Ohgenius Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Det nærmeste jeg kommer til psykologer er under behandlingsformer innenfor helsepsykologien - Freud, Festinger, Skinner, og innenfor mestring - Lazarus og Mead. Har dere noen å tilføye der? Endret 29. mai 2013 av Ohgenius Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Heisann! Ja, jeg har også eksamen i psykologi i morgen. Selv om temaet passer ganske godt inn i den siste delen av læreboka (aschehoug) så tror jeg det er viktig å kunne trekke inn ting fra de andre kapittelene også.... det sier iallefall læreren vår sant nok, men det må være relevant Lenke til kommentar
Ulrikkee Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hva med Maslow? Behovspyramiden kan trekkes inn stort sett overalt Lenke til kommentar
gurokarine Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Synes denne rapporten var veldig informativ http://www.fhi.no/dokumenter/1b2e13863a.pdf Den er ganske lang, men har gått fort igjennom den nå, og har fått mye ut av det! Lenke til kommentar
Ohgenius Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hva med Maslow? Behovspyramiden kan trekkes inn stort sett overalt Hvordan tenkte du å trekke inn Maslow i forebygging? Kan forsåvidt prøve å trekke inn andre som Berne, Le Bon, Lewin men er usikker på om det passer inn. Kommer vel ann på oppgavene vi får i morgen Lenke til kommentar
stise Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hvilke teoretikere kan være relevante å ha med innenfor forebygging av psykiske lidelser? Lenke til kommentar
Ulrikkee Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hvordan tenkte du å trekke inn Maslow i forebygging? Kan forsåvidt prøve å trekke inn andre som Berne, Le Bon, Lewin men er usikker på om det passer inn. Kommer vel ann på oppgavene vi får i morgen Hvis du ser på behovspyramiden, har den en god del med psykisk helse å gjøre. Det å trinnvis få oppfyllt behovene i maslows pyramide, er direkte forebygging mot psykiske lidelser. Henger også sammen med selvbilde og selvpersepsjon. Av pyramiden kan vi se at det faktisk også er forebyggende å få oppfyllt de grunnleggende fysiologiske behovene fordi det fører til at individet kan strebe etter å oppnå de høyere behovene, slik som trygghet og selvrealisering. Det legger altså grunnlaget for en god psykisk helse, som er essensielt for å forebygge psykiske lidelser og vansker. ;) Lenke til kommentar
Heartlust Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hei, jeg har også eksamen i P2 imorgen. Her er noen viktige punkter fra forberedelse-opplegget vårt idag: - Vi ble hintet til at fokuset kan være på helsepsykologi (læreren vår er en av sensorene som var med på å lage og godkjenne oppgaven), men andre kapitler er helt klart aktuelle. Det er en mulighet for at emnet blir knyttet til alder (barn, ungdom, eldre osv) - Biopsykososial modell, portteorien, individualpsykologiske. - Trening kontra depresjon (eller andre psykiske vansker/lidelser). - Beskyttelsefaktorer kontra risikofaktorer (modell på s. 341 - Aschehoug). - Teoribruk fra psykologi 1 er fortsatt relevant. SPESIELT Eriksons psykososiale faser. - Vi ble fortalt at bruk av Freud kan være kontroversielt pga. at mange sensorer avskyr teoriene hans siden de ikke er empiriske. Dvs. at du må evaluere selv hvor viktig Freud sine teorier er for oppgaven om du har ønske om å bruke dem. - Fokuser på FOREBYGGING, og IKKE BEHANDLING. Dette er viktig, og bruk av terapiformer i besvarelsen bør unngås, men kan brukes dersom du mener det er essensielt for drøftingen din. - Få kildebruk på plass. Dvs. direkte sitat - for eksempel (Schultz Larsen, 2011, s. 394) og referanseliste til slutt. Håper dette var til nytte. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Endret 25. juni 2020 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 - Beskyttelsefaktorer kontra risikofaktorer (modell på s. 341 - Aschehoug). Er det bare jeg som er dum, eller gir ikke den modellen noe som helst mening? Lenke til kommentar
Ohgenius Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Dere får alle ha masse lykke til i morgen! Del gjerne hvordan det går Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Er det bare jeg som er dum, eller gir ikke den modellen noe som helst mening? Hva slags modell er dette? Det er for øvrig viktig å kartlegge beskyttelsesfaktorer/resiliens for å finne de som er utsatt, samt finne ut hva som er viktig å fokusere på hos dem. Mtp. forebygging. Lenke til kommentar
Emily1 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 http://psykologi.cap...html?tid=808801 Her kan du se film om forebygging av depresjon, forebyggende arbeid osv. Noen som får filmen til å fungere? Tok notater fra filmen, vet ikke hvor relevant det er men... Forebygging av depresjon • 3 ganger så mange spiser medisiner mot depresjoner som for 10 år siden • Flere tusen mennesker i Norge rammes hvert år av psykiske lidelser • 1 av 4 opplever i løpet av livet alvorlig depresjon • Depresjonen er alvorlig, økende De har et kurs som handler om å: Endre på de negative tankene man har om seg selv, verden, fremtiden. Ta kontroll, ta grep. Følelser Kan ikke bare bestemme seg for å føle seg bedre. Men går an å endre på tanke og handlingsmønster. Når deprimert, så tolker man alt negativt. Kurset lærer folk å kartlegge hva en tenker. Så vurdere om dette er rimelig. Så komme med alternativ tolkning. Eksempel: du møter en bekjent på gata, fort gjort å tenke at han liker meg sikkert ikke, jeg har gjort noe feil. --> ta en runde til. Situasjonen er den samme, men er det andre muligheter? Kan det være at personen hadde dårlig tid? Ikke så deg? Ikke fokuser på problemene. Tanker, følelser og handling har gjensidig påvirkning. Notere ned tanker. Hvordan var det jeg tenkte i den situasjonen? Mye skjemaer og skriving. En deltaker sier: veldig tøft i begynnelse, men man lærer å kjenne hva man føler. Veldig takknemlig. 1 Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Hva slags modell er dette? Det er for øvrig viktig å kartlegge beskyttelsesfaktorer/resiliens for å finne de som er utsatt, samt finne ut hva som er viktig å fokusere på hos dem. Mtp. forebygging. Legger ved bilde fil funker ikke å legge inn bilde, det blir bare thumbnail http://oi41.tinypic.com/fxxahw.jpg Endret 29. mai 2013 av Ownbeef Lenke til kommentar
Ulrikkee Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Da tar jeg kvelden! Vil ønske alle sammen masse LYKKE TIL i morgen! Krysser fingrene for at vi klarer å "forebygge" en lav karakter hehe... 5 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Legger ved bilde fil funker ikke å legge inn bilde, det blir bare thumbnail http://oi41.tinypic.com/fxxahw.jpg Enig i at modellen ser rar ut. Men man kan vel se på det sånn at risikofaktorer ganske enkelt drar deg mot lidelse, mens beskyttelsesfaktorer drar deg mot lykke. Tror nok det viktigste er å finne ut nøyaktig hva som er risiko- og beskyttelsesfaktorer. Lenke til kommentar
Psykofreek Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Hei, mange gode tips her, takk! Noen som vet om vi må avklare begreper, eller kan vi gå ut ifra at sensorene kan alle begrepene og at de ikke trenger mye forklaring? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Endret 25. juni 2020 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Psykofreek Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 tenkte litt på det samme. For mye avklaring kan tolkes som å snakke rundt emnet, for lite kan vise til mangel på kunnskapen.. En god balanse mellom begge, forklare kort hva begrepet går utpå dermed fortsette ? Læreren min har alltid sagt til klassen min at vi ikke skal avklare begreper, og har vært veldig opptatt av det på alle heldagsprøver vi har hatt. Det som derimot fikk meg til å stusse var den siden her; https://sites.google.com/site/psy2heimdal/eksamensforberedelser Det står: Mange av begrepene vi bruker i psykologi bruker vi også i dagligspråket. I faget psykologi er mange av disse begrepene komplekse og trenger en avklaring. I oppgavene over bør du derfor gjøre godt rede for hva som menes med en holdning, en konflikt, hvilke typer kommunikasjon vi har, sosial støtte, mestring og psykiske lidelser. Begrepene kan videre forstås på forskjellig måte, brukes på forskjellig måte og ha ulik relevans i ulike disipliner/deler av faget. Altså at vi bør avklare begrepene. Føler mye av det du nevner om balanse mellom begge sikkert er lurt, men er veldig usikker.. Lenke til kommentar
Heartlust Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Læreren min har alltid sagt til klassen min at vi ikke skal avklare begreper, og har vært veldig opptatt av det på alle heldagsprøver vi har hatt. Det som derimot fikk meg til å stusse var den siden her; https://sites.google...nsforberedelser Det står: Mange av begrepene vi bruker i psykologi bruker vi også i dagligspråket. I faget psykologi er mange av disse begrepene komplekse og trenger en avklaring. I oppgavene over bør du derfor gjøre godt rede for hva som menes med en holdning, en konflikt, hvilke typer kommunikasjon vi har, sosial støtte, mestring og psykiske lidelser. Begrepene kan videre forstås på forskjellig måte, brukes på forskjellig måte og ha ulik relevans i ulike disipliner/deler av faget. Altså at vi bør avklare begrepene. Føler mye av det du nevner om balanse mellom begge sikkert er lurt, men er veldig usikker.. Vår lærer er sensor i skriftlig + muntlig i både psykologi 1 og 2 - han presiserer viktigheten til avklaring/definering av begreper samt forklaringer av teorier når man skriver en oppgave. Det er knyttet til universitet, hvor bygger opp og skriver essayer/vitenskaplige på denne måten. Her er et eksempel på hvordan jeg valgte å innlede et begrep og en teori til heldagsprøven vi hadde tidligere i år knyttet til selvbilde, identitet og sosial kompetanse (som viste seg å være en tidligere eksamensoppgave): Jeg skal først forklare og definere hva identitet er, i tillegg til å se på noen andre sentrale begrep for diskusjonen videre. Det finnes uttalige definisjoner på identitet, men psykologen Erik Homburger Erikson definerer identitetsbegrepet slik: "å være i overensstemmelse med seg selv og sin kropp og føle at man er den samme i dag som i går, selv om ting har forandret seg. En prosess som forener individet med det sosiale" (Schultz Larsen, Psykologi 1, s. 158). Dette mener han er den personlige identiteten, også kalt for jeg-identitet. Erikson hevder også at mennesket har en sosial identitet. Dette begrepet er knyttet til egenskaper og handlinger som signaliserer til at du hører til et sosialt fellesskap. -- Håper dette avklarte noe. Husk viktigheten av å definere begreper, ellers kan sensor få mistanke om at du ikke vet helt hva du snakker om dersom du vil få frem noe komplisert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå