Gå til innhold

Kun stereolyd når jeg kobler dataen til surroundanlegget


Anbefalte innlegg

Fra et surroundanlegg som vanligvis fungerer helt perfekt får jeg kun stereolyd når jeg plugger lydkabelen(rød/hvit kabel) i dataen. Installerte nettopp masse hardware-oppgraderinger(hovedkort blant annet), og det funket fint før dette. Har skrudd på surround(5.1) i både lydinstillingene og i Realtek HD Audio Manager, men jeg får fortsatt kun lyd av fremre venstre og fremre høyre høytaler. Hvis det er noen kan hjelpe meg med dette vil jeg være evig takknemmlig!

Endret av fantimans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med RCA-kabler får du i beste fall Pro Logic (3 kanaler framme, mono bak). Har du muligheten ville jeg heller brukt optisk eller HDMI til anlegget.

 

Litt usikker, men mener du må ha en av de sistnevnte for å benytte DTS Connect. Les på Wikipedia om DTS/DTS Connect. Veldig informativ og kort wiki.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hjemmekinoanlegget(kjøpt i '08) har én HDMI-port, men på den står det "HDMI out". Kan jeg bruke den porten til å overføre HDMI-lyd fra datamaskinen?

 

Dersom ikke dette går, kan jeg koble dataen med HDMI til TV-en, og så koble TV-en videre til lydanlegget med RCA-kabler, eller vil dette resultere i like dårlig lyd hvis det i det hele tatt virker?

 

Skulle gjerne brukt optisk kabel, men utrolig nok har ikke mitt splitter nye hovedkort noen inngang for optiske kabler. I siste tilfelle blir jeg vel nødt til å skaffe meg et nytt lydkort, tenker jeg. Hvis det ikke finnes en slags adapter fra optisk til de vanlige pc-lydinngangene.

Endret av fantimans
Lenke til kommentar

Står det "HDMI Out" så vil den ikke ta inn lyd, nei. Litt snodig med HDMI ut, men ikke inn.

 

Løsning gjennom TV vil gi tilsvarende lyd (gjerne enda dårligere pga ekstra prosesseringsledd?) og du vil ende opp med Pro Logic.

 

Kan du liste opp fabrikant/modell på anlegg, hovedkort og TV?

Lenke til kommentar

Mulighetene for digital lyd (og derav Dolby Digital/DTS) er forholdsvis få:

  • Coaxial
  • TOSLINK
  • Mini-TOSLINK
  • HDMI

Har ikke anlegget/hovedkortet ditt én av disse løsningene kan du glemme digital lyd. Har f.eks. hovedkortet Mini-TOSLINK kan du bruke en overgang til TOSLINK. Dette er vel en av de få praktisk gjennomførbare mulighetene å krysse grensesnitt (selv om jeg må innrømme jeg ikke har undersøkt mulighetene grundig).

Lenke til kommentar

Både hovedkort og anlegg har da vitterlig TOSLINK? Se etter betegnelsen "Optical" på anlegget, og bruk den grønne porten på hovedkortet.

 

Søk etter TOSLINK, så ser du hvordan kabelen ser ut.

 

Edit: Glem det. Så nå at jeg fikk feil søkeresultat på hovedkortet etter at JaBBe kommenterte modellbetegnelsen. Så, nytt lydkort eller nytt anlegg.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Da har jeg koblet til PC-en til TV-en via en HDMI kabel, og derfra til hjemmekinoanlegget med en optisk kabel. Hvis jeg kun ser på tv, får jeg helt fin surround-lyd. Men når jeg skrur på HDMI-kanalen til dataen, så kommer lyden fremdeles i stereo... Tror jeg får krype til korset og kjøpe meg et nytt lydkort først som sist.

Lenke til kommentar

Høyre klikk på høytaleren vedsiden av klokken på start-linja velg "avspillingsenheter" klikk på lydkortet du har koblet i anlegget, velg konfigurer og velg antall kanaler fra sterio til 7.1 surround ( antall lydkanaler er begrenset til hva lydkort og anlegg støtter )

Endret av T4g85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...