selve kristendommen kom med Jesus for 2000 år siden.

Kristendommen er oppkalt etter Jesus Kristus, og de kristne er følgelig de som følger Jesus Kristus.

Og Jesus sier ganske klart i fra at de gammle lovene fremdeles gjelder, deriblandt at man skal drepe de osm ikke tror på gud.

Om du ikke er enig så vil jeg gjerne se din alternative tolkning av Matthew 5:17:

"Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Faktum er at kristne og muslimer, er akkurat like ille, og begge bøkene er like ille. Det er bare det at det muslimene driver med nå, drev de kristne med for 500 år siden.

Det slår meg ogs¨å at du nepper har studert særlig nøye hvordan bibelen ble som den ble, hvorfor den inneholder det den gjør og så vidre. Hvoridt jesus var guds sønn eller ikke ble faktisk avgjort ved håndsopprekkning i et av de tidlige kirkemøtene, det er flere testamenter som er utelatt fra bibelen fordi de ikke stemte med kirkens politikk, deriblandt både Thomas og Marias evangelie.

Men det er jo også en annen kjennsgjerning med kristne, at de overhode ikke har peiling på det de tror på. Og du ser ikke ut til å være noe unntak.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og Jesus sier ganske klart i fra at de gammle lovene fremdeles gjelder, deriblandt at man skal drepe de osm ikke tror på gud.

Om du ikke er enig så vil jeg gjerne se din alternative tolkning av Matthew 5:17:

Det eneste i jødedommen som skulle opphøre ved Jesus, var de seremoniene som pekte fram til hans komme og hans død.

”Dere må ikke tro jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve men for å oppfylle”. (Matt. 5:17). Med sin ånd. Jesus sier videre; "Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra den tid er Guds rike blitt forkynt" (Lukas 16,16). Joh 14,16 han skal gi dere en annen talsmann, som skal være hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot. - Joh 14, 20. Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere".

Den Gamle Pakt er den fysiske pakt, hvor vi har loven og profetene - Den Nye Pakt – er den åndelige pakt med loven gjenopprettet i vårt hjerte. - Ef.2.14-15: For han er vår fred, han som gjorde de to til ett og rev ned den muren som skilte, fiendskapet. Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Slik stiftet han fred da han av de to skapte ett nytt menneske i seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og så skriver du om noe du tar ut av kontekst..

Lenke til kommentar

Og så skriver du om noe du tar ut av kontekst..

Jeg sliter litt med å finne en kontekst som rettferdiggjør noe av det som står der...

“Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war.”

Lenke til kommentar

Faktum er at kristne og muslimer, er akkurat like ille, og begge bøkene er like ille. Det er bare det at det muslimene driver med nå, drev de kristne med for 500 år siden.

Det slår meg ogs¨å at du nepper har studert særlig nøye hvordan bibelen ble som den ble, hvorfor den inneholder det den gjør og så vidre. Hvoridt jesus var guds sønn eller ikke ble faktisk avgjort ved håndsopprekkning i et av de tidlige kirkemøtene, det er flere testamenter som er utelatt fra bibelen fordi de ikke stemte med kirkens politikk, deriblandt både Thomas og Marias evangelie.

Men det er jo også en annen kjennsgjerning med kristne, at de overhode ikke har peiling på det de tror på. Og du ser ikke ut til å være noe unntak.

Det finnes ulikt gudsbilde i islam og kristendom. - I kristendommen er Gud er en relasjonell Gud, som derfor også både kan og vil ha et personlig forhold til mennesker. I islams gudsbilde er et slikt forhold mellom Gud og mennesker umulig. Gud er altfor opphøyd. Jesu tale om Gud som en himmelsk far, virker nærmest bespottelig. Det er en helt fremmed tanke at vi skal elske Gud og at Gud elsker oss. Islam handler om å lyde Gud. Å elske Gud handler om å underkaste seg ham.

Dette gudsbildet gjør at islam har en tendens til å havne i fatalisme, legalisme eller politisering av religionen (ifølge den syriske islam-eksperten Chawkat Moucarry).

- Det er videre her den objektive sannhet (den kristne) som kan erfares, men sannheten erfares likevel subjektivt. Den kristne troen en slags opplevd forbindelse mellom Gud og menneske (det enkelte). Den kristne tro er dernest til syvende og sist heller ingen blind tro.

Noe av det som skiller kristen tro fra andre religioner er samtidig fraværet av religiøse lover og politikk. Individualismen innenfor kristendommen er ment å legge grunnlaget for en dyp nestekjærlighet og et sterkt mellommenneskelig fellesskap. Kristne og jødiske idealer som frihet og sosial solidaritet, den selvstendige livsførsel, frigjøring av den individuelle moralsamvittighet, menneskerettigheter og (altså det moderne) demokrati – er en direkte arv av jødisk etikk angående rettferdighet og den kristne etikk angående kjærlighet. Denne arven står idag vesentlig uendret, til tross for kontinuerlig kritisk tilegning og nytolkning.

- Man snakker her om kristne og jødiske idealer, som igjen ikke alltid har hatt samsvar med kirke, stat og organisert religion.

Ideen om menneskerettigheter har sin rot i stoisk og kristen filosofi og bygger på den grunnanskuelse at den menneskelige person har en verdi i seg selv, uavhengig av rase, klasse eller kjønn.

- I de nordamerikanske staters uavhengighetserklæring 1776 ble menneskerettighetene for første gang systematisk utformet.

Stor betydning fikk også den franske grunnlovgivende forsamlings erklæring om menneske- og borgerrettighetene av 1789. Dens hovedsetninger er: menneskene fødes og forblir frie og like i rettigheter; sosial forskjell kan bare begrunnes med hensynet til det allmenne vel.

Revolusjonen markerte slutten på det franske stendersamfunnet, der de høyeste stendene (adelen og de geistlige) hadde hatt særrettigheter i samfunnet. En nasjonalforsamling ble dannet i 1789, og eneveldet ble avskaffet. Denne vedtok en erklæring om menneskerettighetene, hvor det ble fastslått at alle mennesker er født frie og like, og at all myndighet i samfunnet må utgå fra folket.

- Erklæringen inspirerte og preget den senere demokratiske utviklingen i Europa, blant annet den norske grunnloven av 1814.

- I senere tid også har blitt uttrykt av ateisten og filosofen Jürgen Habermas; - Egalitarian universalism, from which sprang the ideas of freedom and social solidarity, of an autonomous conduct of life and emancipation, of the individual morality of conscience, human rights and democracy, is the direct heir of the Judaic ethic of justice and the Christian ethic of love. This legacy, substantially unchanged, has been the object of continual critical appropriation and reinterpretation. To this day, there is no alternative to it. And in light of the current challenges of a postnational constellation, we continue to draw on the substance of this heritage. Everything else is just idle postmodern talk.

Lenke til kommentar

Ideen om menneskerettigheter har sin rot i stoisk og kristen filosofi og bygger på den grunnanskuelse at den menneskelige person har en verdi i seg selv, uavhengig av rase, klasse eller kjønn.

- I de nordamerikanske staters uavhengighetserklæring 1776 ble menneskerettighetene for første gang systematisk utformet.

JEg vil gjerne se deg argumentere for at kristen filosofi fremmet meneskerettighetene. Mye av den tenkningen som foregikk da var gjennopdaging av gresk filosofi, og kan på ingen måte tilegnes kirken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det som skiller kristen tro fra andre religioner er samtidig fraværet av religiøse lover og politikk. Individualismen innenfor kristendommen er ment å legge grunnlaget for en dyp nestekjærlighet og et sterkt mellommenneskelig fellesskap. Kristne og jødiske idealer som frihet og sosial solidaritet, den selvstendige livsførsel, frigjøring av den individuelle moralsamvittighet, menneskerettigheter og (altså det moderne) demokrati – er en direkte arv av jødisk etikk angående rettferdighet og den kristne etikk angående kjærlighet. Denne arven står idag vesentlig uendret, til tross for kontinuerlig kritisk tilegning og nytolkning.

Det er et fravær av praktisering av disse lovene i det moderne samfunn. I middelalderen var de mye mer frempå med å praktisere kirkelig straff, og kirken har til tider vært svært aktiv politisk sett. Ellers finnes det masse lover i bibelen, som man skal følge, om man ska være god kristen.

Det du sier om moral, etikk og rettigheter er noe som har oppstådd på tross av kristendommen, ikke på grunn av den.

Lenke til kommentar

Jesus sa at Han var kommet bla for å oppfylle loven, og Han sa også at loven ikke er opphevet.

Men loven sier ikke at kristne skal drepe de som ikke tror, Han sa heller kke at de gamle lovene fremdeles gjelder.

Jesus kom for å oppflle loven, og for å tolke den for oss og gi den et åndelig innhold i det han summerte sammen loven til i hovedsak et ord, og det er kjærlighet.

Han summerte dette sammen til to bud, og det er at du skal elske Gud av hele ditt hjerte, og det andre er at du skal elske din neste som deg selv.

Disse to budene er like viktige, for elsker du ikke din neste, så elsker du ikke Gud, og elsker du ikke Gud, så elsker du ikke din neste heller. I begge tilfellene mangler den kjærligheten som er loven.

Og går du tilbake til GT og ser på de ti bud, så ser du at også de handler om kjærlighet og er dermed inkludert i kjærligheten.

Loven er altså kjærlighet, og elsker du noen så dreper du ham ikke, og du skader ham heller ikke om du kan unngå det.

Jesus satte også et tydelig eksempel da de jødiske fariseerne kom for å hente Ham, og apostelen Peter hugget øret av en av fariseerne. Jesus satte da på øret igjen og leget ham.

Jesus sa også at du skal elske dine fiender, og igjen, om du elsker noen, så dreper du dem ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier om moral, etikk og rettigheter er noe som har oppstådd på tross av kristendommen, ikke på grunn av den.

Hva skjer i et menneske som oppnår troens stadie? Det ser tilværelsen fra et annet perspektiv og forvandles og gjenfødes deretter. Forandringen setter alt i sitt rette forhold i mennesket. Alt er blir født på nytt, renset og helliget ved ånden og kjærligheten. Noe av forførelsen man blir utsatt for er faktisk samfunnet selv, der den "demoniske tilstand" ligger i prosessen hvor mennesket distanserer seg fra sitt, fra Guds side tiltenkte jeg. Jak 4, 4 Utro som dere er, vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Man slukes på et veldig tidlig stadie opp av samfunnets normer og forventninger, gjerne uten selv å være bevisst om dette. Ubevisst flykter man fra muligheten til å leve et autentisk liv. Diskret holdes menneskets sanne selv hen i det uvisse. Nettopp i denne prosessen mister man noe av sitt fra Guds side tiltenkte (naturlige) jeg. Resultatet er at man blir fremmedgjort fra seg selv.

Dette er den såkalte spissborgerens tilværelse og dens viktigste kjennetegn er selvbedrag.

Spissborgeren tror selv han råder over sitt livsløp, men det er bare omgivelsenes anonyme krefter som velger for ham. Og jo mer hardnakket og påståelig han blir, desto lenger fra friheten fører han seg selv. Bare ved å gjennomskue dette fundamentale misforholdet kan han komme videre.

Først i resignasjonen (frivillig oppgivelse) vinner mennesket seg selv, det blir seg bevisst om ånd og viser her kjærlighet ovenfor Gud og mennesket. Det verden gjerne setter høyest og kaller kjærlighet, er bare godt forkledd selvkjærlighet. I den lidenskapelige forkjærligheten begrenser mennesket kjærligheten og elsker for å bli elsket. Det elsker seg selv. Ved å bare hengi seg til den enkelte, hengir man seg i stedet til seg selv. Ifølge Kierkegaard et dette et forræderi overfor mennesket selv og Gud. I strengeste forstand er dette selvforgudelse og avgudsdyrkelse. Ved forvandlingen får mennesket et punkt utenfor verden, utenfor meningsløsheten, og ved det punktet kan man rokke ved alt.

Jesu perspektiv på kjærligheten er helt annerledes enn det mest nærliggende for oss mennesker. Hans kjærlighet er primært ubetinget, den opphører ikke når et menneske svikter, Det er gjerne samtidig da mennesket trenger det mest. Den som ikke elsker den som svikter ham, elsker bare formålsrettet og gode egenskaper. Bare det som er til nytte for ham. Og det er ikke kjærlighet, men dens motsetning.

Rom 12, 2 Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes.

Lenke til kommentar

Ingen steder. Eller hvis man regner med det gamle testamentet så viser det til kunnskapen man har om kristendommen i utgangspunktet.

Det står utallige steder i bibelen om oppfordring til hvem man skal drepe, hvordan de skal drepes osv.

Selv idag blir tusenvis av mennesker drept hvert år, gjerne med bakgrunn i bibelen og kristen historie. Mesteparten skjer i Afrika.

Sier seg selv at dersom kristendommen var særlig positiv for utviklingen av demokrati, menneskerettigheter og frihet så ville det ikke tatt 1000 år med tvang, slaveri, utnyttelse, menneskeofringer, henrettelser og krig for å komme i dit vi er idag.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Om du mener at kristne og muslimer er like ille, så har du ikke noen kunnskap om kristendom. dine meninger kun er basert på egne fordommer.

Og det du sier at "kristne" drev med for 500 år sden, er noe den katolske kirke drev med. Og den katolske kirke er ingen kristen kirke. Flertallet av dem som den katolske kirke drepte, var nettopp kristne som ikke ville følge den katolske lære.

Kristne risikerte også å bli drept om det ble funnet en Bibel, eller Bibelvers på dem eller hjemme hos dem.

Jeg vet hvordan Bibelen ble til, og jeg vet om kirkemøtet i Nikea i år 325 der hovedslaget sto, med avstemmeing osv.

Men Bibelen er inspirert av Gud, og det som var ment å komme med i Bibelen det er også der. Og Jesus var Guds sønn lenge før noe kirkemøte, og det er slett ikke den katolske kirkes sak å stemme for om Han var det eller ikke.

Kirkemøtet i Nikea i år 325 var også det møtet da Jesu disipler definitivt tapte, og siden den gang så har ikke opprinnelig kristendom blitt forkynt i verdens kirkebygg, bare noe som ligner, sammen med mye falsk lære.

Martin Luther prøvde å bryte ut og komme tilbake på sporet, men det virket ikke lenge.

Det er dessverre slik at mange av dagens kristne og dagens kristne kirker ikke har mye peiling på hva kristendom egentlig er, men det er jo fordi at kristendommen ble "kapret" på kirkemøtet i Nikea,. Jesu disipler ble nedstemt, og denne verdens makthavere begynte å bruke kristendommen til sin egen fordel, Mao de brukte kristendommen til å kontrollere folket og skaffe seg selv mer makt.

Dette har også ført til innføring av stadig mer falsk lære under navnet "kristendom"

Om du mener at kristne og muslimer er like ille, så har du ikke noen kunnskap om kristendom. dine meninger kun er basert på egne fordommer.

Og det du sier at "kristne" drev med for 500 år sden, er noe den katolske kirke drev med. Og den katolske kirke er ingen kristen kirke. Flertallet av dem som den katolske kirke drepte, var nettopp kristne som ikke ville følge den katolske lære.

Kristne risikerte også å bli drept om det ble funnet en Bibel, eller Bibelvers på dem eller hjemme hos dem.

Jeg vet hvordan Bibelen ble til, og jeg vet om kirkemøtet i Nikea i år 325 der hovedslaget sto, med avstemmeing osv.

Men Bibelen er inspirert av Gud, og det som var ment å komme med i Bibelen det er også der. Og Jesus var Guds sønn lenge før noe kirkemøte, og det er slett ikke den katolske kirkes sak å stemme for om Han var det eller ikke.

Kirkemøtet i Nikea i år 325 var også det møtet da Jesu disipler definitivt tapte, og siden den gang så har ikke opprinnelig kristendom blitt forkynt i verdens kirkebygg, bare noe som ligner, sammen med mye falsk lære.

Martin Luther prøvde å bryte ut og komme tilbake på sporet, men det virket ikke lenge.

Det er dessverre slik at mange av dagens kristne og dagens kristne kirker ikke har mye peiling på hva kristendom egentlig er, men det er jo fordi at kristendommen ble "kapret" på kirkemøtet i Nikea,. Jesu disipler ble nedstemt, og denne verdens makthavere begynte å bruke kristendommen til sin egen fordel, Mao de brukte kristendommen til å kontrollere folket og skaffe seg selv mer makt.

Dette har også ført til innføring av stadig mer falsk lære under navnet "kristendom"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...