Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei har tenkt til å flytte til sør fra Oslo et sted. Lurer på hvordan kulturen varierer fra tettsted til tettsted? Er det mye sterkere konkurranse mentalitet i byer enn på landet? Bor de fleste pene jentene i byer? Er folk mer varierte i byer? Er byfolk kjipere? Blir litt stereotypisk, men jeg er veldig nysgjerrig...

Er også interessert i å prøve fysiske aktiviteter som kampsport, ballsport, fekting, osv på fritiden. Og skal jobbe da selvfølgelig. Lurer på om noen av disse settingene er gode for å møte damer, og hvor mye by/land påvirker disse settingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer.

Sannsynligheten er stor for at du vil finne mange flotte mennesker i bygda du velger å flytte til. Leter du, finner du kanskje også bygdedyret!

Skal du få litt "i pose og sekk" så velg en bygd utenfor en kjip småby.

Når det gjelder mer eller mindre smale fritidsaktiviteter, du nevner bla. fekting... så ha realistiske forventinger. Du kan ikke forvente å kunne velge og vrake i enhver smal aktivitet ute i periferien, slik du kan i en større by - men det er ikke unormalt å finne fine miljøer rundt de smale aktivitetene som tilfeldigvis har etablert seg der du havner.

Gå løs på miljøforandringen med en positiv innstilling, og du skal ikke se bort ifra at du kan finne en bygd der du virkelig kan trives. Anonym poster: ece53af548785a9b6e4dcd4b52826e4e

Lenke til kommentar

Det er haugevis av mennesker som flytter til Lofoten og aldri snur seg tilbake for å se på noe annet. Ekstremt vakker natur, haugevis av flotte inkluderende naboer, etc. Det er mye godt på "landet".

Samtidig må man være inneforstått med at det er en viss type mennesker som trives på bydga. Jeg elsker personlig den følelsen av å være der det skjer. Det er rett og slett herlig å rusle rundt i Oslo eller London og snuble over en svær konsert i en bakgate, en wierd liten hjørnerestaurant pakket med folk, bord, stoler og levende lys. Den følelsen av å oppdage nye ting og bli utfordret er uslåelig. Liker jeg det jeg ser nå? Var det kult med den restauranten? Eller skal jeg se videre? Noen ting tar man til seg, andre ting støter man vekk. Man er konstant på leting etter det artige/spennende/koselige/skumle. Du kan velge å være fullstendig anonym eller oppsøke venner og kjente. På med en stor hette og solbriller, eller ringe en kompis og stikke på grillfest. Et urbant miljø er fullstendig uslåelig sånn sett.

Men så er det kuer, snedekte fjelltopper, brusende hav og bølger, dype skoger, osv på bygda. Det blir noe helt annet igjen. Hva slags mennesketype du er tenker jeg har stor betydning for hvor du vil trives.

Lenke til kommentar

Jeg bor på bygda, og kunne aldri tenkt meg å bo i byen på fast basis.

Jeg elsker å bo her, de fleste kjenner hverandre og er gode venner. Masse fin natur rett utenfor huset. Rånekultur og bygdemoro er noe jeg er stor fan av :p

Her er det kultur for grisekjøring, bilskruing og fylla på den lokale puben i helgene. Det er sosialt, underholdende og man skaper en sammensveiset gjeng. Rett og slett bygdementalitet og tidvis anarkitilstander er noe jeg trives godt med.

Jeg må vel også innrømme at jeg trives godt med at det ikke kryr av negere våre nye landsmenn over alt også, jeg er ikke rasist, men jeg ser at i til og med små byer som Skien, har det nå begynt å sitte massevis av tiggere på gata, knivraning er slett ikke uvanlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det er jo sweet spot numero uno. Kanskje jeg har utviklet litt hjemlengsel av ikke å bo der de 5 siste år, men jeg føler meg jo revitalized ved hver hjemtur, og det er liten tvil om jeg vil tilbake på sikt. Du får villa med dobbelgarasje i Grenland for samme pris som 55kvm leilighet med fuktskader i Oslo (satt på spissen). :)

Lenke til kommentar

Hei har tenkt til å flytte til sør fra Oslo et sted. Lurer på hvordan kulturen varierer fra tettsted til tettsted? Er det mye sterkere konkurranse mentalitet i byer enn på landet? Bor de fleste pene jentene i byer? Er folk mer varierte i byer? Er byfolk kjipere? Blir litt stereotypisk, men jeg er veldig nysgjerrig...

Hønefoss er et herlig sted, en slags mix av landet og byen. You get the best of both worlds :)

Ligner litt på Kjelsås engetlig. Og da kan man velge hvilken kultur man vil tilhøre, bygdekulturen eller bykulturen :)

Boligprisene (leieprisene) er ikke på langt nær så oppblåst som de er i Oslo i tillegg til at det går buss hver time fra sentrum og til Oslo. Med privatbil er det 30 min til Oslo, og med buss ca. 40 min.

Uansett, så tror jeg ikke det er noen stor forskjell i konkurransementalitet på bygda enn på landet.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Hønefoss er et herlig sted, en slags mix av landet og byen. You get the best of both worlds :)

Ligner litt på Kjelsås engetlig. Og da kan man velge hvilken kultur man vil tilhøre, bygdekulturen eller bykulturen :)

Boligprisene (leieprisene) er ikke på langt nær så oppblåst som de er i Oslo i tillegg til at det går buss hver time fra sentrum og til Oslo. Med privatbil er det 30 min til Oslo, og med buss ca.

Unnskyld for å si det men Hønefoss er et hål. folk der er frekke og ufordragelige, har absolutt ingenting fint å si om plassen. Syns TS burde flytte til sørlandet eller Jæren vakker natur og greie folk. Kan også varmt annbefale Hardanger hadde bodd der hvis ikke hjemstedet mitt fantes :)

Lenke til kommentar

Unnskyld for å si det men Hønefoss er et hål. folk der er frekke og ufordragelige, har absolutt ingenting fint å si om plassen. Syns TS burde flytte til sørlandet eller Jæren vakker natur og greie folk. Kan også varmt annbefale Hardanger hadde bodd der hvis ikke hjemstedet mitt fantes :)

Det finnes frekke folk overalt, ingen plasser som er untatt. Og du mener at Hønefoss ikke har fin natur? Det er jo nettopp en av hovegrunnene til å flytte til Hønefoss.

Lenke til kommentar

Det finnes frekke folk overalt, ingen plasser som er untatt. Og du mener at Hønefoss ikke har fin natur? Det er jo nettopp en av hovegrunnene til å flytte til Hønefoss.

Har bare hatt dårlig erfaring med Hønefoss naturen la jeg dessverre ikke mye merke til. Men kan bare være meg som er uheldig. Har egentlig samme oppfatting om Voss men en kompis av meg elsker :).

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Sant. Man gjør seg opp forskjellige meninger alt ut i fra hvordan man opplever det :)

Ja har selvfølgelig hørt folk sagt dritt om hjemplassen min også, men har ikke kjent meg igjen i det de sier, og som oftest så har de vært her og havnet sammen med "dritt" folk, prøver jo da selvfølgelig å vise hjemstedet mitt fra en god side da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...