Gå til innhold

Lillebror skal bygge sin første PC, men storebror trenger hjelp av dere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke si at to tusen er mye på en skjerm. Når du får 144 Hz-skjermer til den prisen så er valget enkelt spør du meg.

 

Bruker han 2k på skjerm, 1k på en "skikkelig" psu osv, så har han ikke noe penger igjen til pc.

Ikke har han maskinvaren til å drive en 144hz skjerm uansett.

 

Det handler om å balansere alle komponentene rundt hverandre.

Lenke til kommentar

Bruker han 2k på skjerm, 1k på en "skikkelig" psu osv, så har han ikke noe penger igjen til pc.

Ikke har han maskinvaren til å drive en 144hz skjerm uansett.

 

Det handler om å balansere alle komponentene rundt hverandre.

Den skjermen varer sikkert i mer enn 10 år. En skikkelig strømforsyning til 700 kr varer i minst 5 - 7 år. Maskinvaren vil klare høy oppdateringsfrekvens på gamle spill. Kanskje spiller han CS 1.6 og andre "LAN-spill". Du merker også dette veldig godt på skrivebordet, 144 Hz er deilig å se på.

 

Dette er balansering. I lengden tjener han ikke på å kjøpe mange strømforsyninger og skjermer. CPU, GPU, hovedkort er eksempler på ting som ikke varer lenge i det hele tatt. Det tar et halvt år så er verdien svekket betraktelig.

 

Selv om det er et visst budsjett her, så er det ikke snakk om en PC til 5 k. Er det brukt 2 k på en skjerm så er det fortsatt 6 - 7 k igjen til selve maskinen.

 

Det er logisk å bruke litt mer penger på ting som faktisk kan regnes som fremtidsrettet. I den kategorien har du skjerm, PSU, ODD (som de bruker 400 kr på og får Blu-Ray-støtte) og til en viss grad HDD/SSD og minne. Hovedkort vil jeg ikke legge i den kategorien ettersom det ikke er særlig forskjell på dyre og billige kort med tanke på fremtidsoppgraderinger.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den skjermen varer sikkert i mer enn 10 år. En skikkelig strømforsyning til 700 kr varer i minst 5 - 7 år. Maskinvaren vil klare høy oppdateringsfrekvens på gamle spill. Kanskje spiller han CS 1.6 og andre "LAN-spill". Du merker også dette veldig godt på skrivebordet, 144 Hz er deilig å se på.

 

Dette er balansering. I lengden tjener han ikke på å kjøpe mange strømforsyninger og skjermer. CPU, GPU, hovedkort er eksempler på ting som ikke varer lenge i det hele tatt. Det tar et halvt år så er verdien svekket betraktelig.

 

Selv om det er et visst budsjett her, så er det ikke snakk om en PC til 5 k. Er det brukt 2 k på en skjerm så er det fortsatt 6 - 7 k igjen til selve maskinen.

 

Det er logisk å bruke litt mer penger på ting som faktisk kan regnes som fremtidsrettet. I den kategorien har du skjerm, PSU, ODD (som de bruker 400 kr på og får Blu-Ray-støtte) og til en viss grad HDD/SSD og minne. Hovedkort vil jeg ikke legge i den kategorien ettersom det ikke er særlig forskjell på dyre og billige kort med tanke på fremtidsoppgraderinger.

 

Budsjettet dems har allerede sprukket (spesielt med tanke på hvor mye frakt som kommer skal de kjøpe fra 10 forskjellige butikker.) og han får ett 660 ikke ti. De kan dog fint omrokkere på deler for å få ca 2.5k å bruke andre steder, men da får han ikke tastatur, mus, blueray etc.

 

Dette er en gutt på 13 år, jeg tviler sterkt på at han har brukt for en 144 hz skjerm kontra 60hz. Det som antageligvis gir creds i han sine omgangsmiljøer er "gamer" stuff som tastatur etc.

Lenke til kommentar

Budsjettet dems har allerede sprukket (spesielt med tanke på hvor mye frakt som kommer skal de kjøpe fra 10 forskjellige butikker.) og han får ett 660 ikke ti. De kan dog fint omrokkere på deler for å få ca 2.5k å bruke andre steder, men da får han ikke tastatur, mus, blueray etc.

 

Dette er en gutt på 13 år, jeg tviler sterkt på at han har brukt for en 144 hz skjerm kontra 60hz.

Trådstarter har sagt det er satt en grense for at det ikke skal brukes mer enn nødvendig, og med tanke på at lillebroren er såpass ung. Jeg synes det skal være lov å dra litt i budsjettet om mulig, hvis det er en god grunn for det. Jeg mener også at dette er tilfellet. Men det er selvsagt ikke vi som bestemmer i slutten, vi har bare argumenter.

 

Tastatur, mus, musematte, skjerm er tilleggsutstyr. Skal dette skvises inn så blir det lite igjen for en god maskin, hvis maksgrensen er 8-9 k. Altså, med tanke på hva trådstarter har satt opp som forslag og hva PC-en skal brukes til.

 

Når DVD-ODD koster ~131 kr og Blu-Ray-ODD koster ~419 kr så synes jeg det er teit å spare ~288 kr bare for å spare inn til andre ting. Det er ikke bare spillytelse som betyr noe. ;)

 

Hva folk har bruk for har ene og alene med brukssituasjon og vaner å gjøre. Strengt tatt så har man bare bruk for en seng, mat og utdanning. Det at han er 13/14 år betyr ikke at han ikke kan se forskjell på 60 og 144 Hz. Og når han er 18 år har han fortsatt denne skjermen. Altså, med mindre han har ødelagt den, solgt den, mistet den, glemt den igjen etc. For alt vi vet så bruker han den når han er 24 år! Jeg ville ha angret om jeg kjøpte en 60 Hz-skjerm for noen hundre kroner mindre. Skjerm er et langsiktig kjøp. Det er fortsatt en relativt billig modell det er snakk om.

 

 

Det som antageligvis gir creds i han sine omgangsmiljøer er "gamer" stuff som tastatur etc.

Er det ikke lillebroren som skal bruke maskinen? Om ikke omgangsmiljøet hans synes at PC-en er kul nok, så kan de ryke og reise. ;) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Spørsmål: hva er forventet levetid på en LCD-skjerm? Og er det gitt at er dyrere skjerm er av bedre kvalitet og dermed lever lengre - f.eks. en forbruker-skjerm til 1300kr. kontra en proff-skjerm til 10.000kr. (med samme antall på-timer)?

 

Hva skjermer generelt angår, så har jeg siden vi fikk første PC i huset i 1995 vært igjennom bare(?) 4 skjermer, 3 CRT (1 crap, 1 OK og 2 Trinitron) og nåværende Acer G24OID LCD...jeg var tydeligvis heldig med valget av skjerm, så vanskelig det er for meg å finne riktig ny skjerm nå pga. overfølsomhet for PWM-flimring (lyset i skjermen), anti-glare belegget på skjermen (demper lysrefleksjoner), og BLB (backlight bleed/lysgjennomtrengning - tyder på dårlig/billig skjerm konstruksjon IMO).

 

Runar: jeg vet ikke om broren din har følsomme øyne, men det vil bare være å plage ham hvis han får feil skjerm, så sjekk gjerne søkeord som "ag coating", "pwm flicker" og "blb" ("backlight bleed") sammen med evt. skjermer til vurdering, da jeg ble skremt over hvor mange skjermer som var ubrukelig for meg når jeg fant ut hvor mye jeg reagerte på flere av disse tingene da jeg forsøkte meg på Dell U2412M (Philips 245P2ES er ikke helt god den heller).

Så jeg prøver nå å unngå alle skjermer med panel fra LG pga. heavy AG-coating på de fleste av dem.

 

Reaksjonene (som jeg fikk) er kløe/svie i øynene etter få minutter ved tekstlesning (svart på hvit bakgrunn inkludert kontrastvariasjoner) som Word-dokumenter og generell nettsurfing, og etter lengre perioder hodepine.

 

Det virker som dette egentlig er problemer som kun følger skjermer beregnet på bildebehandling, da dette AG-belegget også demper lysrefleksjoner som igjen forstyrrer hvordan fargene oppfattes på skjermen - ser ingen grunn til at "gaming"-skjermer skulle ha disse probleme i like stor grad (unntatt kanskje PWM-flimring, da det er billigste sort lyskontroll)...eneste problemet det for meg er gitt at en gaming-skjerm har er backlight-bleed pga. lysstyrken i disse skjermene, hvilket gjør (igjen, for meg) skjermen ubrukelig til å se på filmer med, da alle mørke scener, hvor bildet er ment å være svart, er vist som lys grått).

Når det kommer til spillopplevelse, så er det mer "skremmende" å spille Doom 3 på min gamle 17" CRT enn på nåværende 24" "gaming"-LCD...

 

 

Ønsker ikke å starte en diskusjon om skjermer - jeg vil bare bringe info (er noe feil, så rett meg gjerne) og egne meninger og erfaringer på bordet.

En god skjerm er viktig; øynene er tross alt den viktigste sansen vi har.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...