Gå til innhold

Kun stereolyd når jeg kobler dataen til surroundanlegget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå tror jeg blir sprø snart, nå har jeg gått til anskaffelse av nytt lydkort, USB Sound Blaster X-Fi Surround 5.1, og det er fremdeles stereolyd(ja, driverne er installert). Det er tilkoblet med optisk kabel. Har saumfart innstillingene både på dataen og på lydkortet, og har skrudd på 5.1 der det lar seg gjøre. Men når jeg tester anlegget, så får jeg fremdeles kun lyd av de to fremre høytalerne. Jeg vet at det ikke er noe feil med selve anlegget, så hva i all verden er jeg må gjøre for å få dette til å virke?

 

Og å konfigurere høytalerne til 5.1 på lydinnstillingene var det første jeg gjorde, det hjalp ikke.

Endret av fantimans
Lenke til kommentar

Hvis jeg klikker meg inn på SPDIF-Out Properties, og tester DTS Audio og Dolby Digital der, får jeg en fullkommen surround-test. Problemet er at dette ikke replikeres når jeg prøver noe annet. Hvis jeg kun høyreklikker på SPDIF-Out Properties og velger test, får jeg en stereotest. Hvis jeg åpner en musikkfil, eller et spill, så er det også kun i stereolyd.

Endret av fantimans
Lenke til kommentar

En musikkfil vil spilles av i stereo, såfremt anlegget ikke har mulighet for simulert 5-kanals stereo. Dette må vanligvis aktiveres manuelt, og jeg tviler på at anleggspakken din har denne muligheten.

 

Spill er avhengig av DTS Connect eller lignende for å spille av surround-lyd. Hvordan dette aktiveres avhenger av lydkort og spill.

 

Så hvis jeg forstår deg korrekt, spiller du av en film med DTS-spor så fungerer dette, men du har problemer med musikk/spill i surround?

Lenke til kommentar

En musikkfil vil spilles av i stereo, såfremt anlegget ikke har mulighet for simulert 5-kanals stereo. Dette må vanligvis aktiveres manuelt, og jeg tviler på at anleggspakken din har denne muligheten.

 

Spill er avhengig av DTS Connect eller lignende for å spille av surround-lyd. Hvordan dette aktiveres avhenger av lydkort og spill.

 

Så hvis jeg forstår deg korrekt, spiller du av en film med DTS-spor så fungerer dette, men du har problemer med musikk/spill i surround?

 

Ingenting gir meg surroundlyd, har nå prøvd musikk, filmer og spill. Men kjører jeg en lydtest inne på properties på SPDIF-Out får jeg lyd i alle høytalerne.

 

Det er akkurat som om dataen min har låst seg fast i stereo eller noe.

 

Og det som virkelig forvirrer meg, er at før jeg oppgraderte dataen, så hadde jeg helt fin spill-surround med en RCA-kabel. Det samme har jeg på den bærbare dataen.

Endret av fantimans
Lenke til kommentar

For å få surround-lyd på film MÅ kilde være i surround. Dvs. at du må minst ha Xvid-filer på 1,4GB pr film, alternativt de litt bedre h.264-mkv-filene.

For spill må de støtte DTS eller DD5.1 ut.

 

Musikk er og blir og kommer alltid til å være i stereo. Ingen vits å ødelegge musikk ved å kjøre den gjennom masse postprosessering og filtere for å lage dårlig emulering av ekstra lydspor. Alternativt kan du kanskje finne en knapp på forsterker som heter 4-channel-stereo.

 

Ellers, hvis du bruker litt skikkelig musikkavspillingsprogrammer, som Foobar2000, så kan du tukle med mye rart, deriblant også 4-channel-stereo-output via digital utgang.

 

Når det gjelder film, hva slags avspillingsprogram bruker du? Hvis du sier Windows Media Player får du bare ha det så godt og kose deg videre i stereoverden...

Jeg anbefaler K-lite codec pack med Media Player Classic Home Theatre edition. Last ned standard-utgaven, den inneholder alt du trenger (ikke vits å bli grådig, det blir bare krøll for de som ikke liker å tukle og veit hva de driver med).

Installer det, så velger du ffd_show, matroskasplitter, og kjører alle de config-wizards som er der. Der kan du velge oppsett (5,1), sub/ikke sub, og alt det der.

 

EDIT: Link til K-lite http://www.free-codecs.com/download/k_lite_codec_pack.htm

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...