Gå til innhold

Lillebror skal bygge sin første PC, men storebror trenger hjelp av dere


Anbefalte innlegg

Postet en ny liste et stykke ned på forrige side. Har oppdatert førstepost, og listen finner du her: https://prisguiden.no/liste/141074 :)

Det virker som om han liker den nåværende listen, bortsett fra hovedkortet.

 

Hva er det han ikke liker med det HKet? Eller for å stille spørsmålet på en annen måte: hvorfor valgte du akkurat det kortet?

 

...budsjettet er satt fordi det er unødvendig at en fjortenåring kjøper sin første datamaskin til flere titalls tusen kroner.

 

Kjøpt dyrt nå, og han vil bare bli "bortskjemt", i.e. da ser han hvor bra det kan bli nå, og da vil senere PCer bare bli dyrere. :p

Jeg tror det er smart med et budsjett til den første PCen hans.

 

Det jeg har lært opp igjennom tiden er at hvis man skal ha en budsjettpc så er det best og ha en grunnmur av gode komponenter man kan oppgradere på.

 

Til syvende og sist så blir han nok fornøyd uansett tho.

 

Første delen: så absolutt! Derfor er PSUen den delen jeg bruker mest penger på, så den holder uansett hva jeg måtte finne på senere. 2. komponenten: HKet - de billigere er gjerne strippet for flere nyttige funksjoner, og er i verste fall rett dårlig pga. at det er brukt billige komponenter i kontruksjonen.

 

Så får resten bli etter behov og budsjett der og da (CPU/GPU/RAM).

 

 

Andre delen: jeg håper du har rett...hvis man er overbevist om at de delene man har lyst på er det beste, uansett hva som faktisk måtte være tilfelle, så er det ikke sikkert man blir fornøyd uansett.

Og man har som regel ikke mulighet til å bygge den PCen vedkommende ønsker i tillegg for å bevise hvilken som er best.

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjell på data og tilbehør :tease:

Det som er opptimalt er at han får med en ssd av grei størrelse, en 3570k og ett skjermkort av type 7950/660ti. Er jo best bang for the buck.

 

Det jeg har lært opp igjennom tiden er at hvis man skal ha en budsjettpc så er det best og ha en grunnmur av gode komponenter man kan oppgradere på.

 

Da lærer du han jo leksen om at det er bedre og vente litt for å få kvalitet, fremfor å haste og få kvantitet :)

 

Til syvende og sist så blir han nok fornøyd uansett tho.

 

Godt sagt, takk! :)

 

 

Hva er det han ikke liker med det HKet? Eller for å stille spørsmålet på en annen måte: hvorfor valgte du akkurat det kortet?

 

Det ble anbefalt på første side som et billigere alternativ til et annet jeg fikk anbefalt. Jeg søkte litt rundt og det kom godt ut i flere tester og anmeldelser.

Lenke til kommentar

Høres ut som en hype for meg:

"The All New Black eQualizer Gives You Total Visibility

Poor visibility in dark scenes can cost even the most skillful gamers their game. The Black eQualizer color engine technology is designed to offer an unprecedented level of control and visibility. Dark scenes are brightened without over-exposing the bright areas to preserve vital details, enabling gamers to spot their enemies easily in critical combat and react quickly in any situation."

 

http://gaming.benq.c...monitor/rl2240h

 

En funksjon som kun gjør mørke scener lysere automatisk? Eh, why? :hm: Jeg nøyer meg fint med litt ekstra gamma, hvis det bare er spill det er snakk om...

Håper ikke dette gjelder filmer også, for dem må da bli "ødelagt" med slik automatisk lysjustering - unntatt kanskje AvP: Requiem; den filmen var jo tilsvarende et dukketeater under et tykt ullteppe... :rofl:

Jeg har en BenQ-skjerm og jeg bruker alltid den innstillingen når jeg spiller. Skjermen får litt mer utvaskede farger og mye mer "brightness" uten at fargene blir ødelagte. Utrolig viktig hvis du spiller FPS og har lyst til å se fienden først. Bytter om til "movie" når jeg ser film og "standard" når jeg surfer på internett.

 

Høres kanskje ut som en gimmick for en som ikke har prøvd det før, men forskjellen er virkelig natt og dag.

Lenke til kommentar

Jeg har en BenQ-skjerm og jeg bruker alltid den innstillingen når jeg spiller. Skjermen får litt mer utvaskede farger og mye mer "brightness" uten at fargene blir ødelagte. Utrolig viktig hvis du spiller FPS og har lyst til å se fienden først. Bytter om til "movie" når jeg ser film og "standard" når jeg surfer på internett.

 

Høres kanskje ut som en gimmick for en som ikke har prøvd det før, men forskjellen er virkelig natt og dag.

 

FPS-spillere har da klart seg uten denne funksjonen i mange, mange år? Er det verdt det, selv når du kjøper din første PC på budsjett?

Lenke til kommentar

FPS-spillere har da klart seg uten denne funksjonen i mange, mange år? Er det verdt det, selv når du kjøper din første PC på budsjett?

Føler ikke at det er riktig argument å bruke, det er mye gøy mange har klart seg uten i flere år som er artig å ha nå i 2013 :) Det er jo selvfølgelig ikke noe "må ha"-funksjon, men en fin liten greie som hjelper litt når man spiller.

Om det er verdt det hvis man skal kjøpe første PC på budsjett? Nja, nei, det kan jeg vel innrømme at det ikke er. Som sagt over - det er ikke noe må ha, det er bare en fin ekstrafunksjon som jeg har blitt veldig glad i etter jeg kjøpte BenQ-skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FPS-spillere har da klart seg uten denne funksjonen i mange, mange år? Er det verdt det, selv når du kjøper din første PC på budsjett?

 

Sitter selv med en skjerm til 1300,- fra BenQ. Har faktisk tre skjermer som jeg har brukt i et eyefinity-oppsett, men valgte å nedgradere da 3 ble for mye for mine øyne å følge med på.

 

Har lenge sett og ser enda folk som spiller si at man må ha lavest mulig MS, høyest mulig Hz og gjerne et spesielt panel for å kunne bruke skjermen til spill, har enda til gode å oppleve denne følelsen av å måtte ha en bedre skjerm. Skjermen jeg bruker har en oppgitt verdi på 2ms, men de av oss som har spilt en stund har nok vært borti skjermer med både 8, 12 og 20 ms uten at det stoppet oss den gang.

 

Det jeg prøver å si er at jeg føler hele denne diskusjonen rundt verdier og specs på skjermer er for spesielt interesserte. Nesten på grensen til å være som diskusjonen rundt gullbelegg på kablene.

 

Dersom gutten ikke er spesielt trent til å "se latency", så vil nok en rimelig skjerm være mer enn godt nok. Eneste å utsette på er ved filmtitting, lyskilden på enkelte LCD-skjermer kan være godt synlig og bidra til at sort blir grått i området rundt lyskilden (oppe og nede på skjermen).

Endret av Sytklutn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler ikke at det er riktig argument å bruke, det er mye gøy mange har klart seg uten i flere år som er artig å ha nå i 2013 :) Det er jo selvfølgelig ikke noe "må ha"-funksjon, men en fin liten greie som hjelper litt når man spiller.

Om det er verdt det hvis man skal kjøpe første PC på budsjett? Nja, nei, det kan jeg vel innrømme at det ikke er. Som sagt over - det er ikke noe må ha, det er bare en fin ekstrafunksjon som jeg har blitt veldig glad i etter jeg kjøpte BenQ-skjerm.

 

Jeg vet, argumentet mitt var litt på kanten. :p Jeg bruker daglig ting jeg for få år siden hadde sett på som meningsløst. Men poenget mitt er som du sier i andre paragraf: Det er ikke noe må ha, men en fin ekstrafunksjon.

 

 

Dersom gutten ikke er spesielt trent til å "se latency", så vil nok en rimelig skjerm være mer enn godt nok. Eneste å utsette på er ved filmtitting, lyskilden på enkelte LCD-skjermer kan være godt synlig og bidra til at sort blir grått i området rundt lyskilden (oppe og nede på skjermen).

 

Da må det være bedre å bruke pengene på bedre komponenter og kjøpe en «helt grei» skjerm, og heller oppgradere skjermen etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg vet, argumentet mitt var litt på kanten. :p Jeg bruker daglig ting jeg for få år siden hadde sett på som meningsløst. Men poenget mitt er som du sier i andre paragraf: Det er ikke noe må ha, men en fin ekstrafunksjon.

 

 

 

 

Da må det være bedre å bruke pengene på bedre komponenter og kjøpe en «helt grei» skjerm, og heller oppgradere skjermen etterhvert.

 

Hjelper ikke å ha dekk på bilen som tåler 300kmt hvis motoren bare takler 120.

 

På ett budsjett ink skjerm for 9k, så ville jeg ha gått for den billigste skjermen man fikk til rundt 1.2k.

Lenke til kommentar

De tulleteknologiene til BenQ er bare lureri. Aldri ta markedsføringsplakatene til BenQ serriøst, det er overdrivelser i øst og vest. Det beste er som andre sier et panel med rask pikselrespons, lav inngangsforsinkelse og helst 120 Hz. Sistnevnte er dyrt, men forskjellen er dramatisk for dem som ser forskjell. I begynnelsen kan det kanskje være litt vanskelig for noen å se forskjell, men etter en stund merker du at 60 Hz bare er ekkelt å se på.

 

Om det er verdt å bruke penger på det første gang kan diskuteres, men en skikkelig Asus-skjerm er ikke dumt.

 

Her er de tre billigeste 120-144 Hz-skjermene (begge 3 er 144). Synes AOC sin skjerm virker ganske interessant, med USB og DisplayPort, ganske ny også. Har ikke sett noen tester dog. BenQ-skjermen bør være god. Fant ingen tester (TechRadar tels ikke, ikke troverdig). Asus-skjermen er også grei, gjort det bra i tester. Begge 3 skjermene støtter 3D Vision, så det er jo flotte greier.

 

Skjermer er ikke bra i denne prisklassen, men det er fortsatt bedre enn 60 Hz TN... Du kan ikke forvente bra bildekvalitet, men tror ikke broren din vil merke forskjell. Det er mange som har sagt til meg at min BenQ-skjerm er så god (noen av dem eier ikke en TV eller en PC), så man kan tydeligvis bli vant til mye rart her i verden. Den jeg har er en CCFL-LCD som viser grått istedenfor svart, har elendig innsynsvinkel og klarer ikke å skille mellom farger. Forsinkelser er det også. Poenget er, ingen skjermer er bra før du bruker noen tusen på dem. Disse jeg nevner over har ihvertfall høy oppdateringsfrekvens. ;)

 

 

 

Kjøp alt annet enn cooler master 430 elite!!

Basert på egen erfaring? (Ikke sarkastisk ment.) :)

 

Du får vel hva du betaler for, da jeg gikk gjennom utvalget så fant jeg bedre alternativer enn Cooler Master Elite 430. Bitfenix Merc Alpha er kanskje det med mest value i en budsjett-PC, men det er et litt billigere kabinett.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp alt annet enn cooler master 430 elite!!

 

Det er lite, det er dårlig kvalitet og det er utrolige dårlige løsninger mtp cablemanagment.

 

Jeg leste noe lignende i tester, ja. Prøver å finne et i samme prisklasse, med bedre kabeloppsett og vindu (krav fra bror).

 

Redigert: Jeg leste noe lignende om kabeloppsettet, ikke kvalitet og størrelse.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Fractal Design R4?

http://www.dustinhome.no/product/5010669044/fractal-design-miditower-define-r4-black-window/

 

...nå kjenner jeg ikke det kabinettet selv, men så ofte jeg leser om det som en anbefaling her på forumet, så må det vel være noe i det...

 

Bottom line: 200kr. dyrere, har vindu - er "nødt til" å være bedre enn 430 Elite. :roll:

Det er en viss forskjell på 300-klassen og 700-klassen. :p Det er jo dobbelt så dyrt.

 

Skal man gå så høyt opp i pris så har man Corsair Carbide 300R og Fractal Design Arc Midi R2! Begge veldig gode kabinetter. Det fungerer bra også til high-end-maskiner.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg bare fulgte linken til kabinettet som var postet tidligere, og den førte til Komplett og en pris på 499kr....

 

Komplett er dyre...derfor har jeg sluttet å handle hos dem.

Aah, forstår.

 

Ja, Komplett har i grunn aldri vært særlig billige, men de siste årene har enkelte ting kostet litt vel mye.

 

CDON, SuperSmart, NetOnNet og Deal er butikker som ofte er billigest (spørs hva).

 

 

Glemte å nevne Corsair Carbide 200R, CM Strom Scout II, altså i den litt høyere prisklassen. Har også Bitfenix Shinobi, men er ikke helt imponert selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...