Gå til innhold

Trenger man virkelig en forforsterker?

Anbefalte innlegg

(Håper jeg ikke tråkker med begge beina i salaten nå, å starter en krig :-)

Er litt i diy modus for tiden, og har bygget en lm3886 forsterker som jeg er veldig fornøyd med. Men siden jeg er ganske "grønn", så må jeg spørre:

Trenger man virkelig en forforsterker (preamp) ? (til f.eks en lm3886 amp)

Jeg skjønnet at man trenger det hvis inn signalet er lavere enn vanlig linje inngang nivå, men hvis man kun har en CD spiller med ett godt line out signal, så skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med det. Færrest mulig komponenter=best mulig lyd, mener nå jeg.

En annen ting, er Buffer det samme som forforsterker, bare det at buffer bestandig er fast og ikke variable?

Håper på noen vettuge svar.

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger man virkelig en forforsterker? Det er et godt spørsmål. - Svaret på det er både ja og nei.

For å forsøke å svare vil jeg vektlegge enkelhet framfor detaljert korrekthet for å vise en forståelig sammenheng. - Forøvrig er jeg autodidakt legmann på området med kun praktisk erfaring som bakgrunn for kunnskap eller mangel på sådan. Mer formodninger enn faktum men jeg prøver. Dere er herved advart!

En forforsterker er en kontrollprosessor i en signalvei som bla. regulerer volumet fra forskjellige signalkilder.

Et Hi-Fi anlegg kan ses som en signalvei som enkelt fungere slik:

Signalkilde -> Kontrollprosessor -> Effektforsterker -> Høyttalere.

En integrert forsterker er en kontrollprosessor og effektforsterker i en boks. Dette er den vanligste forsterkeren.

Noen signalkilder f.eks PC og enkelte DACer eller CD-spillere, har egen volumkontroll som kan være en del av signalveien. Disse trenger strengt tatt ikke en forforsterker.

Forforsterkeren har flere linjeinnganger for å kunne koble til flere signalkilder. Dens oppgave er å velge riktig signalkilde samt regulere volumet fra denne. Den har volumkontroll og kildevelger for å kunne formidle ønsket signalkilde og med det volumet man ønsker, til effektforsterkeren. - Altså kjekt å ha, da effektforsterkere bare kan ta i mot signal fra en kilde og den kan ikke regulere volumet fra denne.

Hvis du bruker bare en signalkilde og du kan regulere volumet på denne, faller behovet for forforsterker bort. Alle signaler må da gå via denne ene kilden og bruke dennes volumkontroll. - De audiofile begrensningene som ligger i dette vil mest plage de helt spesielt kresne audiofile. Men det forutsetter at du er oppmerksom på og ikke bruker programmer med direkte råtne volumkontroller. Dette finnes faktisk i enkelte programmer, f.eks VLC media-spiller. - Av og til blir man overrasket over hva som kan ødelegge lyden!

Noen svært kresne lyttere foretrekker volumkontrollen på en audiofil forforsterker til tross for lengre signalvei, sammenlignet med en ren PC /DAC-løsning. ( Volumkontroller farger visstnok lyden

Jeg brukte i flere måneder PC og ekstern DAC (MF. A3) som jeg kjørte direkte i et effekttrinn ( Atoll AM100 ) og derfra til Høyttalerne. Volum styrte jeg fra PCn. Det låt helt utmerket for meg, som et seriøst anlegg burde. - Men det var selvfølgelig gledelig da jeg fikk en integrert forsterker i huset så jeg kunne ta i bruk CD, DVD og LP-spilleren igjen.

En konklusjon må vel bli at om man ellers velger riktig utstyr kan man greie seg fint og med godt resultat uten en forforsterker i et enkelt stereooppsett. En forforsterker vil dog gi flere valgmuligheter så det må bli den enkelte lytters behov som bestemmer hva som er beste løsning. Om det vil gi bra nok lyd vil først og fremst avhenge av lytterens personlige preferanser og kvaliteten på de enkelte komponenter.

Håper dette forsøket ( formodninger framfor faktum ) på å svare på et godt og viktig spørsmål kan være nyttig for noen og ikke lede andre ut på ville Hi-Fi veier.

Mvh Terje

Lenke til kommentar

Kan jo legge til at begrepet "forforsterker" er feil. Det den gjør er å dempe et signal fra signalkilden, med andre ord det motsatte :) (Dette er en sannhet med modifikasjoner, da eventuell platespillersignal faktisk blir oppforsterket, samt at enkelte forforsterkere kjører nivået over inngangsnivået). Det finnes passive forforsterkere som ikke tilkobles strøm. Med andre ord er en forforsterker forenklet en variabel motstand :) I tillegg kommer jo funksjoner som inngangsvelger, balanse og eventuelle bass/diskant-justeringer.

Har CD/DVD/Data-kilden mulighet til å dempe signalet så er dette helt kurant å bruke uten forforsterker. Har de ikke det bør de ikke benyttes uten å ha en demper/forforsterker i mellom. Inngangssignalet er da på maks og forsterkeren kjøres på maks, eller over hva den er beregnet for.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Takker for gode svar, for min del konkluderer jeg med at jeg ikke trenger noen forforsterker (enda), da jeg kun spiller fra 1 kilde, (CD spiller) og denne har linje utgang.

Inn signalet kan jo enkelt dempes via ett godt potmeter, ikke akkurat hi-tech, men det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...