knokle_85 Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Hva er Northbridge og hva er Southbridge? Er Nortbridge nermest cpu sokkelen? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 se for deg et kart. Nordover == oppover --> NB øverst. Sørover == nedover --> SB nederst. simple as that såvidt jeg vet. DrErling Lenke til kommentar
xthal Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 den med kjøler på er northbridge den uten er southbridge.. enkelt og greit Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 ikke alle nb som har kjøler da... Kan jeg få spørre hvorfor det er viktig for deg å identifisere den? Lenke til kommentar
knokle_85 Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Jeg skulle akkurat til å si det :wink: Lenke til kommentar
zpitx Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 De fleste nb. har en kjøleribbe m/ eller uten vifte. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 ikke min gamle (bare for å kverrulere) Vi gir oss med denne diskusjonen siden du i de fleste tilfeller har rett Lurer mer på hva knokle_85 trenger å vite det for. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 DrErling har helt rett, nordside brikkesettet sitter nærmest prosessor sokkelen, dette er altså nordsiden av hovedkortet, mens den nedre delen er sørsiden av kortet. Som regel kan nordside brikkesettet også identifiseres ved at det er påmontert en kjøleribbe eller en mindre vifte. Men på flere nyere hovedkort er det kjøling på både nord og sør side brikkesettet. Lenke til kommentar
knokle_85 Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Hvis jeg ville kjøpt meg en chipset kjøler er det jo litt kjipt å plassere denne på southbridge :-) Lenke til kommentar
thorman Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Er det noe særlig å vinne på å kjøle SB? Har et Abit IS7-E, lurer på å lime på en passiv kjøleblokk, men bare om det kan senke systemp et par grader. P4 2.4c @ 2.8ghz Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Når det gjelder spørsmålet "Hva er northbridge" kan man si at det er en slags brikke som sitter nord på hovedkortet (ovenpå) som styrer/kontrollerer trafikken mellom prosessor (CPU), minnet (RAM) og AGP tilgangen. Denne brikken har på alle nyere hovedkort en slags form for kjøling, enten passiv (med kjøleribbe) eller aktiv med en luftkjøler. Sørside brikkesettet er dermed en brikke som sitter lenger ned på kortet, der av navnet "Southbirdge". Denne brikker har som regel ikke kjøling. Brikken brukes til å kontrollere tilgangen til PCI, ISA og ACR/CNR (Hvis det finnes ett slikt slot på kortet). Sørside brikkesettet kotrollerer vel også IDE enheter samt Serial ATA, rett meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå